Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-09-13, 23:27
  #1
Medlem
Pendeks avatar
Island har bestämt sig för att inte gå med i EU. Det blev klart under torsdagen.

Efter den ekonomiska katastrofen 2009 så försökte Island gå med i EU. Ekonomin återhämtade sig och folkopinionen svängde från positiv till negativ inställd angående EU.

Anledningen ska vara att EU försökte lägga sig i Islands fiskeindustri - EU vill att färre fisk ska fångas, något som islänningarna är emot. Fisk står för 40% av Islands export och 7% av den arbetande befolkningen är delaktig inom fiskindustrin.

Island påpekar att de kommer fortsätta för att stärka sina band med EU, men utan att gå med.

http://euobserver.com/enlargement/121419

Tror ni det här har någon inverkan på EU-moståndet? Här visar ett land att de skiter i vad EU säger och helt sonika lägger ner alla förhandlingar att gå med i EU. En stor eloge till Island!
Citera
2013-09-13, 23:40
  #2
Medlem
Sockermissbrukares avatar
Island är smarta och håller sig utanför EU. De ser att andra länder som inte har något att säga till om blir kuvade av de stora herrarna och damerna.
Citera
2013-09-14, 02:00
  #3
Medlem
klarobskyrs avatar
Vad då när fiskar rinner ut? Islänningar har glömt globalismen. Allting alltid rinner ut. Man måste vara med för annars står man ensam.
Citera
2013-09-14, 13:00
  #4
Avstängd
Erectilefunktions avatar
Citat:
Man måste vara med för annars står man ensam.

Jag håller med,
Ännu en tabbe av den islänska regeringen.
Citera
2013-09-14, 21:06
  #5
Medlem
Pendeks avatar
Bara för att de väljer att inte gå med i EU så betyder det inte att de isolerar sig själva. Tvärtom så säger de att de kommer försöka förbättra sin relation till EU. Dessutom är Island redan med i European Free Trade Association där andra länder som Norge och Schweiz återfinns.
Citera
2013-09-14, 23:08
  #6
Medlem
Eloge? Dom är hårt skuldsatta fortfarande och tro inte att krisen är över.
Citera
2013-09-15, 00:11
  #7
Medlem
Pendeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alessandro
Eloge? Dom är hårt skuldsatta fortfarande och tro inte att krisen är över.
Elogen har inget med deras befintliga ekonomi att göra. Jag menar att de ska ha en eloge för att de står upp mot EU samt att när EU - enligt Island - går för långt så säger man blankt nej till fortsatta förhandlingar om EU-medlemskap och stoppar förhandlingarna på momangen.

Dessutom, jämfört med andra krisländer, så går det relativt bra för Island.
Citera
2015-03-12, 21:51
  #8
Medlem
Anusiktets avatar
Citat:
According to Agence France-Presse, Iceland is reportedly dropping its bid for membership in the European Union.

A statement released by Foreign Minister Gunnar Bragi Sveinsson informed the European Union Commission of his country's decision to annul their application.
http://sputniknews.com/europe/20150312/1019417304.html
Citera
2015-03-12, 23:45
  #9
Medlem
Gabriel Knights avatar
Äntligen ett land som styrs av vettiga människor
Det är bättre att de upprätthåller frihandelsavtalet med EFTA istället så de även fortsättningen kan välja sina andra handelspartners. EU är ett misslyckat projekt som i princip är lika trögt administrativt som det gamla Sovjetunionen.
Visst har Island problem ekonomiskt men dessa kan inte EU lösa. De sätter sig i samma fälla som Grekland om de går med. Hade det varit någon tåga i vår regering så hade man brutit med EU och skrivit på EFTA-avtalet istället. EU kommer kollapsa under nästa finanskris och det brinner i knutarna om man ska hinna rädda det lilla som finns kvar.
Citera
2015-04-03, 23:40
  #10
Medlem
När jag var på Island fick jag känslan av att de var väldigt emot EU-medlemskap då man nästan överallt under den period jag var där kunde läsa väldigt många och stora banderoller med budskapet: Nej till EU. Är Om jag minns rätt har Norge ingått i EFTA-avtalet?
Citera
2015-04-04, 01:58
  #11
Medlem
U-Figs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetFunkarInte
När jag var på Island fick jag känslan av att de var väldigt emot EU-medlemskap då man nästan överallt under den period jag var där kunde läsa väldigt många och stora banderoller med budskapet: Nej till EU. Är Om jag minns rätt har Norge ingått i EFTA-avtalet?
Norge var med och grundade EFTA. Medlemsländer är Schweiz, Norge, Island och Liechtenstein. De tre sistnämnda är även med i EEA.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback