Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-09-08, 18:52
  #13
Medlem
maltzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ringbomm
Är det samma som personen i inlägget över tipsade om?
Så jag går in på länken laddar ner det och sen så... Hur formaterar man hårddisken? :P varför skall jag googla "clean install snow leopard" var det inte det som jag skulle ladda ner?

Förlåt mig att jag är lite seg sådär, men man måste fråga för att lära!

Du måste ha en dvd med 10.6 på, köp eller ladda ner olagligt och bränn.
Citera
2013-09-08, 18:54
  #14
Medlem
ringbomms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xe89
Nej, personen ovan tipsade om 10.7 vilket din dator förvisso klarar av, men jag tror att versionen före, nämligen 10.6, skulle funka bättre. Ibland används även kattnamn på de olika versionerna:

10.4 Tiger (ditt nuvarande)
10.5 Leopard
10.6 Snow Leopard (mitt tips)
10.7 Lion (senaste din dator klarar av, men blir troligtvis seg)
10.8 Mountain Lion (senaste versionen på marknaden)

Mitt googlingstips handlade om hur man gör en s.k. ren installation, dvs. då man först raderar hårddisken för att därefter installerar systemet.

Så, jag betalar och så laddar jag ner det programmet på datorn, sedan så går jag in på internet och söker efter det där du skrev, och så gör jag det, sen så installerar jag det jag laddade ner, följer du med hur jag menar? :P
Citera
2013-09-08, 18:56
  #15
Medlem
ringbomms avatar
har även MBK pro.

kan jag uppdatera den också?


OS X 10.8.4 (12E55)

Modellidentifierare: MacBookPro9,2
Citera
2013-09-08, 18:57
  #16
Medlem
ringbomms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maltzor
Du måste ha en dvd med 10.6 på, köp eller ladda ner olagligt och bränn.

Kan man köpa via internet? och så bara installera direkt liksom
Citera
2013-09-08, 18:59
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ringbomm
Så, jag betalar och så laddar jag ner det programmet på datorn, sedan så går jag in på internet och söker efter det där du skrev, och så gör jag det, sen så installerar jag det jag laddade ner, följer du med hur jag menar? :P
Nej, 10.6 kan inte laddas ner lagligt. Antingen laddar du ner olagligt eller så köper du en DVD från Apple. Det var först i och med 10.7 Apple började med nedladdning.

1. Skaffa 10.6 från Apple (DVD) eller ladda ner från internet.
2. Installera 10.6, antingen som en ren installation eller genom uppgradering. Om du tycker det verkar krångligt att göra en ren installation så strunta i det. Det är inget absolut krav för en fungerande installation.
Citera
2013-09-08, 19:00
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ringbomm
har även MBK pro.

kan jag uppdatera den också?


OS X 10.8.4 (12E55)

Modellidentifierare: MacBookPro9,2
Nej, det är senaste versionen. 10.9 släpps först i oktober enligt internet.
Citera
2013-09-08, 19:24
  #19
Medlem
ringbomms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xe89
Nej, 10.6 kan inte laddas ner lagligt. Antingen laddar du ner olagligt eller så köper du en DVD från Apple. Det var först i och med 10.7 Apple började med nedladdning.

1. Skaffa 10.6 från Apple (DVD) eller ladda ner från internet.
2. Installera 10.6, antingen som en ren installation eller genom uppgradering. Om du tycker det verkar krångligt att göra en ren installation så strunta i det. Det är inget absolut krav för en fungerande installation.

Hur väljer man om man vill göra en ren installation eller uppdatering? varför skulle det vara jobbigt med installation?
Citera
2013-09-08, 19:31
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ringbomm
Hur väljer man om man vill göra en ren installation eller uppdatering? varför skulle det vara jobbigt med installation?
Systemet kan inte radera sig självt, så för att göra en ren installation (genom att först formatera hårddisken) måste du starta från en annan skiva än hårddisken, nämligen en DVD eller ett usb-minne. Köper du 10.6 har du ju redan DVD-delen klar, men laddar du ner 10.6 eller 10.7 måste du skapa en bootbar skiva med Skivverktyg eller något tredjepartsprogram.

Jag kommer inte ihåg exakt hur menyalternativen ser ut, men jag skulle tro att om du bara stoppar i DVD:n och trycker på OK så kommer inte en ren installation ske, utan det är något man aktivt måste klicka i någonstans. Som sagt, googla.

Edit: följ den här guiden, går inte att misslyckas.

http://guides.macrumors.com/Clean_In...6_Snow_Leopard
__________________
Senast redigerad av Xe89 2013-09-08 kl. 19:36.
Citera
2013-09-09, 16:49
  #21
Medlem
ringbomms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xe89
Att ladda ner 10.6 (eller 10.7) borde inte vara svårt (jag är duktig och köper från Apple ). Finns inga kopieringsskydd som för Windows.

Det är jätte jätte svårt då jag inte ens har något nerladdningsprogram? Dessutom så visar browsern att "sidan inte kan visas" då jag försöker...
Citera
2013-09-09, 16:54
  #22
Medlem
ringbomms avatar
Vet någon om man kan handla 10.6 Snow Leopard någonstans billigare än från Apple's hemsida?
Citera
2013-09-09, 18:10
  #23
Medlem
maltzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ringbomm
Vet någon om man kan handla 10.6 Snow Leopard någonstans billigare än från Apple's hemsida?

Du har pm.
Citera
2013-09-09, 19:08
  #24
Medlem
ringbomms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maltzor
Du har pm.


Tackar tackar, du har själv svar
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback