Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-01-23, 15:56
  #1
Medlem
Maxiies avatar
Kära flashback-medlemmar..

Under de senaste 3 månaderna har jag suttit som fastklistrad i programmet Fruity Loops (Fl Studio) och bara jobbat och jobbat på nytt material, i detta fall Elektronisk/House musik. För någon månad sen gjorde jag en egen remix på Coldplays Viva La Vida och skulle nu tycka om att få lite åsikter om vad ni tycker om låten.

Kan även punktera att jag är 18 år och blivit otroligt ispirerad av många olika musikproducenter i hela världen och att det är min högsta dröm att bli professionell DJ/Musikproducent.


Här är låten: https://soundcloud.com/maximiliander...y-viva-la-vida


Säg precis vad ni tycker, negativt, poisitivt, vad som helst. Huvudsaken är att jag ska förbättra mig.

OBS!
Detta har ingenting att göra med att marknadsföra mig själv på något vis.


Tack!
__________________
Senast redigerad av Maxiie 2013-01-23 kl. 16:15.
Citera
2013-01-23, 15:59
  #2
Medlem
hairgels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxiie
Kära flashback-medlemmar..

Under de senaste 3 månaderna har jag suttit som fastklistrad i programmet Fruity Loops (Fl Studio) och bara jobbat och jobbat på nytt material, i detta fall Elektronisk/House musik. För någon månad sen gjorde jag en egen remix på Coldplays Viva La Vida och skulle nu tycka om att få lite åsikter om vad ni tycker om låten.

Kan även punktera att jag är 18 år och blivit otroligt ispirerad av många olika musikproducenter i hela världen och att det är min högsta dröm att bli professionell DJ/Musikproducent.


Här är låten: https://soundcloud.com/maximiliander...y-viva-la-vida


Säg precis vad ni tycker, negativt, poisitivt, vad som helst. Huvudsaken är att jag ska förbättra mig.

Tack!


Tycker du har lite för många konstiga filter i början
Citera
2013-01-23, 16:12
  #3
Medlem
Tjena!

Börjar med att berätta att jag inte producerar musik eller så, men jag lyssnar väldigt mycket på musik, speciellt house/edm!

+++ Det känns som att du har en egen "stil" vilket är mycket positivt, finns många som bara härmar kända artister, typ alesso och avicii, när de proddar egna låtar.

+ Blev positivt överraskad när jag tryckte på play, fett intro!

+ Skön variation i låten, schysst fade out/fade in vid 03.40!

- Vet inte vad det egentliga namnet för detta fenomen är men du har överdrivit "fake-bas-soundet" som uppstår när man droppar volymen vid varje basdunk tycker jag. Detta är en personlig åsikt, och beror säkert på hörlurar osv också.. Nån annan som har åsikter på detta?

Fortsätt med det du gör, låter bra!
Citera
2013-01-23, 16:13
  #4
Medlem
Power41s avatar
Jobbig att lyssna på
Citera
2013-01-25, 00:52
  #5
Medlem
mushimos avatar
Det här var inte bra.. sorry
Citera
2013-09-13, 14:23
  #6
Medlem
Maxiies avatar
Maxiies egen musiktråd - Progressive house

Mycket möjligt att ni sett detta inlägg tidigare imorse, har ändrat på min musiktråd så det ska nog funka nu.

Intresserad av att höra lite tankar och åsikter om vad ni tycker om denna?
https://soundcloud.com/maximilianand...son-ft-johan-1
Låten har jag och en polare till mig jobbat på under den senaste veckan. Erfarenhet av Fl Studio i 1 år.

Jag vet hur många låtar det redan finns av denna typ, så ni behöver inte komma med sådana kommentarer att det är "överspelat" osv.

Min tanke är att få feedback om ni tycker det låter professionellt eller om behövs något mer som ska läggas till osv... ja ni förstår nog
Citera
2013-09-13, 15:04
  #7
Medlem
Tycker inte att det låter lockande för fem öre och ifall de är ett intro så vette fan va ni ska göra sen med detta..

Börjar ju låten med att låta lika dant från början till slut bara lite snare/claps som kommer in, och pitch i slutet (automation clip)

i fall du ska ha de så där så skulle jag tagit med någon pluck chord eller något som lyfter allt för det låter alldeles för tråkigt...
Citera
2013-09-13, 17:08
  #8
Medlem
Maxiies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quaddare
Tycker inte att det låter lockande för fem öre och ifall de är ett intro så vette fan va ni ska göra sen med detta..

Börjar ju låten med att låta lika dant från början till slut bara lite snare/claps som kommer in, och pitch i slutet (automation clip)

i fall du ska ha de så där så skulle jag tagit med någon pluck chord eller något som lyfter allt för det låter alldeles för tråkigt...

Har ändrat och bytt fil på SoundCloud nu, hoppas det gjorde allt lite bättre.

https://soundcloud.com/maximilianand...son-ft-johan-1
Citera
2013-09-13, 20:16
  #9
Medlem
Kan bara uttala mig efter eget smak och tycke. Har några funderingar:

- Har ni verkligen reverb på kicken? Eller är det någon percussion som ligger ovanför kicken som det är reverb på?

- IMO händer det alldeles för lite under dropet. Variera mer. Ser gärna någon plucks eller liknande.

- Hade själv lagt till en synth som ökar i pitch under bar 16-24.

Övriga synpunkter är att ni måste ha ett ganska hyffsat break för att lyckas få dropet att bli intressant.
Fundera på hur kan ni sticka ifrån de låtarna som är med i mashupen nedan?

https://soundcloud.com/daleri/epic-mashleg

Edit* Kicken är jag inte jätteförtjust i.
__________________
Senast redigerad av wobi 2013-09-13 kl. 20:18.
Citera
2013-09-14, 12:57
  #10
Medlem
Maxiies avatar
- Har ni verkligen reverb på kicken? Eller är det någon percussion som ligger ovanför kicken som det är reverb på?
Absolut inte på kicken, har en perc med reverb med inte alls mycket, den har sitt "eko" från grunden. Något som man bör ändra på?

- IMO händer det alldeles för lite under dropet. Variera mer. Ser gärna någon plucks eller liknande.
Introt, breaken och droppet kommer jag börja jobba på, så det är inte det officiella dropet, ska följa dina tips

- Hade själv lagt till en synth som ökar i pitch under bar 16-24.
Låter som en bra idé. Försöker hitta mitt "sound" som skulle kunna passa in där emellan.

Tack för länken, ska skumma igenom låtarna var för sig!
Citera
2013-10-02, 10:10
  #11
Medlem
Maxiies avatar
Träffade Martin Garrix på McDonalds - Fick hans mail!

Köpte mig en biljett med mina polare till Martin Garrix som spelade i Karlstad den 27e September. Riktigt grym live måste jag säga för att vara 17 bast. Honom kan jag tänka mig bland de störta dj's inom ett par år!

Hur som helst! Efter hans spelning drar vi till McDonalds - Jag ser Garrix direkt till vänster tillsammans med nån äldre snubbe med ett Spinni'n Records band runt halsen (Manager?) - Kan inte beställa mat pga Starstruck (Dock bara jag av mina polare som vet hur han ser ut). De andra beställer mat och jag försöker sätta mig så nära Garrix som möjligt - Tänker direkt att det här kan vara ett RIKTIGT STORT tillfälle att få bli hörd för sin musik - När de andra sitter vid mitt bord berättar jag vem som sitter på andra sidan bordet - "SHIT MARTIN GARRIX! ANIMALS!!" - Vi alla sitter och snackar med honom en och en var för sig - Sedan tar jag tillfället i akt och försöker prata med honom - Han har proddat i 7 år(!) och har 5 låtar klara (En av dom va en kollab tillsammans med svenska dj-duon Nause!) - Börjar slappna av och drar upp min mobil och låter han lyssna på en preview av min låt - Han digga den - Skrev hans mail på min mobil och han sa att han skulle spela upp den åt mig (podcast? skivbolag? liveset?)

En otroligt häftig upplevelse för en producent som jag som har små möjligheter att marknadsföra sig själv och synas. Denna dag fick mig att inse att det finns en chans till "Rampljuset". (Hoppas jag!)

Men jag låter mig inte luras så lätt. Han kan ha sagt så för att vara snäll eller för att knycka låten...

Har tyvärr inget preview på min låt för er att lyssna på just nu, men säg att han verkligen tyckte om låten, kan man lita på honom och hoppas på att jag kommer få all kredd och förhoppningsvis få en chans?
__________________
Senast redigerad av Maxiie 2013-10-02 kl. 10:13.
Citera
2013-10-02, 10:23
  #12
Medlem
TorkelTrottoarkants avatar
17 bast, känns lite för ung för att kunna svindla dig.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback