Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2013-09-07, 20:56
Medlem
AnCa89s avatar
Detta utspelar sig alltså i Ryssland, där liknande händelser blir alltmer vanliga då gärningsmännen oftast slipper påföljder och slipper undan med några hundra i böter.

Tre ungdomar går ut och letar rätt på en stackars katt, knäcker dennes tassar så att den inte kan springa och sätter eld på den

Citat:
On the 15 August 2013, at about 5 a.m. in the yard of a residential flat (address: Silikatnaya Street, 9, city of Barnaul) three young men Mikhail, Anton and Alexander brutally burned a live cat. The cat suffered severe burns and passed away 8 days later after enduring much agonizing pain.

The stray cat had a name - Vasiliy and lived near one of the flats in the area. The residents of the flat were taking care of Valisiy by feeding him and making him a little shelter made out of cardboard box.
Notera att detta inte hände spontant, utan dom förberedde sig i förväg och visste vad dom skulle göra.

Dom greps sedan, men släpptes fria eftersom katten fortfarande levde!

Citat:
The police were able to identify the individuals and brought them in for questioning, but soon released them. The reason given was that the cat was still alive at the time.

Helt sjukt. Katten avled sedan, men polisen är fortfarande ganska så passiv, trots att denna händelse fått väldigt stor resonans och uppmärksamhet i media.

Ni kan läsa hela artikeln här, samt skriva under en begäran att dessa j..lar ska straffas http://www.change.org/petitions/%D0%...murdered#share

Tror ni att dessa ungdomar kommer att få rejäla påföljder om fallet uppmärksammas internationellt? Det kan ju vara en bra början, får dessa snorungar fängelsestraff, så kan detta typ av brott minska markant, då man vet att man kan få fängelsestraff istället för några hundra i böter. Vad tror ni?
Citera
2013-09-07, 21:03
Medlem
Fogmassas avatar
I samma land som man bland annat "får" hälla urin på och tortera personer man misstänker vara gay utan att polisen bryr sig...

"The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated."
/Ghandi
Citera
2013-09-07, 21:07
Medlem
Jag kan inte påstå att jag vet hur Rysslands lagar och påföljder gällande djurmisshandel ser ut, men av din trådstart att döma så verkar du nästan jämställa det med mord.

Djur dödas brutalt överallt varje dag. Varför skulle just detta fallet uppmärksammas internationellt?
Citera
2013-09-07, 21:09
Medlem
FSharps avatar
Stackars Vasiliy.

Här är en bild på hur han såg ut: http://4.bp.blogspot.com/-W-Q7_l1Oox...est-kitten.jpg

RIP
Citera
2013-09-07, 21:20
Medlem
zergrushs avatar
Pffft, det är ju ryssland... Där tänder man väl eld på uteliggare för att värma sig?
Kom tillbaks när det hänt något på allvar
Citera
2013-09-08, 00:52
Medlem
AnCa89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zergrush
Pffft, det är ju ryssland... Där tänder man väl eld på uteliggare för att värma sig?
Kom tillbaks när det hänt något på allvar
Det är inte så illa i Ryssland som media vill framställa det. Jag har bott där största delen av mitt liv och vet hur det verkligen ser ut.
Citera
2013-09-08, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaz
men av din trådstart att döma så verkar du nästan jämställa det med mord.

Nu var det väl ett mord det handlade om tillslut? Eller menade du ett mord av en människa? Jag anser att det inte finns mycket värre saker man kan göra än att tortera försvarslösa djur, så jag kan absolut jämställa det med mord.
Citera
2013-09-08, 01:39
Medlem
Fogmassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnCa89
Det är inte så illa i Ryssland som media vill framställa det. Jag har bott där största delen av mitt liv och vet hur det verkligen ser ut.

Min uppfattning är att det blivit sämre på senaste tiden. Ledningen vill stärka landet genom att falla tillbaka på tradition och gamla värderingar, genom att visa upp ett tufft ansikte, och man går över lik för att göra detta. Visst förstår jag att det kan finnas en västerländsk knorr på rapporteringen i media, men jag har lagt märke till denna förnyade image ett bra tag nu (sen ledaren började visa sig på hästryggen barbröstad och slåss med krokodiler och sånt...). Både inom inrikes- och utrikespolitiken spänner man musklerna vilket har ökat våldet och antihumanitära åsikter. En bränd katt må vara ett undantag (djurplågeri sker inte enbart i Ryssland) men jag är inte förvånad över att läsa om våldsdåd. Att värna om djur vore ju soft, och inte speciellt maskulint (vilket är den sida man vill förstärka).

Jag har inget emot landet eller folket i sig. Jag har även förståelse för att man vill förbättra kontrollen på sitt enorma rike. Men utvecklingen går i fel riktning som jag ser det, man slåss mot väderkvarnar istället för att stärka relationerna med omvärlden och skapa sammanhållning som bygger på solidaritet.
Citera
2013-09-08, 02:13
Medlem
AnCa89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaz
Jag kan inte påstå att jag vet hur Rysslands lagar och påföljder gällande djurmisshandel ser ut, men av din trådstart att döma så verkar du nästan jämställa det med mord.

Djur dödas brutalt överallt varje dag. Varför skulle just detta fallet uppmärksammas internationellt?
Det handlar ju om mord, katten dog ju sedan av sina skador. Jag vet inte hur du tänker, men för mig är det det värsta som finns, alltså att människor mördar försvarslösa djur.
Citera
2013-09-08, 02:17
Medlem
AnCa89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fogmassa
Min uppfattning är att det blivit sämre på senaste tiden. Ledningen vill stärka landet genom att falla tillbaka på tradition och gamla värderingar, genom att visa upp ett tufft ansikte, och man går över lik för att göra detta. Visst förstår jag att det kan finnas en västerländsk knorr på rapporteringen i media, men jag har lagt märke till denna förnyade image ett bra tag nu (sen ledaren började visa sig på hästryggen barbröstad och slåss med krokodiler och sånt...). Både inom inrikes- och utrikespolitiken spänner man musklerna vilket har ökat våldet och antihumanitära åsikter. En bränd katt må vara ett undantag (djurplågeri sker inte enbart i Ryssland) men jag är inte förvånad över att läsa om våldsdåd. Att värna om djur vore ju soft, och inte speciellt maskulint (vilket är den sida man vill förstärka).

Jag har inget emot landet eller folket i sig. Jag har även förståelse för att man vill förbättra kontrollen på sitt enorma rike. Men utvecklingen går i fel riktning som jag ser det, man slåss mot väderkvarnar istället för att stärka relationerna med omvärlden och skapa sammanhållning som bygger på solidaritet.

Jag skulle nog säga att det blivit bättre på sistone. Nu har jag inte varit där på snart 6år, alltså sedan jag flyttade till Sverige, men när jag bodde där så har jag aldrig upplevt att homosexuella har det svårt... Har en del vänner som har denna läggning och dom lever gott och har aldrig varit diskriminerade eller så. Visst, Putin vill verka tuff, men han är bara en j..la nolla som slickar röven av Kadirov och andra trash människor... I själva verket är han en j..la nolla.
Citera
2013-09-08, 04:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nattenzriddare
Nu var det väl ett mord det handlade om tillslut? Eller menade du ett mord av en människa? Jag anser att det inte finns mycket värre saker man kan göra än att tortera försvarslösa djur, så jag kan absolut jämställa det med mord.

Citat:
Ursprungligen postat av AnCa89
Det handlar ju om mord, katten dog ju sedan av sina skador. Jag vet inte hur du tänker, men för mig är det det värsta som finns, alltså att människor mördar försvarslösa djur.
Ja, jag syftade till mord enligt lagens definition. Den emotionella faktorn lämnar jag helt utanför.
Citera
2013-09-08, 05:20
Bannlyst
nej empati existerar inte i ryssland, inte heller mänskliga rättigheter. Dom ser på djur ungefär på samma sätt som rommarna såg på galleslavar, livsvärde noll
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in