2013-09-06, 17:25
Medlem
Hej! Jag har funderat på att köpa en laserpekare starkare än 5mW, vilket är olagligt i Sverige enligt strålskyddslagen. Då hittade jag på massor av enkla guider att bygga en egen pekare av en ficklampa. Det är bara det, är det olagligt att ta in laserdioden till Sverige? Dioden heter; 445 nm M140 Diode.
Har letat överallt på Google efter svar, hittar dock ingenting. Är det någon som vet någonting om detta?

(Dioden är andra längst upp till vänster, 445nm M140 Diode In Copper Module With Leads
& Three Element Glass Lens
$60) https://sites.google.com/site/dtrlpf...45-m140-didoes

Uppskattar snabba svar! Tack
Citera
2013-09-06, 19:12
Medlem
Glömde att skriva att jag har tagit reda på att det är olagligt att ta in kompletta laserpekare i USA, men komponenter, dioder och andra delar är lagliga att ta in, tror ni att det är samma här i Sverige?
Citera
2013-09-06, 21:34
Medlem
ZaphodBs avatar
Än så länge är det fritt att importera laserpekare med effekter upp till iallafall 2000 mW vad jag vet, men däremot ligger gränsen på vad du får bära med dig på allmän plats utan tillstånd från strålsäkerhetsinstitutet på 5mW, i England ligger det betydligt lägre, deras gräns går om jag inte minns fel på 0.1 mW....

Så för att summera det hela, skillnad på vad man får äga och bära med sig på allmän plats, precis som med knivar och andra farliga föremål.

Mvh, ZaphodB
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in