Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-29, 23:18
  #3085
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MattiasBeming
På frågan om vad en 'ateist' är, var fastlagt eller ej blir svaret alltså:

Ateist = "Avgudadyrkad" – eller utan all skaparförmåga, i dennes fördolda?

(det låter som en medvetslös individ)

Eller är "Gud" något MED antropomorfistiska drag enligt dig? En kvinna utan en äkta man, en son utan en fader eller en nödställd utan en räddare etc?
En individ är knappast medvetslös för att den inte föreställer sig gud, av allt som ryms under en livstid.

Det räcker gott länge och väl redan med den "mystiska" rymd omkring som existensen bjuder på, snarare så att det är den som behöver skapa sig föreställning omkring en fantsidé, som idf gör sig begränsad i och med att den troende ju faktiskt definierar och drar kontur omkring varenda lilla tanke runt sin gudaföreställning, så nej där åkte du på pumpen igen, du är inte alldeles för bra på att projicera, fast viljan är så stark, lol.
Citera
2017-05-01, 23:25
  #3086
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Nej. Svaret är: Ateist = "utan gud".
Samma ting som "avgudadyrkad".
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Nix. "Ateism" betyder helt enkelt "utan 'gud' ".
Samma ting som "avgudadyrkad".
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
En individ är knappast medvetslös för att den inte föreställer sig gud, av allt som ryms under en livstid.

Det räcker gott länge och väl redan med den "mystiska" rymd omkring som existensen bjuder på, snarare så att det är den som behöver skapa sig föreställning omkring en fantsidé, som idf gör sig begränsad i och med att den troende ju faktiskt definierar och drar kontur omkring varenda lilla tanke runt sin gudaföreställning, så nej där åkte du på pumpen igen, du är inte alldeles för bra på att projicera, fast viljan är så stark, lol.
Inte oförmögen att föreställa sig Gud, oförmögen att skapa något ö.h.t.

Noll föreställningar om något alls... det måste vara "utan Gud" eller medvetslös.

Gud saknar alla former av antropo-morfistiska drag – det är ju i princip livet i all form av natur. Skaparkraften mot dess motsats (motsatsen är A.I.D.S., Cancer, lepra och spetälska i människan).

Den där gudamänniskan eller människosonen (två olika varelser) – är ju dock något annat.
__________________
Senast redigerad av MattiasBeming 2017-05-01 kl. 23:34.
Citera
2017-05-01, 23:39
  #3087
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MattiasBeming
Samma ting som "avgudadyrkad".

Samma ting som "avgudadyrkad".

Inte oförmögen att föreställa sig Gud, oförmögen att skapa något ö.h.t. Noll föreställningar om något alls... det måste vara "utan Gud" eller medvetslös.
Jag förbinder inte medvetande och existens som därmed guds existens. Du gör det och därmed lever du med en helt annan begreppsfattning.

I den värld jag lever i, behövs inte sådana mentala tillskott, men visst vet jag att många drivs av självutplånande dödsångest om de inte fick sätta kontur på sina gudsfantasier, dock är det absolut inte någonting som behövs. Dvs leka med ord som du gör, men det är en språklek du företar dig, som jag personligen inte ser något sammanhang i.

Medvetslös är man när naturvalarna diminuerar inte nödvändigtvis försvinner.. där egot/motorn suddas ut och du inte längre kan varken kommendera be tänke vilja eller önska gud längre, där blir om något, isf gud överflödig.. för den som velat så starkt, så finns inte ens viljan kvar. Varken glass bil chips gud eller röster eller musik.. där fenomenen trängs ut, av annat... behov som går före. Fast du kan ju leva med respirator, men du kan vara också temporärt nedsläckt.


Inget som berör mig, eftersom jag inte klamrar mig vid gudsdogman i varken vaket eller sömningt tillstånd. Och har kontroll och så önskar el drivs jag inte till översinnlighet som nog krävs för gudslängtan att bli den fixering det blir, för så många...

Om något utomjordiskt övernaturligt vill mig något så kan den ta det i döden som jag i nuvarande tillstånd inte har en susning om eftersom jag är så fullkomligt ett med naturvalarna. Något jag är fullt nöjd med.
Citera
2017-05-01, 23:44
  #3088
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MattiasBeming
Samma ting som "avgudadyrkad".

Samma ting som "avgudadyrkad".
Hur?
Citera
2017-05-02, 11:46
  #3089
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
"Ateism" betyder helt enkelt "utan 'gud'

Citat:
Ursprungligen postat av MattiasBeming
Samma ting som "avgudadyrkad".

Kanske i din semantiska akrobatik. I en "sund" semantik beyder "utan gud" --> "utan gud".
Citera
2017-05-03, 23:38
  #3090
Medlem
526s avatar
Ateister tror inte på gudar, men de tror på någonting. Frågan är vad?
De brukar säga att de inte tror på något utan "vet". De vet vad de vet och tror inte på något annat.
Frågan är dock fortfarande vad de tror? För någon uppfattning har alla tänkande människor. Annars är man lobotomerad på något sätt. Eller bara förtränger vissa frågor.
Citera
2017-05-04, 07:34
  #3091
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Ateister tror inte på gudar, men de tror på någonting. Frågan är vad?
De brukar säga att de inte tror på något utan "vet". De vet vad de vet och tror inte på något annat.
Frågan är dock fortfarande vad de tror? För någon uppfattning har alla tänkande människor. Annars är man lobotomerad på något sätt. Eller bara förtränger vissa frågor.
Du får fråga varje ateist vad dom tror på. Ordet "ateist" avslöjar inte vad man tror på, bara vad man inte tror på.
Sitter du hemma och undrar vad alla som inte samlar på frimärken samlar på? Det får du nog fråga dom i så fall ...
Citera
2017-05-04, 07:35
  #3092
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Ateister tror inte på gudar, men de tror på någonting. Frågan är vad?
De brukar säga att de inte tror på något utan "vet". De vet vad de vet och tror inte på något annat.
Frågan är dock fortfarande vad de tror? För någon uppfattning har alla tänkande människor. Annars är man lobotomerad på något sätt. Eller bara förtränger vissa frågor.
Vad är det som ateister vet, i egenskap av att vara ateist?
Ateism är fortfarande endast att vara utan (tro på) gud. Det har inget med vetande att göra.
Citera
2017-05-04, 08:40
  #3093
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cammo
Då är din lärare en idiot.

Ateism är avsaknad att tro, ateism är ingenting man utövar, inget man funderar på, man går inte till några möten, man har ingen lokal, man ber inte till någon högre makt.

Man gör helt enkelt ingenting.

Vet att många religiösa idioter som dig har svårt att fatta det.

För att inte nämna att det finns Svag ateism och stark ateism som skiljer sig en del. Agnostiker är även det en slags ateistisk inriktning, så TS borde starta med att förklara vad ateism innebär för honom/Henne (Vägra hen)

Det märkliga är att många s.k. ateister snabbt kryper till korset och blir troende inför en livskris av något slag. Har sett det själv ett flertal gånger. Ett ex. En nära vän har ALLTID hävdat att han var ateist och aldrig skulle kunna tro på en gud. För några år sedan hamnade hans fru och 2 barn i en trafikolycka där det minsta barnet skadades allvarligt. Han började vid barnets sängkant be till gud om att barnet skulle få leva och gjorde detta under hela den kritiska perioden.

Nu klarade sig barnet och överlevde tursamt nog med några få men. Men det slog mig att tydligen så räcker det med en livsavgörande händelse för att en del påstådda ateister snabbt skall vända sig mot en högre makt.

Frågar man honom om detta så hävdar han fortfarande att han är ateist och vill inte riktigt svara på varför han agerade som han gjorde i situationen med lillflickan.
Citera
2017-05-04, 08:57
  #3094
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Ateister tror inte på gudar, men de tror på någonting. Frågan är vad?
De brukar säga att de inte tror på något utan "vet". De vet vad de vet och tror inte på något annat.
Frågan är dock fortfarande vad de tror? För någon uppfattning har alla tänkande människor. Annars är man lobotomerad på något sätt. Eller bara förtränger vissa frågor.

De tror på förnuft och vetenskap, vilket i förlängningen betyder att de tror på allt som är livsförnekande: fulhet, sterilitet och slutgiltig undergång. Ateism är en dödskult.
Citera
2017-05-04, 12:45
  #3095
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Ateister tror inte på gudar, men de tror på någonting. Frågan är vad?

För min del "tror" jag (inte in betydelsen "faith", men som "believe") att solen "går upp" i morgon.

Vart vill du komme med detta?
Citera
2017-05-04, 12:47
  #3096
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Ateister tror inte på gudar, men de tror på någonting. Frågan är vad?
De brukar säga att de inte tror på något utan "vet". De vet vad de vet och tror inte på något annat.
Frågan är dock fortfarande vad de tror? För någon uppfattning har alla tänkande människor. Annars är man lobotomerad på något sätt. Eller bara förtränger vissa frågor.

Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Du får fråga varje ateist vad dom tror på. Ordet "ateist" avslöjar inte vad man tror på, bara vad man inte tror på.
Sitter du hemma och undrar vad alla som inte samlar på frimärken samlar på? Det får du nog fråga dom i så fall ...

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Vad är det som ateister vet, i egenskap av att vara ateist?
Ateism är fortfarande endast att vara utan (tro på) gud. Det har inget med vetande att göra.
Sant.

Jag vill påstå att alla människor som tänker har en undran över livet, universum och allt (vi kan kalla det existensen för att förenkla).
Det skapar ett stort tomrum, ett hål i oss. En stor fråga som inte har något svar.
Jag vill också påstå att alla som tänker på det försöker fylla hålet, dvs besvara frågan på ett eller annat sätt
På så sätt skapar alla tänkande en åskådning, ett synsätt på den stora frågan.
Vissa fyller den med religion
Andra gör det inte
Men alla har fyllt hålet på ett eller annat sätt.
Även att inte fylla hålet är att förhålla sig till frågan. Det är också ett slags svar.

Förutom detta vill jag påstå att de som säger sig vara starka ateister ofta visar sig vara vetenskapstroende. Dvs för dem är vetenskap inte bara fakta som används i det praktiska livet utan även en livsåskådning, en filosofi om det existentiella.
Vilket fyller samma funktion och behov som religon gör för andra.

Det behöver inte gälla alla ateister. Jag tippar dock att det gäller ca 80% (helt ovetenskaplig gissning)


Citat:
Ursprungligen postat av Selmer
De tror på förnuft och vetenskap, vilket i förlängningen betyder att de tror på allt som är livsförnekande: fulhet, sterilitet och slutgiltig undergång. Ateism är en dödskult.
Dödskult är ett kul ord.
__________________
Senast redigerad av 526 2017-05-04 kl. 12:53.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback