Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-09-09, 13:40
  #1
Medlem
Hallå,

Jag är intreserad av att jaga småvilt som kanin, hare och skogsfåglar. Har sett att vissa använder .22 eller till och med kraftigare luftgevär. Hur är skillnaden i kostnad mellan 22/luftgevär och riktiga bössor som t ex älgstudsare?

Dem bössorna jag har kollat på som är luft och .22 är ganska dyra och hittar inte så mycket begagnat heller.

Hur är det med vapenskåp för .22 och 5.5/6.5 luftgevär? Licens?

Tack så mycket för svar!
Citera
2013-09-09, 14:47
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av debicboi
Hallå,

Jag är intreserad av att jaga småvilt som kanin, hare och skogsfåglar. Har sett att vissa använder .22 eller till och med kraftigare luftgevär. Hur är skillnaden i kostnad mellan 22/luftgevär och riktiga bössor som t ex älgstudsare?

Dem bössorna jag har kollat på som är luft och .22 är ganska dyra och hittar inte så mycket begagnat heller.

Hur är det med vapenskåp för .22 och 5.5/6.5 luftgevär? Licens?

Tack så mycket för svar!

En .22 (salongsgevär) lär du ha vapenskåp och licens för.
Luftgevär får du äga utan licens om det inte överstiger 10J alltså ungefär 200m/s.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Klassif...g_av_jaktvapen

För att jaga kanin måste du ha minst klass 4.
Citera
2013-09-09, 14:53
  #3
Medlem
Turrluffs avatar
.22LR är dessvärre rätt dyra ja, de är alldeles för användbara, alla behöver ett .22LR gevär för mängdskytte. Tror dock inte att du kommer så mycket billigare undan med ett luftgevär du får jaga med.

Sen är .22 gevär riktiga vapen också.



EDIT: Jag kanske missuppfattade frågan lite...

För att jaga lagligt måste vapnet minst vara ett klass 4 kulvapen och då behövs licens och vapenskåp.
__________________
Senast redigerad av Turrluff 2013-09-09 kl. 14:58.
Citera
2013-09-09, 19:24
  #4
Medlem
Ibland önskar man att man bor i USA, men man ska väl inte klaga

Går det att ta licens i just Klass 4?
Citera
2013-09-09, 23:07
  #5
Medlem
Turrluffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av debicboi
Ibland önskar man att man bor i USA, men man ska väl inte klaga

Går det att ta licens i just Klass 4?
Du tar jägarexamen och då kan du skaffa upp till klass 2 om jag inte misstar mig. Sen kan du ta högviltsprovet och sen får du använda klass1 också. Rekommenderar att du gör allt, högviltsprovet är rätt enkelt och du slipper tänka på det i framtiden om du kommer på att älgjakt verkar roligt.
Citera
2013-09-11, 19:13
  #6
Medlem
magnificos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av debicboi
Hallå,

Jag är intreserad av att jaga småvilt som kanin, hare och skogsfåglar. Har sett att vissa använder .22 eller till och med kraftigare luftgevär. Hur är skillnaden i kostnad mellan 22/luftgevär och riktiga bössor som t ex älgstudsare?

Dem bössorna jag har kollat på som är luft och .22 är ganska dyra och hittar inte så mycket begagnat heller.

Hur är det med vapenskåp för .22 och 5.5/6.5 luftgevär? Licens?

Tack så mycket för svar!

Jo det finns rätt många som jagar småvilt med trimmade luftgevär och det går alldeles utmärkt ur vapensynpunkt, bössorna klarar jobbet och många som gör det har licens på krutvapen. Du skall välja .22 (5,5mm) som lägsta kaliber då och använda jakt diabolor.

Hatsan har prisvärda luftgevär, kolla ett Sniper gevär, http://www.fritidochprylar.se/produk...iper-luftvapen
Citera
2013-09-11, 19:22
  #7
Medlem
Det känns som att oddsen att döda en hare med luftgevär är ganska låga.. Visst dom dör säkert om du träffar rätt med en riktigt kraftigt luftgevär, men i 99% av fallen så har du nog en skadeskjuten hare du aldrig får tag på som inte ens dör av sina skador.
Citera
2013-09-11, 22:43
  #8
Medlem
Turrluffs avatar
För dem som inte tror att man kan jaga med något annat än krut...
https://www.youtube.com/watch?v=U4-1l8-BK60

https://www.youtube.com/watch?v=rfcO1z4tEF4

https://www.youtube.com/watch?v=MNnUYigirgc

Dock så kräver det en stadig hand om man skall ha en .22, och dessa är förmodligen licensbelagda i Sverige
Citera
2013-09-13, 23:11
  #9
Medlem
ZaphodBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
Här har vi en utan koll men som skriver ändå, inga som helst problem att jaga hare med luftgevär, haren bryr sig inte om det är krutgaser eller komprimerad luft som slungar kulan igenom skallen/bålen på den.

du behöver inte ett överdrivet starkt vapen heller för den delen, i storbrittanien är luftgevärsjakt en utbredd och allmänt accepterad intresse

Nu är det en viss skillnad på både lagarna gällande vad som får jagas med luftgevär i Sverige vs. Storbritannien och att vi har 10 Joule som licensfri gräns och Storbritannien har 16 Joule, d.v.s 6 Joule mer i anslagsanergi utan licens.

I Sverige används luftgevär av kaliber .22 och .25 till skyddsjakt, men de måste prestera minst 180 m/s med en kula som är designad för att deformeras vid träff (Ex. Crow Magnum, hålspetskula), och sen krävs diverse tillstånd om du inte bor långt ute på landet.

Men det går faktiskt att hitta kulor som klarar kraven i .22 på 180 m/s och 10 Joule kruxet är bara att man inte kan skjuta hur man vill i detaljplanerat område utan polistillstånd.

Råkar du ha ett Pre-92 vapen som du köpte innan reglerna ändrades är det betydligt enklare då man innan 1992 hade 200 m/s som gräns och inte 10 Joule, d.v.s oavsett kaliber så var 200 m/s tillåtet för alla luftgevär och då uppfyller de flesta .22 och .25 från den tiden kraven för skyddsjakt och ägde man dem innan lagändringen är de licenfria *men* om man säljer dem behöver den nya ägaren söka licens om allt ska gå lagligt till.

Hoppas jag rett ut några frågor!

Mvh, ZaphodB
Citera
2013-09-14, 16:46
  #10
Medlem
chromacors avatar
Jaga utan jägarexamen får du bara göra under så kallad uppsiktsjakt, då du går bredvid en jägare som ansvarar för dig, annars = jaktbrott.

Jaga med effektbegränsat luftgevär = jaktbrott

Jaga med licensbelagt luftgevär utan licens och tillstånd = vapenbrott, jaktbrott

Jaga på mark där du inte har jakträtt = jaktbrott + jakträttsinnehavarens vrede (denne är beväpnad, mind you)

Just sayin'... Det är liksom inte bara att ta sitt luftgevär och gå ut i skogen och börja jaga.
Citera
2013-09-14, 21:28
  #11
Medlem
ZaphodBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chromacor
Jaga utan jägarexamen får du bara göra under så kallad uppsiktsjakt, då du går bredvid en jägare som ansvarar för dig, annars = jaktbrott.

Jaga med effektbegränsat luftgevär = jaktbrott

Jaga med licensbelagt luftgevär utan licens och tillstånd = vapenbrott, jaktbrott

Jaga på mark där du inte har jakträtt = jaktbrott + jakträttsinnehavarens vrede (denne är beväpnad, mind you)

Just sayin'... Det är liksom inte bara att ta sitt luftgevär och gå ut i skogen och börja jaga.

Var i mitt inlägg skriver jag om vanlig jakt med luftgevär?

Jag nämner en del kriterier för skyddsjakt med luftgevär och skillnader mellan licensregler i Sverige och England, samt det faktum att Pre-92 .22 bössor kvalar in för kraven för skyddsjakt enligt Naturvårdsverket om man använder den typ av kulor som är av expanderande typ och uppnår minst 180 m/s vid 4m från bössans mynning.

Och det existerar kulor som lyckas med det även med ett licensfritt 10J vapen även om jag inte skulle rekommendera det.

Sen gäller naturligtvis att man följer övriga föreskrifter samt att man var minst 18 år och ägde vapnet innan årsskiftet 1991/1992 för att man ska få inneha en Pre-92 bössa utan licenskrav, resten finns att läsa på Naturvårdsverkets hemsida, licensreglerna hittar du/ni andra i Polisens FAP.

Mvh, ZaphodB
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback