Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-05-22, 19:53
  #181
Medlem
Dionyoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skummad
Du hamnar inte på Nylands brigad med automatik bara för att du kommer från Sverige. Varifrån Finland kommer din mamma? Fråga vilket magistrat din mamma bodde i före hon flyttade till Sverige och sen tittar du på http://www.mil.fi vilket regemente som ligger närmast den plats, och det är ungefär där du kommer att hamna.

I Sverige mönstrar man och får sin befattning, i Finland rycker man in på det regementet som ligger närmast ens boplats (alternativt där de behöver folk som fyller platserna, alternativt dit man själv begärt att hamna) och sedan är "mönstringen" grundutbildningen där ens förmåga värderas. En tjänstetid beror på vad man får för befattning efter grundutbildningen. De flesta som bor i Sverige och gör lumpen i Finland tjänstgör dock sex månader, då man inte vill satsa pengar och energi på att utbilda dessa till befäl.

Ingen jag känner som bor i Sverige och har gjort lumpen i Finland har hamnat på Nylands brigad utan istället på finskspråkiga ställen, även på dessa brukar man ha folk från alla möjliga håll i världen. En polare berättade att han hade en från Mexiko som inte kunde finska (men vara morsa var finne, så han hade finskt medborgarskap)

Fel fel fel.

Jag är bosatt i norrbotten, mor var från norra Finland. Jag hamnade i dragsvik.


Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
Gör bekantskap med Herr Fältkuk.


Haha Herr fältkuk, har sprängt min pinka en o annan gång. Fick även anmäla hela stugan för Herr fältkug en gång.
__________________
Senast redigerad av Dionyos 2010-05-22 kl. 19:58.
Citera
2010-05-22, 20:05
  #182
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dionyos
Haha Herr fältkuk, har sprängt min pinka en o annan gång. Fick även anmäla hela stugan för Herr fältkug en gång.

http://img341.imageshack.us/img341/7...3066566493.jpg
Citera
2010-05-28, 01:54
  #183
Medlem
Härlig tråd =)

Själv var jag "inne" 1/06 .. tjänstgjorde 362 på 1:a kustkompaniet .. min enhetschef var då premiärlöjtnant Röberg .. fyyfaan Hamnade helt ofrivilligt i UO skolan där jag blev utbildad militärpolis US. gjorde då det bästa av skiten och sökte till ATU (internationell fredsbevararutbildning) och det var höjdpunkten med hela lumppen.. minns dock stridsövning 2 i UO skolan, +-0 grader och en meter snöslask i Harparskogen/syndalen.. allt man ägde och hade var dyngsurt .. övningen varade 4 dygn, under dessa 4 dygn fick min grupp about 6 timmars sömn.. OK, inget ovanligt med det inom finska armén, men saken var att man ständigt blev på jagad av Ltn Melin och Quarnström samt premiärlöjtnant Tamminen (får kalla kårar när man tänker på honom).. Btw, ni som varit där nu den senaste tiden, finns prem.Ltn Bäckman där längre??
Citera
2011-04-07, 19:02
  #184
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohls86
Härlig tråd =)

Själv var jag "inne" 1/06 .. tjänstgjorde 362 på 1:a kustkompaniet .. min enhetschef var då premiärlöjtnant Röberg .. fyyfaan Hamnade helt ofrivilligt i UO skolan där jag blev utbildad militärpolis US. gjorde då det bästa av skiten och sökte till ATU (internationell fredsbevararutbildning) och det var höjdpunkten med hela lumppen.. minns dock stridsövning 2 i UO skolan, +-0 grader och en meter snöslask i Harparskogen/syndalen.. allt man ägde och hade var dyngsurt .. övningen varade 4 dygn, under dessa 4 dygn fick min grupp about 6 timmars sömn.. OK, inget ovanligt med det inom finska armén, men saken var att man ständigt blev på jagad av Ltn Melin och Quarnström samt premiärlöjtnant Tamminen (får kalla kårar när man tänker på honom).. Btw, ni som varit där nu den senaste tiden, finns prem.Ltn Bäckman där längre??

Jag ryckte in 1/10 och så vitt jag minns var inte Prem.Ltn Bäckman kvar på brigaden. Var själv på 1.KustK och vi hade Kapt.Ltn Tamminen som enhetschef. Väldigt inspirerande typ...eller inte.

Fanns en skön historia från då jag satt kompanidejour över midsommar. Runt 12 på natten kommer vice kompanichefen in ( ) helt plötsligt i civilkläder, går in på kontorer och hämtar en kam, ett par solbrillor och går sen utan ett ljud. Själv stod man i asento som en idiot och väntade sig årets spakaparoll. Tur att jag inte tog en tupplur på en bänk som vid tidigare dödgrävarpass som dejour.

Vet inte om du var i ATU då dessa särmä fredsbevarare lyckades få en demonstrationsövning att gå åt helvete och det höll på att urarta totalt. Tror dock att det var 2009 detta hände...
__________________
Senast redigerad av Anolithium 2011-04-07 kl. 19:04.
Citera
2020-08-23, 21:09
  #185
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohls86
Härlig tråd =)

Själv var jag "inne" 1/06 .. tjänstgjorde 362 på 1:a kustkompaniet .. min enhetschef var då premiärlöjtnant Röberg .. fyyfaan Hamnade helt ofrivilligt i UO skolan där jag blev utbildad militärpolis US. gjorde då det bästa av skiten och sökte till ATU (internationell fredsbevararutbildning) och det var höjdpunkten med hela lumppen.. minns dock stridsövning 2 i UO skolan, +-0 grader och en meter snöslask i Harparskogen/syndalen.. allt man ägde och hade var dyngsurt .. övningen varade 4 dygn, under dessa 4 dygn fick min grupp about 6 timmars sömn.. OK, inget ovanligt med det inom finska armén, men saken var att man ständigt blev på jagad av Ltn Melin och Quarnström samt premiärlöjtnant Tamminen (får kalla kårar när man tänker på honom).. Btw, ni som varit där nu den senaste tiden, finns prem.Ltn Bäckman där längre??


Premiär ltn bäckman är idagens läge fältväbel på 2 kustjägar kompaniet😅
Citera
2022-07-29, 15:54
  #186
Medlem
Idag stridsvagnsarsenalen att innehålla 200 huvudstridsvagnar, varav 100 Leopard 2A6 och 100 lagrade Leopard 2A4 samt cirka 1000 andra pansarfordon, såsom Sisu Pasi transporttankar.

Hatare och gillare tankar om finska armén?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback