Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-09-11, 14:24
  #1
Medlem
Så, det var ju nyligen val i Norge, och det nyliberala och konservativa partiet Fremskrittspartiet sitter i den nya regeringen. Partiet är öppet invandringskritiskt, så det är ju inte helt svårt att dra parallerer. Däremot är SD mer socialkonservativt än nyliberalt, och här hade jag personligen sett Sverigedemokraterna gått samma väg som FrP. Vad tycker ni?
Citera
2013-09-11, 14:56
  #2
Medlem
Kurt1s avatar
Så länge som fårskallen Reinfeldt är chef i M, så är läget låst oavsett för SDs del.
Citera
2013-09-11, 15:22
  #3
Medlem
Största skillnaden i mina ögon är deras bakgrund, FrP är ju i grund och botten ett missnöjesparti alá Nydemokrati (skattesänkningar etc), medan SD ett parti som har sin historia i nationella rörelsen och var öppet rasistiskt under BSS/Sverigepartiet...

Detta speglar hur folk ser på dessa partier...
Citera
2013-09-11, 16:00
  #4
Medlem
mr.arnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterTipp
Så, det var ju nyligen val i Norge, och det nyliberala och konservativa partiet Fremskrittspartiet sitter i den nya regeringen. Partiet är öppet invandringskritiskt, så det är ju inte helt svårt att dra parallerer. Däremot är SD mer socialkonservativt än nyliberalt, och här hade jag personligen sett Sverigedemokraterna gått samma väg som FrP. Vad tycker ni?
Nyliberalism? Nej tack.
Citera
2013-09-11, 18:08
  #5
Medlem
Om jag ska vara riktigt uppriktig så anser jag faktiskt att Fremskrittspartiets förhållningsätt till invandringen är lättare att kunna förklara för medelsvensson än en socialkonservativ hållning. Stenhårda ekonomiska/skötsel krav är lättare att förstå för medelsvensson än att börja förklara vad socialkonservatism eller nationalism innebär. Givetvis kan nyliberalismen i sin bortre förlängning vara ett otyg men faktum är att nyliberalismen på sitt sätt redan har segrat och det efter muren föll i slutet på 80-talet. I stort sett lever folk i praktiken, särskilt i Sverige, som nyliberalister oavsett vad de säger eller inbillar sig. Nästan ingen under 35 år kommer ihåg när det mesta i Sverige var detaljstyrt av politiker och när de personliga valmöjligheterna var små eller helt obefintliga.

Även de fåvarande kommunisterna i Sverigen byter förmodligen mobilteleleverantör ibland eller tittar på andra TV-kanaler än SVT1 och SVT2.

Att börja ändra den skutan är ett i mitt tycke mer eller mindre omöjligt oavsett hur mycket man än pratar om sunda familjevärderingar eller viftar med den svenska flaggan.

Om inte politikerna skulle haft så mycket skattepengar att leka med så skulle vi aldrig ha fått se denna massinvandring. ( Även om vi nu i praktiken nalkas den situationen fast från ett annat, icke önskvärt håll.)
Citera
2017-08-11, 18:02
  #6
Avstängd
DisSids avatar
Den stora skillnaden är väl ungefär 10% om man får tro opinionen över tid.
Medan FrP ständigt backar i val efter val så ökar SD. Enkelt sagt är folkviljan mer sympatisk till ett parti som ses som etnonationalistiskt av de flesta, jämfört med ett milt invandringskritiskt populistparti.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback