Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-09-13, 17:24
  #1
Medlem
Hej forumet! Jag och en polare har tänkt göra en resa till Nya Zeeland nu i december eller januari/februari. Vi hade tänkt oss en resa på 3 veckor så vi har inte all tid i världen att utforska men vill ändå se/ uppleva det mesta och bästa. Vi är dock unga och oerfarna (19 år) och har aldrig gjort något likt detta innan. Vi skulle därför gärna uppskatta lite tips och råd inom några områden.

1: Först och främst, vad får man inte missa att göra och vilka platser är ett måste att besöka? Vi vill vara utomhus så mycket som möjligt. Aktiviteter som bergsbestigning, bungy jump och forsränning intresserar oss mycket. Vi skulle gärna vilja se Hobbiton också så om någon har varit där får ni gärna dela med er av några tips om stället.

2: Hur är det med boende i NZ? Finns det gott om vandrarhem och Bed n' Breakfast? Vi undviker allra helst dyra hotell då vi inte kommer spendera någon tid där om dagarna. Finns det någon bra lågpriskedja som rekommenderas? Är det vist att ha bokat ett boende i förhand så man har någonstans att bo de 2-3 första dagarna där man landar?

3: Hur tar man sig lättast runt på Nya Zeeland? Jag har hört talas om InterCity, ett bussbolag som kan ta en över hela landet. Är detta något att ha? Andra rekommenderar att lifta vilket känns spännande men samtidigt lite skrämmande.

4: Hur stor budget bör man ha? Vi har inte jätte bra koll på hur mycket mat och andra nödvändigheter kan kosta under 3 veckors tid. Om någon är bra på budgetplanering inför resor får denne gärna dela med sig av lite råd.

Jag tror jag fått med det viktigaste nu och om ni vill poängtera något ni tror jag missat eller som vi kommer ha nytta av så gör gärna det. Jag diskuterar försäkringar med min far i skrivande stund så den biten är lugn.

Ha en trevlig dag!:)

PS: Min kompis är intresserad av att stanna kvar i Nya Zeeland under en längre tid efter de tre veckorna, så om någon letar efter sällskap där nere i vinter så kanske han kan erbjuda ett alternativ.
Citera
2013-09-15, 23:56
  #2
Medlem
Ballongdjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av waterlo0
1: Först och främst, vad får man inte missa att göra och vilka platser är ett måste att besöka? Vi vill vara utomhus så mycket som möjligt. Aktiviteter som bergsbestigning, bungy jump och forsränning intresserar oss mycket. Vi skulle gärna vilja se Hobbiton också så om någon har varit där får ni gärna dela med er av några tips om stället.
Hobbiton som ligger utanför Matamata på nordön besöker ni över dagen, "staden" är inget att se.
Gillar ni filmerna kommer ni älska Hobbiton, jag gillade det skarpt.
Bungyjump gör ni i Queenstown, 134 meter.
Forsränning provade jag aldrig. Finns stort urval, många gör det i Rotorua på nordön, eller runt Queenstown.
Hiking finns det obegränsat av, kan rekommendera Tongariro Crossing där man kan klättra upp på Mount Ngauruhoe som gestaltar Mt. Doom i TLOTR.

Citat:
Ursprungligen postat av waterlo0
2: Hur är det med boende i NZ? Finns det gott om vandrarhem och Bed n' Breakfast? Vi undviker allra helst dyra hotell då vi inte kommer spendera någon tid där om dagarna. Finns det någon bra lågpriskedja som rekommenderas? Är det vist att ha bokat ett boende i förhand så man har någonstans att bo de 2-3 första dagarna där man landar?
Nya Zeeland är byggt för backpackers, ALLA hålor har minst ett hostel, och då menar jag hålor!
Sämst är de i storstäderna. Ni behöver en adress att uppge på ert inresekort i tullen, så det är vist att boka iaf första nätterna. Kan vara skönt att veta vart man ska också om man flygit i 40+ timmar.
Den bästa organisationen för Hostels är BBH. Kolla in deras hemsida, och boka ett hostel i Auckland (antar att det är där ni landar). På plats köper ni ett BBH-card för att kunna boka via hemsidan med specialpris. Det LÖNAR sig, jag lovar. Och jag är inte den som står med kuponger på ICA.

http://www.bbh.co.nz/

Vill ni har mer ingående tips på hostel i specifika städer, så skicka ett PM.

Citat:
Ursprungligen postat av waterlo0
3: Hur tar man sig lättast runt på Nya Zeeland? Jag har hört talas om InterCity, ett bussbolag som kan ta en över hela landet. Är detta något att ha? Andra rekommenderar att lifta vilket känns spännande men samtidigt lite skrämmande.
Intercity och nakedbus är de två stora bussbolagen. Man kan köpa busspass med dem, så man slipper betala för varje resa. Sedan finns rena bussresor, typ KiwiExperience och Stray.
Dessa tar er runt hela landet, och stannar på de vanliga turistställena.
Jag kombinerade liftande med buss, kanske 50/50, men då missar man också mycket eftersom många intressanta saker ligger där inga bussar går.
Vill ni kunna se allt så måste ni köpa alternativt hyra en bil. Och plocka upp liftarna för fan, ni kommer se mååååånga

Citat:
Ursprungligen postat av waterlo0
4: Hur stor budget bör man ha? Vi har inte jätte bra koll på hur mycket mat och andra nödvändigheter kan kosta under 3 veckors tid. Om någon är bra på budgetplanering inför resor får denne gärna dela med sig av lite råd.
Hur har ni tänkt att bo? Privatrum eller i sovsal? Skall ni laga mat själv eller äta ute?
Säng i en sovsal ligger mellan 20-30 NZ-dollar/natt.
Alla aktiviteter kommer att kosta, även naturupplevelser som oftast är väldigt kommersiella.

Citat:
Ursprungligen postat av waterlo0
Jag tror jag fått med det viktigaste nu och om ni vill poängtera något ni tror jag missat eller som vi kommer ha nytta av så gör gärna det. Jag diskuterar försäkringar med min far i skrivande stund så den biten är lugn.
Blev mycket på en gång, men ställ gärna fler frågor om ni undrar över något eller vill ha tips.
Tillbringade nyligen ett år i NZ som backpacker.
Citera
2013-09-16, 08:22
  #3
Medlem
Mycket sanning i det Ballongdjur skriver om. Måste dock invända på några punkter (utifrån mina erfarenheter då).

Hobbition var enligt mig inte värt, trots att jag älskar filmerna. Det enda som var värt var väl att vi åkte förbi Matamata och spenderade några timmar på detta istället för att sätta oss på en krog.

Beroende på hur ni vill allokera er 'semester' har ju nord och sydön olika specialiteter. Nordön har riktigt roliga attraktioner i de flesta städer. Sydön är bäst för alla extremsporter, bungyjump, skydiving och hiking. Nordön är betydligt varmare.

Jag reste runt NZ för tre år sedan och är nu tillbaka och pluggar i Auckland. Grym, men väldigt generisk stad. Om man vill se och uppleva den äkta NZ-kulturen gör man sig rätt i att backpacka. Vi köpte en bil som vi, oturligt nog, råkade krascha.. (10k SEK åt skogen)

Rekommenderad rutt:
Auckland (2 nätter för att etablera sig)
Norrut mot Whangarei, Paihia (och Bay of Islands) 1 natt, sedan norra spetsen (Cape Reinga), tillbaka mot Kaitaia och åka 90 mile beach sedan tillbaka till Auckland.
Därefter rekommenderar jag er att åka runt Coromandel, kanske spendera 1 natt där. Vidare till Tauranga, Rotorua, Taupo, Napier (1-2 nätter på varje ställe) och slutligen Wellington 1-2 nätter.
Detta bör göras på 10-14 dagar. Sedan västkusten ned på sydön, tills ni kommer till Queenstown. Queenstown är typ utgångspunkt för alla äventyrsaktiviteter. Rekommenderar även Milford Sounds som är sjukt ballt att göra en dag, oavsett väder. Är det soligt är det grymt vackert, är det regn är det galet mäktiga vattenfall.

Hoppas ni får en toppenresa gubbar!
Citera
2013-09-19, 18:38
  #4
Medlem
Tack för svaren guys, de hjälper väldigt mycket:D
Citera
2013-12-02, 14:58
  #5
Medlem
Vet inte om ni åkt eller om allt är bokat, men varför inte hyra en bil. Är sjukt billigt, man kan laga mat där bak samt att man kan sova i den. Vi hyrde bilar i både OZ och två på New Ze~, en på norra, en på södra. Fungerade alltid utan problem.

http://www.jucy.co.nz/


Vill ni vandra lite föreslår jag Cape Brett på norra ön, kan vara lite seg vandring i hette men helt fantastiskt vackert.

http://www.qsl.net/zl1vk/PRCMembersP...apeBrett17.jpg

Några andra platser som är värda är enligt mig

Norra ön

Tongariro Crossing (vandring)
White Island ( Vulkan ö)
peach cove whangarei
Whangarei Heads
Bay of islands
Waipoua Forest
Rotorua
waitomo caves

Södra Ön

Milford och område omkring
Queenstown
Wanaka
South Coast
Arrowtown
Mavora Lakes (var spegelblank sjö runt mystiska gröna skogar och snötäckta berg när vi var där)
larnach castle dunedin (vi saknade scones, dom var helt fantastiska+en ruskigt fin utsikt)
Cook national park

Finns en hel del som jag inte kommer på på rak arm men ~
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2218925

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback