Citat:
Ursprungligen postat av
Smeso
Men det är just det som inte stämmer. Man måste inte alls utgå ifrån endast två alternativ.
Du får gärna ge fler alternativ.
Citat:
En annan teori är att liv, precis som eld, kan uppstå spontant, men alltså inte ur passiv materia, utan ur reagerande materia.
Om man ser allting utifrån ett empiriskt synsätt så missar man poängen med väldigt mycket. För att kunna förstå betydelsen bakom varför saker händer så måste man bli initierad i händelseförloppet eller i meningen med händelsen. Enda sättet att bli sålunda initierad är via ett högre medvetande.
Det finns de som ser världen som ett trolleritrick och alltså intar inställningen att ifall man bara vet hur magikern gör så kommer man att förstå tricket. Jag tillhör inte den kategorin av människor som tror att världen är ett trick. Det som händer är verkligt och meningsfullt men via empiri så kan vi bara se ytan av det som sker, inte meningen med vad som sker. För att medvetandet ska kunna förstå något så måste det finnas en mening med det.
Världen innehåller både händelser och medvetande om dessa händelser. Uppstod det ena ur det andra? Alltså uppstod medvetande från materia eller materia från medvetandet? Båda de åskådningarna är absurda. Materien är fysiska processer som inte har någon inre kännande egenskap eller essentiell mening.
Materia och medvetande är så fundamentalt olika varandra att de inte går att jämföra. Därför så är den teologiska förklaringen överlägsen, nämligen att både materia
och medvetandet är skapade av en högre makt som organiserar dem på ett harmoniskt sätt som vi kan observera som både ordning och moral.
Citat:
När det gäller universums uppkomst så är uttrycket "singularitet" säkerligen inte vad du tror det betyder, utan det syftar på vad som befinner sig i centrum av ett svart hål, alltså ytterst komprimerad materia under ytterst högt tryck och med ytterst hög temperatur.
Den singularitet jag syftade på var gravitationell singularitet.
Citat:
Att universum uppstått ur tomma intet är det bara religiösa fanatiker som tror.
Fast så enkelt är det inte, s.k "religiösa fanatiker" tror att världens tillblivelse var på grund av en högre makt som kunde skapa någonting där det inte tidigare fanns någonting. Sedan har vi fysiker som Krauss som säger att universum är "den ultimata gratislunchen" och att det uppstått från ingenting och ur ingenting. Är Krauss dåligt insatt tycker du eller håller du bara inte med honom?