2013-09-09, 20:30
Medlem
Hej!

Tanken var att jag skulle studera i USA och allt gick bra fram tills jag ankom till Chicago.

Det hela började med att jag blev intagen av Customs på interview pga att jag saknade I-20. Mitt I-20 var i bagage väskan och de insisterade att jag skulle vänta tills en vakt skulle komma och hitta min väska före jag kan gå in i america.

Jag satt och väntade i ca 2H sedan kom de tillbaks och sa att min väska har blivit transporterad till San Francisco (min slut destination) och att det räckte med visumet jag hade på mig.

Jag satte mig på nästa flyg till San Francisco och letade efter mitt bagage när jag väl kom fram. Hittade tyvärr inte bagaget där och hade ingen tid att bråka med personalen så jag begav mig till närmaste motel och sov över natten. På morgonen ringde jag till SAS och de sa att jag måste ha någon typ av "Tracking ID" för bagaget. Vilket jag inte hade.

Redan där hade jag förlorat ca 150$ för natten och för en ny t-shirt (kan inte gå runt i samma t-shirt hela tiden). Jag ringde runt och frågade olika SAS avdelningar vad jag skulle göra, de sa att det bästa vore ifall jag skaffade mig en lägenhet och påbörjade mina studier sedan så skulle mitt bagage skickas dit.

Det lät som en bra idé så jag började utforska lägenheter. När jag utforskade lägenheter så gick jag in på bilavdelningen och hittade en Ford Mustang för en ganska billig peng. Jag ringde upp ett annat ställe (Car salesman) för att fråga hur mycket han hade tänkt ge för en sådan bil. Han gav mig ett pris på över priset vad bilen låg ute för.

Perfekt, tänkte jag. Då köper jag bilen lågt och säljer den lite högre och på så sätt få en egen kompensation för de pengar jag förlorat. Allt gick bra. Köpte bilen, körde den till den nya ägaren och sålde bilen.

Gick runt med ca 6000$ i cash pengar i San Francisco. Hade pengarna i framfickan så ingen skulle kunna ta de ifrån mig. Hoppade på bussen till San Jose och precis när jag skulle checka in på ett hotell så märkte jag att pengarna var borta. Alltså hade jag förlorat ALLT. Allt ur den fickan var försvunnet. Jag hade pengarna samt plånboken. I plånboken fanns mitt kreditkort & körkort. Sååå jag var helt strandsatt.

Har du en dålig vecka? Då kan du nästan tro att min vecka har varit så dålig att den är omöjlig att tro.

Jag började fundera ut vad jag kunde göra åt saken och kom på att Western Union kanske kan hjälpa mig. Jag ringde upp min familj och berättade vad som hade hänt och de gick med på att skicka lite pengar via Western Union så jag kunde klara mig över natten. När jag vaknade ringde jag till Swedbank och förklarade samma historia. De skicka över 10000 kr till mig via Western Union som nödkontanter och sa att det skulle ta ca 6 arbetsdagar tills det nya kortet kommer fram till Amerika.

NUU är min plan att jag ringer upp CSN och berättar samma historia. Tror ni det är möjligt för CSN att ge mig ett lite större lån denna månaden?

Tack på förhand för alla synpunkter
Citera
2013-09-10, 01:24
Medlem
Om du berättar för CSN att du tjänat 6000 $ så kan du glömma utökat lån och snarare säga farväl till ditt nuvarande bidrag (att pengarna blev stulna bryr de sig inte om).
Citera
2013-09-10, 01:37
Medlem
vonejehorns avatar
Får du lånet utbetalat månadsvis?
Det gör ihte CSN
Citera
2013-09-10, 04:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bullgnome
Om du berättar för CSN att du tjänat 6000 $ så kan du glömma utökat lån och snarare säga farväl till ditt nuvarande bidrag (att pengarna blev stulna bryr de sig inte om).

Sant det också. Men jag tjänade ju ingenting på saken om du tänker efter. Pengarna blev stulna, men CSN kanske inte bryr sig om det..
Citera
2013-09-10, 04:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonejehorn
Får du lånet utbetalat månadsvis?
Det gör ihte CSN

Får lånet utbetalat var 3:e månad.

Till er som läser. HUR ska jag gå till väga? Är jag tvungen till att avbryta mina studier och åka tillbaks till Sverige?

Finns det någon hjälp man kan få och vart ska man vända sig?
Citera
2013-09-10, 08:36
Medlem
Är du på riktigt eller ett troll? Du förlorar en väska och det hotar dina studier? Du har väl en försäkring människa. Har svårt att tro att någon är så P****d att h*n ska plugga i USA utan att ha ordnat med en bostad.
Citera
2013-09-10, 09:20
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaadz
Det lät som en bra idé så jag började utforska lägenheter. När jag utforskade lägenheter så gick jag in på bilavdelningen och hittade en Ford Mustang för en ganska billig peng. Jag ringde upp ett annat ställe (Car salesman) för att fråga hur mycket han hade tänkt ge för en sådan bil. Han gav mig ett pris på över priset vad bilen låg ute för.

Perfekt, tänkte jag. Då köper jag bilen lågt och säljer den lite högre och på så sätt få en egen kompensation för de pengar jag förlorat. Allt gick bra. Köpte bilen, körde den till den nya ägaren och sålde bilen.

Fantiserar du ihop alltihop?

Så enkelt är det inte att som svensk köpa en bil i USA. Speciellt om du inte är bosatt där. Försäkringar och registreringar får man inte över en dag.

"Bilavdelningen". Vad är det? Någon gömd avdelning på ditt psykhem?
Citera
2013-09-10, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oneofmany
Är du på riktigt eller ett troll? Du förlorar en väska och det hotar dina studier? Du har väl en försäkring människa. Har svårt att tro att någon är så P****d att h*n ska plugga i USA utan att ha ordnat med en bostad.

Det är snarare standard att man bokar hostel i förväg och fixar boende när man kommer fram. Sen verkar ju inte killen så smart i övrigt däremot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in