Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-09-09, 15:15
  #1
Medlem
Läste på ars en artikel [1] där författaren lever en vecka på bara soylent, vilket är ett pulver som blandas med vatten och dricks. Inget bantningsmedel alltså, utan bara vanlig mat i pulverform.

Jag har väntat på något sånt ända sedan jag såg the matrix -"a single celled protein combined with bla bla bla, everything the body needs". Vad skönt det skulle vara!
  • att slippa planera inköp
  • att slippa laga mat (om man inte vill, då och då)
  • att veta att man äter en hälsosam blandning av makro- och mikronäringsämnen
  • att slippa köa till micron i lunchrummet
  • att kunna äta medans man jobbar eller kör bil
  • att slippa bära hem tunga kassar (vanlig mat innehåller vatten = tungt)

Visst får man varva in riktig mat då och då, men de flesta måltider man äter går ju på rutin och i så fall är ju inte det här en dålig ersättning.

Är det nån annan som längtar tills det finns att köpa i Sverige?

[1] http://arstechnica.com/gadgets/2013/...al-substitute/
Citera
2013-09-09, 15:21
  #2
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Ja, det vore helt suveränt! Men aldrig att vanlig mat byts ut helt, kan inte leva utan goda middagar i bland.

Det skulle helt klart bli lättare med pulver, i synnerhet om man är överviktig/underviktig. Att slippa räkna kalorier eller tänka kring kolhydrater, proteiner och fett skulle vara till en enorm hjälp för dessa personer.
Citera
2013-09-09, 15:23
  #3
Medlem
DenLedes avatar
Soylent Green Is People!!!
Citera
2013-09-09, 15:34
  #4
Medlem
Men vad fan. Diettrycker har funnits sedan jag föddes i ungefär varenda livsmedelsbutik jag någonsin varit i.

Hur kan du ha missat det? Det blev aldrig framtidens mat eftersom man man inte blir mätt så värst länge av att "äta" vätska
Citera
2013-10-29, 16:02
  #5
Medlem
Trapphushomofilens avatar
Fantastiskt. Så fort det finns tillgängligt och det är godkänt av FDA och liknande organ så går jag över till det helt och hållet. Jag hatar mat och allt annat onödigt skit som den onda kapitalismen tvingar på oss. Jag vill slå mig fri från kommersialismens manipulerade behov och vara fri, men samtidigt mätt och vid god hälsa. Förhoppningsvis även bra kontroll över plånboken.
Citera
2013-10-29, 18:54
  #6
Medlem
Pen Islands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daudodidi
Men vad fan. Diettrycker har funnits sedan jag föddes i ungefär varenda livsmedelsbutik jag någonsin varit i.

Hur kan du ha missat det? Det blev aldrig framtidens mat eftersom man man inte blir mätt så värst länge av att "äta" vätska

Hade du tagit dig tiden att läsa informationen som bifogades i första inlägget hade du även fått reda på att den här produkten, mot alla odds, var jävligt mättande.

Sen vet jag inte om det räknas som dietdryck då det ska fungera som måltidsersättning och inte ett komplement som alla de där dietdryckerna är.
Citera
2013-10-29, 19:36
  #7
Medlem
babakuss avatar
Grymt! Väntat på det här länge. Hoppas bara att de ger fan i att smula ner lite cancerogener och liknande i produkten.
Citera
2013-10-29, 19:43
  #8
Medlem
Det här är mycket intressant, har läst lite om det tidigare på utrikiska internet.

Hittade för ett tag sedan ett recept för amatörkocken: https://github.com/zda/soylent
I början av inlägget i länken finns även vidare länk till lite fylligare blogpost, men jag är mest intresserad av ett svenskt recept.
Om någon hobbydietist med äventyrslusta har lust att ta sig an att skapa svensk soylent lovar jag att provlaga receptet och käka.
Citera
2013-10-29, 19:47
  #9
Medlem
dumboears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Soylent Green Is People!!!

Jo, minst sagt osmakligt produktnamn.

Citat:
Ursprungligen postat av Trapphushomofilen
Fantastiskt. Så fort det finns tillgängligt och det är godkänt av FDA och liknande organ så går jag över till det helt och hållet. Jag hatar mat och allt annat onödigt skit som den onda kapitalismen tvingar på oss. Jag vill slå mig fri från kommersialismens manipulerade behov och vara fri, men samtidigt mätt och vid god hälsa. Förhoppningsvis även bra kontroll över plånboken.

Så för att komma undan kommersiell matproduktion väljer du att köpa ett artificiellt och kommersiellt producerat substitut?
Citera
2013-10-29, 21:39
  #10
Medlem
Är väl inte direkt något jättenytt och är inte speciellt komplicerat att göra.

Men det har en hel del nyttiga användningsområden, kan tänka mig som överlevnadsmat, astronauter, militären, folk med ätstörningar etc etc.. Det finns dock liknande produkter som dessa använder sig utav. Men att det kommer att användas av gemene man tror jag knappast, mat som är så gott! Man äter ju mkt för njutnings skull också. Kan inte tänka mig att man häller upp en dryck till familjen runt bordet på kvällen eller sätta sig och dricka en sörja på restaurang när man är på middagsdejt.
Citera
2013-10-29, 22:02
  #11
Medlem
pluto-s avatar
Fan vad tråkigt att äta så. Mat är gott, njut av det istället.
Citera
2013-10-29, 22:14
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Soylent Green Is People!!!

hehe , smart val av namn måste jag säga.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback