Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-09-11, 17:31
  #1
Medlem
pointss avatar
Hej

Jag var inne på arbetsförmedlingen här om dagen och såg då detta bland högarna av jobbförslag.


Lönen ligger tydligen runt 800€/månad. Det lär vara billigt att bo och leva i Lettland, men jag tvivlar på att det blir särskilt mycket över om man väljer att spara.

Tror arbetsförmedlingen på fullaste allvar att det är en bra ide att börja exportera svensk arbetskraft, ungdomar dessutom, till Lettland?
Citera
2013-09-11, 17:34
  #2
Medlem
lousys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av points
Tror arbetsförmedlingen på fullaste allvar att det är en bra ide att börja exportera svensk arbetskraft, ungdomar dessutom, till Lettland?

Arbetsförmedlingen har inga egna åsikter om export av svensk arbetskraft, de publicerar ett visst antal annonser om utlandsjobb och det har de gjort så länge jag kan minnas. Särskilt som vi alla är del av EU finns det i princip inga barriärer för arbetskraften att tala om.
Citera
2013-09-11, 17:34
  #3
Avstängd
PhilJones.s avatar
Det sorgliga på alla dessa jobb där man tjänar skitlite är att man ska vara så jävla kvalificerad och kunna ditten och datten. Tror dessa själv att sådana personer vill jobba för 7500 kr per månad och i ett främmande land.
Citera
2013-09-11, 17:43
  #4
Medlem
pointss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lousy
Arbetsförmedlingen har inga egna åsikter om export av svensk arbetskraft, de publicerar ett visst antal annonser om utlandsjobb och det har de gjort så länge jag kan minnas. Särskilt som vi alla är del av EU finns det i princip inga barriärer för arbetskraften att tala om.

Men i det här jobbet så kommer svenskarna mer eller mindre bara ta samtal ifrån Sverige. Detta är för Transcom ett sätt att slippa svenska skatter och fortfarande kunna ta del av desperat, svensk arbetskraft.
Citera
2013-09-11, 18:16
  #5
Medlem
Germanofils avatar
Låter nice tycker jag.

Hade jag varit singel och arbetslös så hade jag lätt nappat på en sådan grej. Riga är en skitkul stad att festa i och man hade garanterat träffat massor med sköna människor.
Citera
2013-09-11, 18:24
  #6
Medlem
dotboys avatar
Vilket fruktansvärt lidande det måste vara för de Svenska ungdomar som åker dit.
I Riga finns det ingeting att göra vad avser festande och sånt.
På sommaren är man hänvisad till att fördriva helgerna i Jurmala...
Citera
2013-09-11, 18:35
  #7
Medlem
Sigstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Låter nice tycker jag.

Hade jag varit singel och arbetslös så hade jag lätt nappat på en sådan grej. Riga är en skitkul stad att festa i och man hade garanterat träffat massor med sköna människor.

Ja fy fan vad man kan festa för 7500 - skatt.
Även fast det är billigare där så blir det nog inte mycket över till festande.

Lär ju inte bli något till din pension i heller. Verkligen ett skitjobb rakt igenom.
Citera
2013-09-11, 20:01
  #8
Medlem
lousys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av points
Men i det här jobbet så kommer svenskarna mer eller mindre bara ta samtal ifrån Sverige. Detta är för Transcom ett sätt att slippa svenska skatter och fortfarande kunna ta del av desperat, svensk arbetskraft.

Ja, vad är problemet? Båda är EU-länder och delar därför arbetsmarknaden, precis som det är tänkt. Sen får du väl avgöra själv om du har tid och möjlighet att flytta till Lettland för att arbeta.
Citera
2013-09-11, 20:07
  #9
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sigsten
Ja fy fan vad man kan festa för 7500 - skatt.
Även fast det är billigare där så blir det nog inte mycket över till festande.

Lär ju inte bli något till din pension i heller. Verkligen ett skitjobb rakt igenom.
Är ju knappast ett jobb man tar för lönen eller pensionsparandets skull. Man tar i så fall jobbet för upplevelsen och erfarenheten. Men självklart kan man sitta hemma i Sverige och sura istället om man nu föredrar det.
Citera
2013-09-11, 20:08
  #10
Avstängd
PhilJones.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Är ju knappast ett jobb man tar för lönen eller pensionsparandets skull. Man tar i så fall jobbet för upplevelsen och erfarenheten. Men självklart kan man sitta hemma i Sverige och sura istället om man nu föredrar det.

Ja för man åker ju till Riga för upplevelsen.
Citera
2013-09-11, 21:55
  #11
Medlem
lousys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhilJones.
Ja för man åker ju till Riga för upplevelsen.

Varför skulle man inte göra det? Är bättre att komma iväg ett tag och träffa nya människor än att sitta och fisrunka i lilla Svedala.
Citera
2013-09-30, 22:18
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sigsten
Ja fy fan vad man kan festa för 7500 - skatt.
Även fast det är billigare där så blir det nog inte mycket över till festande.

Lär ju inte bli något till din pension i heller. Verkligen ett skitjobb rakt igenom.

Helt rätt.
Kolla ss.lv, tänk på att det tillkommer kostnader för värme, kall och varm vatte, gas (de har gasspisar).
Det de erbjuder är existensminimum.
Se till att ha pengar till hemresan om du åker dit...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback