Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2005-06-28, 12:08
  #1
Medlem
Kommer det att bli lättare att få in tv4 sen när allting blivit digitalt?

Omöjligt att få in tv4 på landstället med vanlig antenn nu.
Citera
2005-06-28, 12:22
  #2
Moderator
Gromguttens avatar
Har samma problem, min lokala slavsändare har bara svt1-2. Jag har fått två motstridande uppgifter om vad som kommer att ske:

1. Större antenn krävs - riktas mot huvudsändaren (omöjligt därmed/radioskugga) för att ta in digitalsändningar

2. Om man kan få in svt 1-2 bra så kommer man att kunna ta in också hela gratisutbudet utan problem.

Min lösning är parabol. Enkelt att installera och ett abo kan enkelt flyttas oavsett landsgränser och lokala geografiska begränsningar. Det enda som krävs är tillgång till fri himmel mot söder.
Citera
2005-06-28, 15:28
  #3
Medlem
Kanske

På landet hade vi problem med 4:an. Köpte en digitalbox (Boxer utan abonnemang, 995:- på Expert i Varberg), fick kanonbild på alla kanaler, inkl 4:an. Så för oss funkade det i alla fall bättre digitalt.
Citera
2005-06-28, 18:48
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anders_f
På landet hade vi problem med 4:an. Köpte en digitalbox (Boxer utan abonnemang, 995:- på Expert i Varberg), fick kanonbild på alla kanaler, inkl 4:an. Så för oss funkade det i alla fall bättre digitalt.


okey, så vänta nu, jag köper en boxer för 995kr på Expert som jag pluggar in till tv:n och sen så kan jag mycket väl få, som du säger, bra bild på alla tre kanaler?

Behövs ingen parabol, extra-kablage, abonnemang, avgifter mm mm ??

Bara EN låda, EN engångskostnad? Isf skulle man ju kunna säga att den fungerar som en digital förstärkare, eller?
Citera
2005-06-28, 18:57
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wattford
okey, så vänta nu, jag köper en boxer för 995kr på Expert som jag pluggar in till tv:n och sen så kan jag mycket väl få, som du säger, bra bild på alla tre kanaler?

Behövs ingen parabol, extra-kablage, abonnemang, avgifter mm mm ??

Bara EN låda, EN engångskostnad? Isf skulle man ju kunna säga att den fungerar som en digital förstärkare, eller?

Ingen parabol eller extra abonnemang krävs. Kolla på www.boxer.se om din sändare är klar för markbunden digital utsändning (täckningskartan). Sen gäller det bara att din vanliga tv-antenn funkar tillräckligt bra. Sen kan man säga att det blir som en "digital förstärkare" i och med att digitalboxen inte kräver samma signalstyrka som en analog mottagare.

Billiga top-boxar ner mot 500:- är på gång, köp en på öppet köp och testa!
Citera
2005-06-28, 18:59
  #6
Moderator
impieteers avatar
Det är väl så att om man har svag mottagning idag (suddig, kornig bild, osv) så finns det risk att man inte får någon bild alls digitalt.
Citera
2005-06-28, 19:21
  #7
Medlem
jodå

Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Det är väl så att om man har svag mottagning idag (suddig, kornig bild, osv) så finns det risk att man inte får någon bild alls digitalt.
jodå, så är det väl, men vi hade ändå förvånansvärt dålig bild, men ändå så blev den perfekt digitalt.
Citera
2005-06-29, 02:18
  #8
Medlem
Megaforces avatar
Fördelen med digital mottagning är att man kan använda en större antenn utan att riskera att få in störningar från andra sändare bortanför den sändare man egentligen vill ha in. Det är just detta som gör det svårt att köra analogt ute i vildmarkerna, även om man har en tillräckligt stor antenn..

Så om man har en relativt bra bild, men med ränder eller skuggor från andra kanaler, då lär man få perfekt bild med digitalmottagare.
Citera
2005-06-29, 02:57
  #9
Medlem
auto100560s avatar
1:an brusig, 2:an utan ljud men 4:an perfekt! :smart:
Citera
2005-06-29, 16:16
  #10
Medlem
anders_f: hur "gammal" är er vanliga antenn på taket, vet du det?
Citera
2005-06-29, 18:41
  #11
Medlem
1998

1998 satte vi upp en rejäl en, bilden blev ändå bedrövlig...
Citera
2005-06-29, 20:11
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anders_f
1998 satte vi upp en rejäl en, bilden blev ändå bedrövlig...


ok, då vet jag. köpte en digitalbox på Siba idag för 699kr, hoppas på det bästa.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback