Vackert och klassiskt! Jag tänker alltid på nobelpristagarna i samband med Lucia. Det måste vara märkligt att få in ett luciatåg i sängkammaren när man inte är van vid traditionen. Jag läste om nån som trodde att han gått vidare.
Jag tror att det kan vara bra att peta kvinnor från Lucia hyllandet, då de ej ens kan hantera att man ser vem man röstar på.
Väljer vi män får vi någon med värdighet. Så slipper vi något patetiskt fetto till feminist som representant för ett helgon.
Ska det bli bra, kommer det att krävas en man.
Vackert och klassiskt! Jag tänker alltid på nobelpristagarna i samband med Lucia. Det måste vara märkligt att få in ett luciatåg i sängkammaren när man inte är van vid traditionen. Jag läste om nån som trodde att han gått vidare.
Many of them have no idea what Lucia is all about so they are taken by surprise when they are woken up by young voices singing Santa Lucia and white-clad maidens serving them coffee and buns.
The memory of Lucia with candles in her hair is probably one of the most exotic memories they bring home with them from Sweden.
But for one Nobel Laureate in 1930, the Lucia experience, exotic as it may have been, was less than pleasant. The American author Sinclair Lewis was a heavy drinker and he had reportedly also suffered from bouts of delirium.
Nobody knows exactly what went through his mind when he was woken up on a dark morning by a white-clad blonde with candles in her hair and the sounds of a melancholic song about driving out the darkness in the world with light (it was lucky he did not understand the words).
What we do know is that Lewis panicked big time. He screamed out loud and hid his head under the blankets as Lucia and her attendants made a quick retreat. It was really embarrassing, said my mother. She was the Lucia.
Lucia - En blind brud från södra Italien, jag antar att hon inte var så blond eller gick runt med ljus på skallen med gossar iklädda dumstrut i släptåg
Ska man vara riktigt traditionella så ska väl i så fall inga kvinnor alls få vara med i Lussetågen då dessa i början enbart bestod av killar som sjöng i gårdarna för att samla ihop mat och brännvin. Så om man verkligen ska vara konsekventa och värna om svenska traditioner så är det väl i så fall ungdomsfylla man ska värna om och då skulle luciatågen enbart få bestå av en massa packade tonårspojkar!
Fast om man nu riktigt ska värna om våra traditioner så föreslår jag att vi gör det PÅ RIKTIGT, Lucia bör då inte bara vara kvinna utan hon ska även vara blind samt siciliansk. Med tillhörande tortyr på slutet (blir kanske inte så mysigt i lussande på dagis och förskolor, men det får de ta då det är så viktigt med att hålla på gamla traditioner).
Det står faktiskt INGET om att det historiskt skulle varit män generellt som varit lucia. Det står att vid ett specifikt tillfälle på Skansen var det män. Bara för att du ser ett får med en svart sida i en hage betyder inte det att alla världens får är svarta....
Känns det jobbigt nu?
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!