2013-09-11, 22:03
Medlem
Sweet30s avatar
Jag har börjat experimentera med vin, champagne och annan alkohol i matlagning. Det står alltid att man kan använda ett överblivet fulvin eller liknande, men jag undrar ändå -påverkar vinets eller champagnens kvalitet smaken på maten, om man nu skulle vilja lyxa till det? Eller är det helt bortkastat?

Sedan undrar jag om någon har testat att göra gele på ex. Whisky, och om man då endast har alkoholen som bas eller om man behöver någon fruktsaft?
Citera
2013-09-11, 22:19
Medlem
Självklart är det skillnad på vin och vin. Prova själv att blanda ner en tetra Gredos i köttgrytan istället för en Borgougne så får du se.
Citera
2013-09-11, 22:21
Moderator
evilhoneys avatar
Inte ju dyrare vin men givetvis smakar det bättre om du har ett gott vin i maten än till exempel ett matlagningsvin från ICA.
Citera
2013-09-11, 22:23
Medlem
Det beror lite på. Alkoholens kvalitet kan ha en väldigt stor inverkan på resultatet, lite beroende på vilken typ av alkohol det är, hur det används, och hur mycket det reduceras. För just vin är en tumregel, som ofta gäller, att man ska inte laga mat med det om man inte kan tänka sig att dricka det. För t.ex grytor och såser som reduceras väldigt mycket så kommer man undan med det mesta, då det främst är syran man vill åt.

Gör du däremot något där alkoholen inte värms alls, säg en tiramisu eller chokladmousse med rom, då kommer kvaliteten på alkoholen vara helt avgörande. Saker som t.ex madeira, portvin, marsala osv kan också påverka kvaliteten enormt, även om det är väldigt reducerat.

Jag tror du kan få ren whisky att stelna (är ändå 60% vatten), men kan ta tid och mängden gelatin är olik den som behövs för motsvarande mängd vatten.
Citera
2013-09-12, 08:46
Medlem
MeanMEs avatar
Testa själv att göra rödvinsås på rävgift kontra en schyst flasta rödvin så får du se.

Jag hävdar bestämt att det gör det.
Citera
2013-09-12, 09:17
Medlem
MasterBaits avatar
Bra viner och högkvalitativa spritsorter innehåller naturliga, subtila smakämnen som kan göra stor skillnad och ge djup åt en maträtt.

"Vanliga" viner och sprit innehåller mycket kemiska smaktillsatser. En del av de vanligaste smaktillsatserna mår inte alls bra av upphettning eller fungerar inte alls att blandas med matkryddor.

Jo, det kan vara mycket stor skillnad mellan att använda bra och vanliga viner i matlagning, faktiskt.
Citera
2013-09-12, 12:25
Medlem
klybans avatar
När det kommer till rödvin, så tror jag att de dyrare vinerna kräver mindre reduktion för bli goda.
Men ett kanske inte illa smakande vin, men lite smaklöst.
Kräver mer reduktion, men blir minst lika gott.

Lagar man mat med vin en gång om året, så kan man säkert ta ett dyrare utan att bry sig.
Men gör man det många ggr per år, så är ju det en ekonomisk fråga.
För skicka på 150-500:-/flaskor blir rätt så dyrt snabbt.

Personliga favoriter är Noilly Prat(torr fransk vermouth) och Grand Fuedo(Rioja), när det kommer till vin i mat.
Grand Fuedo´n kräver ordentligt reducering, smakar rent av äckligt innan man reducerat tillräckligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in