Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2016-06-29, 18:26
  #25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Avenged93
Okej men jag tycker ändå företagen borde skriva ut på flaskorna att de innehåller kcal för det måste dem ju göra men i VÄLDIGT små mängder? En annan intressant fråga är att blandas vattnet med flytande estrar? För estrar är ju flytande och genomskinligt.

Om mängden är så liten så ser jag inte direkt problemet. Du kommer t.ex använda mer energi att dricka drickan än vad den i så fall innehåller.
Nu kan det ju dock vara så att de smakämnen som används faktiskt inte innehåller någon energi, vad vet jag. Kollar man på t.ex Lokas hemsida står det "naturliga aromämnen" på vissa smaker.
Det säger ju oss inte särskilt mycket och vill du ha ett utförligare svar på vad som menas med det så får du nog maila och fråga.

Man kan ju tillföra smak på många sätt och vissa av just Lokas smaker specificeras med ett energivärde som överstiger 0kcal. Exempel på det är t.ex smaken passionsfrukt/citron.
Citera
2016-06-30, 15:39
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaggillarmat
Om mängden är så liten så ser jag inte direkt problemet. Du kommer t.ex använda mer energi att dricka drickan än vad den i så fall innehåller.
Nu kan det ju dock vara så att de smakämnen som används faktiskt inte innehåller någon energi, vad vet jag. Kollar man på t.ex Lokas hemsida står det "naturliga aromämnen" på vissa smaker.
Det säger ju oss inte särskilt mycket och vill du ha ett utförligare svar på vad som menas med det så får du nog maila och fråga.

Man kan ju tillföra smak på många sätt och vissa av just Lokas smaker specificeras med ett energivärde som överstiger 0kcal. Exempel på det är t.ex smaken passionsfrukt/citron.
Jaha så den innehåller lite Kcal då alltså? Vart står det på den smaken att den överstiget 0 kcal?
Kan bara få fram den här informationen: "Ingredienser: Ingredienser: Kolsyrat vatten, naturliga aromämnen, natriumvätekarbonat, kaliumvätekarbonat, magnesiumklorid, natriumsulfat."
Citera
2016-06-30, 15:54
  #27
Medlem
Jag kan säga såhär. Allting innehåller Kcal om det innehåller någon form av kemisk bindning eller om det går att dela på den på något vis. Naturliga aromämnen är aromater (trevligt luktande/smakande molekyler) som utvinns genom destillation av bär eller frukter. Man separerar alltså lukten eller smaken, alltså molekylerna som orsakar detta, från resterande del av frukten. Dessa molekyler innehåller massa kemiska bindningar som släpper lös energi om dessa bryts.

Det frigörs t.ex. 146kcal om du bryter 6.022*10^22(notera det GIGANTISKA talet) st dubbelbindningar mellan två kolatomer (vilket ingår i aromater). Dessa är extremt starkt luktande/smakande och du kommer inte i närheten av så många molekyler i en flaska bubbelvatten. Så kalorimängden är såpass liten att den i sammanhanget räknas som 0.

För att sätta siffrorna i perspektiv kanske vi kan säga att en flaska innehåller 100 miljoner molekyler som luktar och smakar starkt. Låt säga att dessa innehåller 25 dubbelbindningar mellan kolatomer (nu generaliserar jag som fan men ni fattar). Detta betyder att en flaska med 100 miljoner smakmolekyler innehåller 0.000000000000000000006 kcal. Oavsett hur fel jag har generaliserat så rör det sig om knappt detekterbara mängder energi.
__________________
Senast redigerad av cobi 2016-06-30 kl. 15:58.
Citera
2016-07-01, 11:19
  #28
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaggillarmat
På vilket sätt är det obehagligt? Skulle vilja påstå att det är briljant. Allt vi äter består på ett eller annat sätt av kemikalier. Det är inte ett argument till att undvika något.
Jösses. Det argumentet trodde jag försvann med hippietiden. Du pratar som tjejerna i Even cowgirls got the blues.
Citera
2016-07-01, 11:27
  #29
Medlem
fraess avatar
Försöker du säga estrar? Aromater är väl kolväten, ofta cancerframkallande.

Citat:
Ursprungligen postat av cobi
Jag kan säga såhär. Allting innehåller Kcal om det innehåller någon form av kemisk bindning eller om det går att dela på den på något vis. Naturliga aromämnen är aromater (trevligt luktande/smakande molekyler) som utvinns genom destillation av bär eller frukter. Man separerar alltså lukten eller smaken, alltså molekylerna som orsakar detta, från resterande del av frukten. Dessa molekyler innehåller massa kemiska bindningar som släpper lös energi om dessa bryts.

Det frigörs t.ex. 146kcal om du bryter 6.022*10^22(notera det GIGANTISKA talet) st dubbelbindningar mellan två kolatomer (vilket ingår i aromater). Dessa är extremt starkt luktande/smakande och du kommer inte i närheten av så många molekyler i en flaska bubbelvatten. Så kalorimängden är såpass liten att den i sammanhanget räknas som 0.

För att sätta siffrorna i perspektiv kanske vi kan säga att en flaska innehåller 100 miljoner molekyler som luktar och smakar starkt. Låt säga att dessa innehåller 25 dubbelbindningar mellan kolatomer (nu generaliserar jag som fan men ni fattar). Detta betyder att en flaska med 100 miljoner smakmolekyler innehåller 0.000000000000000000006 kcal. Oavsett hur fel jag har generaliserat så rör det sig om knappt detekterbara mängder energi.
Citera
2016-07-01, 16:43
  #30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin
Jösses. Det argumentet trodde jag försvann med hippietiden. Du pratar som tjejerna i Even cowgirls got the blues.
Argumentet att det är farligt med kemikalier kom till på den tiden, inte att det försvann.
Citera
2016-07-04, 11:26
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fraes
Försöker du säga estrar? Aromater är väl kolväten, ofta cancerframkallande.

Njae, jag menar aromater. Estrar luktar visserligen också gott i många fall, men dessa är oftast fetter. Bensen är ett kolväte som är en aromat (cancerframkallande), men många aromater luktar gott och är inte cancerframkallande, aromater behöver heller inte endast innehålla kol och väte.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback