Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2005-07-16, 02:59
  #13
Medlem
dagsjobergs avatar
Ska du inte ha ett SLI-moderkort så köp ett mATX kort och ploppa in det i en snyggt mATX låda som tex Antec Aria och du har en mkt snygg, snabb, kompakt & stilren burk.
Citera
2005-07-16, 14:53
  #14
Medlem
BoZz3s avatar
SYSTEM
Black Thunder Miditower Black 300W ATX + cooling + S-ATA strömadapter
I Lager 1 st Webpris 795.00 <---Nej, nej, nej. Antec SLK 3000B (400 spänn) och sen ett Tagan 480W.

Abit AN8 nForce4 SLI 4DDR-DIMM 2PCI 4PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Firewire µGuru
Socket939 ATX
Webpris 1849.00 <---Kör hellre ett DFI-SLI från overclockers.se

AMD Athlon64 90nm 3700+ 2200MHz/2.2GHz 1Mb "San Diego" Boxed (with cpu-cooler!)
Socket939
Webpris 3215.00 <---Fina grejer, dock jävligt dyrt.

A-DATA 2x512Mb (tot. 1024Mb/1Gb) Dual DDR-DIMM PC3200 400MHz 184pin
Webpris 995.00 <---Bra, har likadana.

Seagate Barracuda ST3200826A 7200.8 200Gb 7200rpm 8Mb cache UDMA100 IDE
Webpris 1149.00 <---Seagate = enda valet.

NEC ND-3540 Dual-Layer DVD +RW/R -RW/R 16X DVD+R 8X DVD+RW 16X DVD-R 6X
DVD-RW 48X CDR 32X CDRW SILVER BULK IDE
Webpris 549.00 <---Bra val.

2x (SLI) Leadtek WinFast PX6600 GT TDH GeForce 6600GT 128Mb DDR3 TV-out
VI RETAIL PCI Express
Webpris 3695.00 <---Mycket dumt val, bättre att köpa ett 6800gt och sedan kanske lägga till ett i framtiden, 6800gt motsvarar ungefär 2st 6600gt i SLI.
Citera
2005-07-16, 21:21
  #15
Medlem
KnäHunDeNs avatar
Hallå. Till att börja med vill jag tacka alla som tagit sig tid och hjälpt en, i datakretsar kallad, n00b

Citat:
Ursprungligen postat av #LOUDmouth#
Ställer mig mycket tveksam till det chassit och nätagget. Chassit är inte direkt det gedignaste man kan få tag på och nätagget räcker förmodligen inte till för att driva det där. Och om det skulle räcka till så har du inga marginaler i framtiden. Dumt att snåla på lådan/nätagget när du köper en dator för så mycket pengar.

Låda kan vara lite svårt att rekomendera eftersom alla har olika smak men denna lådan är mycket prisvärd. Lägg till ett 400W's FSP agg och saken är biff ! Annars har du ju en massa trevliga lådor på webhallen. Beror väl på hur mycket du vill betala.

Tagit till mig av tipset. Gällande nätagget så lär jag följa dina rekommendationer på en kraftigare variant. Chassits estetik däremot, kvettar för min del. Är mest ute efter det bästa ur praktisk synpunkt.

Citat:
Ursprungligen postat av #LOUDmouth#
Jag ska villigt erkänna att jag inte är nån gamer men frågan är om du verkligen behöver SLI. Du sparar ganska mycket på att hoppa det men får ändå en mycket kompetent dator. Jag hade lagt pengarna på extra lagring istället. Tror för övrigt att du kan spara en del slantar genom att köpa rubbet på webhallen istället.

/#LOUDmouth#

Det här med SLI är jag jävligt osäker på. Själv vill jag ha en bra uppdaterad dator men vet inte om SLI är såpass viktig ur den synvinkeln. Att jag inte kan ett dyft om grafikkort hjälper inte heller - Lär nog göra att jag förlorar en hel del pengar. Är dessutom knepigt, jag vill kunna spela på datorn, men samtidigt gör jag det väldigt sällan. Vet liksom inte hur mycket jag bör lägga på speldimensionen när jag så sällan verkligen lirar men samtidigt gillar tanken på att kunna lira nya spel med gott flyt och höga inställningar.

Visste inte att webhallen var så billig? Datorbutiken går jag till av vana, har fått för mig att de har de mest överkomliga priserna...

Citat:
Ursprungligen postat av dagsjoberg
Ska du inte ha ett SLI-moderkort så köp ett mATX kort och ploppa in det i en snyggt mATX låda som tex Antec Aria och du har en mkt snygg, snabb, kompakt & stilren burk.

Vill nog helst ha en vanlig ATX låda.

Citat:
Ursprungligen postat av BoZz3
SYSTEM
Black Thunder Miditower Black 300W ATX + cooling + S-ATA strömadapter
I Lager 1 st Webpris 795.00 <---Nej, nej, nej. Antec SLK 3000B (400 spänn) och sen ett Tagan 480W.

Ok, kanske kan du länka eller tog du dom från databutiken.se? 480W var ett jäkla kraftfullt nätagg. Blir ganska dyrt med ett sådant...

Citat:
Ursprungligen postat av BoZz3
SYSTEM
Abit AN8 nForce4 SLI 4DDR-DIMM 2PCI 4PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Firewire µGuru
Socket939 ATX
Webpris 1849.00 <---Kör hellre ett DFI-SLI från overclockers.se

Ok, såvitt jag förstod var nForce4 utrustad med en brygga som hade effektiv kylning och därmed gav mindre hastighet på fläktar? Var den anledningen jag valde kortet.

Citat:
Ursprungligen postat av BoZz3
SYSTEM
AMD Athlon64 90nm 3700+ 2200MHz/2.2GHz 1Mb "San Diego" Boxed (with cpu-cooler!)
Socket939
Webpris 3215.00 <---Fina grejer, dock jävligt dyrt.

För dyrt? Är det overkill med den processorn? Är jävla processorkåt av nån anledning, när första datorn kom (486:a 33Mhz) så var processorn det som gjorde att jag kunde lira dom grymma spelen med bättre flyt än polarna. Kanske kommer det därifrån...Hursomhelst, blir det obalanserat med hänsyn till övriga systemet?

Citat:
Ursprungligen postat av BoZz3
SYSTEM
2x (SLI) Leadtek WinFast PX6600 GT TDH GeForce 6600GT 128Mb DDR3 TV-out
VI RETAIL PCI Express
Webpris 3695.00 <---Mycket dumt val, bättre att köpa ett 6800gt och sedan kanske lägga till ett i framtiden, 6800gt motsvarar ungefär 2st 6600gt i SLI.

Ok, som sagt. Kan nada om grafikkort så det var en chansning. Tackar för ditt uppmärksamma öga. Finns ett antal 6800gt, någon specifik du syftar på?

Återigen, tack.
Citera
2005-07-16, 22:05
  #16
Medlem
ShciZos avatar
håller med BoZz3 om allt förutom då att jag skulle vilja tipsa ett annat moderkort nämligen ASUS A8N-SLi (http://www.datorbutiken.com/se/defau...rtId=ASA8N-SLI)

Jag har ett sådant och är mycket nöjd med det. Dessutom har jag haft en del polare som haft problem med Abitkort. Det behöver inte betyda något men jag har alltid kört ASUS för deras stabilitet. Det har dock inte raid men det tror jag inte du är så intresserad av.

Ang. CPU så är den kanske inte så prisvärd jämfört med tex 3200+ eller 3500+ med "Venice" kärnan. Ger mer kräm för pengarna enligt mig.
Citera
2005-07-16, 23:35
  #17
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnäHunDeN
Det här med SLI är jag jävligt osäker på. Själv vill jag ha en bra uppdaterad dator men vet inte om SLI är såpass viktig ur den synvinkeln. Att jag inte kan ett dyft om grafikkort hjälper inte heller - Lär nog göra att jag förlorar en hel del pengar. Är dessutom knepigt, jag vill kunna spela på datorn, men samtidigt gör jag det väldigt sällan. Vet liksom inte hur mycket jag bör lägga på speldimensionen när jag så sällan verkligen lirar men samtidigt gillar tanken på att kunna lira nya spel med gott flyt och höga inställningar.

Låter verkligen inte som SLI är något för dig. Köp något av dom vassare grafikkorten så kommer du garanterat bli nöjd ändå.

Citat:
Visste inte att webhallen var så billig? Datorbutiken går jag till av vana, har fått för mig att de har de mest överkomliga priserna...

Ok, någon fantastiskt stor skillnad är det kanske inte men jag upplever webhallen som billigare. Ärligt talat tycker jag att dom (webhallen) är bättre på allt. Dom har i.a.f. betydligt större sortiment och dom är snabbare.

/#LOUDmouth#
Citera
2005-07-16, 23:43
  #18
Medlem
ShciZos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av #LOUDmouth#
Låter verkligen inte som SLI är något för dig. Köp något av dom vassare grafikkorten så kommer du garanterat bli nöjd ändå.



Ok, någon fantastiskt stor skillnad är det kanske inte men jag upplever webhallen som billigare. Ärligt talat tycker jag att dom (webhallen) är bättre på allt. Dom har i.a.f. betydligt större sortiment och dom är snabbare.

/#LOUDmouth#

å andra sidan finns det väl ingen anledning att inte skaffa ett moderkort utan SLI stöd eller hur? de är ju nästan ingen prisskillnad som motiverar det iaf.

jag tycker även du ska kolla in www.komplett.se. bra sortiment, bra priser och snabba leveranser. webhallen har jag bara köpt spel ifrån men då har det gått mkt smidigt och bra
Citera
2005-07-17, 20:50
  #19
Medlem
KnäHunDeNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShciZo
håller med BoZz3 om allt förutom då att jag skulle vilja tipsa ett annat moderkort nämligen ASUS A8N-SLi (http://www.datorbutiken.com/se/defau...rtId=ASA8N-SLI)

Pja tackar för tipset. Kikar just nu på "jämför" på datorbutikens hemsida och tycker det enda som verkar skilja dessa åt är priset.

Citat:
Ursprungligen postat av ShciZo
Ang. CPU så är den kanske inte så prisvärd jämfört med tex 3200+ eller 3500+ med "Venice" kärnan. Ger mer kräm för pengarna enligt mig.

Mmm vet inte riktigt när det gäller processorn. Den jag valt är riktigt dyr. Samtidigt är det ju en viktig komponent som är värd att lägga ut lite på...
Edit II: "San Diego" processorerna är ju utrustade med dubbelt så mycket cache minne. Det borde väl vara värt en del?

Citat:
Ursprungligen postat av #LOUDmouth#
Låter verkligen inte som SLI är något för dig. Köp något av dom vassare grafikkorten så kommer du garanterat bli nöjd ändå.

/#LOUDmouth#

Citat:
Ursprungligen postat av ShciZo
å andra sidan finns det väl ingen anledning att inte skaffa ett moderkort utan SLI stöd eller hur? de är ju nästan ingen prisskillnad som motiverar det iaf.

Pja här måste jag nog hålla med ShciZo. För det finns väl inga anledningar till att INTE välja SLI? Jag menar, antar att det går att köra ett SLI grafikkort, och ifall man har lust, sedan köpa ett till? Finns väl inga nackdelar (annat än priset då)?

Hursomhelst, känns som allt blev lite väl dyrt. Ska försöka banta ner det lite grann. Ser ni något som känns omotiverat kraftfullt ut? Något som sticker upp i en (förhoppningsvis) övrigt balanserad dator?

Edit: Såg detta grafikkort: Asus Extreme GeForce N6800 256Mb DDR TV-out DVI SLI-ready RETAIL PCI Express Webpris 2695:- Vad tror ni om det som alternativ?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback