Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-09-12, 23:54
  #1
Avstängd
Tjenis, undrar vilket alternativ som är bäst, eller är båda lika bra? Ska inhandla nya vinter däck men vet inte hur det är med dubb och utan dubbar, bor i Umeå så det kan bli halt och mkt snö under vintern, kanske bättre o ha dubbat då?
Citera
2013-09-12, 23:59
  #2
Medlem
TheGamers avatar
Bäst med dubbade.
Citera
2013-09-13, 00:00
  #3
Medlem
Polyklorfenols avatar
Så pass långt norrut låter dubbat säkrast. I mellersta Sverige saltas det ganska friskt, eftersom det gör nytta när temperaturen ligger över -7. Där är det mer okej med odubbat.
Citera
2013-09-13, 00:01
  #4
Medlem
Dubbfritt är för storstäder. I Umeå ska det vara dubbat. Inget snack om saken.
Citera
2013-09-13, 00:01
  #5
Medlem
FFJJPPs avatar
De är väl ändå olika bra för olika underlag? Dubbdäck bör helt klart vara bäst på snö samt is, och därmed i Umeå. Dubbade får endast användas från första oktober till den 15:e april, minst 3 mm djup på vinterdäck tror jag!
Citera
2013-09-13, 00:21
  #6
Moderator
Arne.Ankas avatar
https://www.google.se/#q=dubbat+vs+odubbat

Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Dubbfritt är för storstäder.
Känner herr patwotrik till vad som händer i storstäder om ingen kör med dubb?
Citera
2013-09-13, 04:00
  #7
Medlem
INTPs avatar
Umeå... Finns det ens däckhandlare som försöker sälja dubbfria vinterdäck där uppe? Bor man där det råder riktig vinter köper man de bästa däcken för att hantera det.
Citera
2013-09-13, 05:24
  #8
Medlem
shovits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
https://www.google.se/#q=dubbat+vs+odubbat

Känner herr patwotrik till vad som händer i storstäder om ingen kör med dubb?

Jag vet vad som händer när man kör dubb i stan (gbg), dubbarna blir platta och helt värdelösa på is!

När det väl var blixthalka gled bilen bara framåt när jag skulle bromsa. Inspekterade dubbarna och konstaterade att de låg jämnt med gummit. Dubbarna hade blivit som brickor. Kör numera på bra dubbfria däck istället då dubbade däck ger falsk säkerhet om man kör exklusivt på bar asfalt. Däcken i frågan var inne på sin andra säsong.

Dubbade däck är bäst där det faktis kommer snö, dubbarna sliter upp is/snö och gör väglaget bättre för ALLA.
Citera
2013-09-13, 08:14
  #9
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
Umeå... Finns det ens däckhandlare som försöker sälja dubbfria vinterdäck där uppe? Bor man där det råder riktig vinter köper man de bästa däcken för att hantera det.

Det finns nog en del som kör med odubbat (året-runt-däck) där. Det saltas väl "friskt" på vissa sträckor även där.
Citera
2013-09-13, 08:53
  #10
Medlem
Swexxs avatar
Umeå - dubbat.
Stockholm/Malmö/Göteborg/osv. - odubbat.

Har du tänkt köra mycket på hala vägar uppe i norr skulle jag inte köpa odubbade vinterdäck. Om man däremot bor i Stockholm och kör fram och tillbaks på E18 hela vintern duger det med odubbat. Har odubbat själv, men så kör jag mest i stan också.
Citera
2013-09-13, 10:32
  #11
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Dubbfritt är för storstäder. I Umeå ska det vara dubbat. Inget snack om saken.

Så om man bor i Malmö och bilpendlar till Lund så skall man köra dubbfritt? Med tanke på att om det är någonstans i Sverige man behöver dubbat så är det i Skåne. Här nere har vi oftast inte så mycket snö men däremot pendlar temperaturen runt nollan hela tiden vilket gör att vägbanan fryser till eftersom vädret ofta är mer fuktigt än i inre Norrland.

Is på vägbanan innebär dubbat och inget annat.
Citera
2013-09-13, 11:52
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
https://www.google.se/#q=dubbat+vs+odubbat

Känner herr patwotrik till vad som händer i storstäder om ingen kör med dubb?
Jo, jag känner till det. Om TS skulle köra i Stockholm istället för Umeå hade jag nämnt det.

Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Så om man bor i Malmö och bilpendlar till Lund så skall man köra dubbfritt? Med tanke på att om det är någonstans i Sverige man behöver dubbat så är det i Skåne. Här nere har vi oftast inte så mycket snö men däremot pendlar temperaturen runt nollan hela tiden vilket gör att vägbanan fryser till eftersom vädret ofta är mer fuktigt än i inre Norrland.

Is på vägbanan innebär dubbat och inget annat.
Nej, det var inte det jag menade. Det jag menade var att det är bara på ställen där det är barmark större delen av vintern som man ens bör överväga dubbfritt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback