Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-09-09, 10:13
  #1
Medlem
Hej!
Ska för första gången ge mej ut själv på en resa och skulle vilja åka tilll ett ställe där man kan lära sig att meditera och och yoga.
Har läst lite om ashrams i Indien och känns som att det är väldigt strikt och att man inte har så mycket egen fritid.
Är det någon som har erfarenhet av ashrams i Indien i så fall var och kan ni berätta lite hur ni upplevde det?
Finns det något annat ställe där dom fokuserar mer på ayurveda, massage, meditation och sedan yoga 1 gång om dagen?
Är det lätt att få kontakt med andra på dessa ashrams eller brukar folk mest hålla sig för sig själva?

All information om allt inom det lugna och andliga Indien är av intresse kankse någon mer som funderar på samma resa?
Citera
2013-09-11, 11:52
  #2
Medlem
Kafes avatar
Jag var 11 dagar på Sivananda ashram i Kerala och min upplevelse var fantastisk!
Ashramen ligger mitt i djungeln strax utanför staden Thiruvananthapuram med en otroligt fredfull och vacker omgivning.
Det är störst fokus på yoga och meditation men det förekommer också föreläsningar om diverse relaterade ämnen.

Personligen hade jag aldrig mediterat eller ens prövat yoga och upplevde det väldigt bra för mig som nybörjare, men det finns också mer avancerade kurser samt en yogalärarutbildning vilket är ett snäpp högre.

Det finns tillgång till både rum och sovsalar, personligen föredrar jag sovsal då det är billigt och jag träffade många nya vänner där. Det var inte alls svårt att få kontakt med andra då det ständigt var gruppaktiviteter, vilket resulterade i nya vänner varje dag!
Finns dessutom en väldigt mysig sjö att bada i mellan yogapassen vilket kan vara skönt med tanke på den höga luftfuktigheten i Kerala.

Det var några som klagade på maten och att de var för lite fritid, men jag håller inte alls med, maten var jättegod och personligen hade jag tillräckligt med fritid!

Läs mer på deras hemsida. Det här var helt klart en av mina höjdpunkter av min Indienresa!
Citera
2013-09-16, 14:34
  #3
Medlem
Tack så mycket för svar :) Det är det ashramet som jag alltid får fram när jag söker och verkar vara det mest kända. Men tycker det borde finnas fler att jämföra med? Vet som sagt inte om jag är redo för en så ansträngande vecka. Provade du någon sorts ayurveda när du var där? Och hur tyckte du det var?
Har du provat på yoga någon annan stans i världen? Har även kollat lite på costa rica.
Citera
2013-09-16, 15:20
  #4
Medlem
Kafes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jennijenn84
Tack så mycket för svar Det är det ashramet som jag alltid får fram när jag söker och verkar vara det mest kända. Men tycker det borde finnas fler att jämföra med? Vet som sagt inte om jag är redo för en så ansträngande vecka. Provade du någon sorts ayurveda när du var där? Och hur tyckte du det var?
Har du provat på yoga någon annan stans i världen? Har även kollat lite på costa rica.

Ansträngande är det knappast. Snarare tvärtom!
Att vara på ett sånt ställe och pyssla med yoga och meditation hela dagarna är otroligt avstressande och fridfullt! Har nog aldrig kännt mig så tills freds som när jag var där.
Om du inte skulle trivas så är det inte svårare än att bara dra därifrån.

Det finns massor av ashrams i världen och alla är olika så försöka att hitta den som passar dig bäst eller varför inte prova flera stycken?

Provade tyvärr inte någon ayurveda...
Citera
2013-09-18, 14:18
  #5
Medlem
Fitipaldis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jennijenn84
Tack så mycket för svar Det är det ashramet som jag alltid får fram när jag söker och verkar vara det mest kända. Men tycker det borde finnas fler att jämföra med? Vet som sagt inte om jag är redo för en så ansträngande vecka. Provade du någon sorts ayurveda när du var där? Och hur tyckte du det var?
Har du provat på yoga någon annan stans i världen? Har även kollat lite på costa rica.

Om du åker till Varkala (stor badort i Kerala) så finns där, i princip, hur många ayurvediska sjukhus och yogaretreats som helst. På de flesta erbjuds drop-in, så det är bara att gå dit och vara med på ett yogapass och se om det passar dig. Skulle det passa dig går det givetvis att ta längre kurser osv.

Sen kanske det ska nämnas att yoga kan du hålla på med på alla turistorter i Indien. Vill minnas att det fanns ett stort utbud även i Varanasi, och meditation kanske är mest intressant att hålla på med i exempelvis Dharamsala, där det fanns många meditationskurser.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2216031

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback