Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-29, 14:45
  #34537
Medlem
Han.Jelins avatar
Angående studieförsäkran; skickar de den till mig nu under sommaren via posten automatiskt med beslutet? Jag kunde inte hitta blanketten på deras sida bara den om man har sjukdomar. Jag kanske är blind. Eller ger skolan ut studieförsäkran vid skolstart med tanke på att de måste skriva under?

Det där med att klara ett visst antal poäng för att få studielån igen? Vad menas med poäng? Är det godkända ämnen eller är det närvaron som skolan rapporterar?

Det är första gången jag tar studiemedel. Jag börjar betala det efter ett år med en plan om jag har förstått rätt. Om jag vill söka studielån för hösten och våren 2018/2019; måste lånet för detta läsår betalas innan jag tar studielån min andra gång? Eller kan jag börja betala det kommande läsårs skuld med studielånet som jag tar för nästa läsår?

Jag har blivit beviljat studielån. Är det något jag borde dubbelkolla och ändra? Jag vill inte missat eller skrivit något fel och få strul i augusti med utbetalningar. Jag har skrivit in rätt skola, kurs och period jag ska studera. Jag kommer studera gymnasienivå förresten.

Tack
__________________
Senast redigerad av Han.Jelin 2017-06-29 kl. 14:51.
2017-06-30, 03:32
  #34538
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Han.Jelin
Angående studieförsäkran; skickar de den till mig nu under sommaren via posten automatiskt med beslutet? Jag kunde inte hitta blanketten på deras sida bara den om man har sjukdomar. Jag kanske är blind. Eller ger skolan ut studieförsäkran vid skolstart med tanke på att de måste skriva under?

Det där med att klara ett visst antal poäng för att få studielån igen? Vad menas med poäng? Är det godkända ämnen eller är det närvaron som skolan rapporterar?

Det är första gången jag tar studiemedel. Jag börjar betala det efter ett år med en plan om jag har förstått rätt. Om jag vill söka studielån för hösten och våren 2018/2019; måste lånet för detta läsår betalas innan jag tar studielån min andra gång? Eller kan jag börja betala det kommande läsårs skuld med studielånet som jag tar för nästa läsår?

Jag har blivit beviljat studielån. Är det något jag borde dubbelkolla och ändra? Jag vill inte missat eller skrivit något fel och få strul i augusti med utbetalningar. Jag har skrivit in rätt skola, kurs och period jag ska studera. Jag kommer studera gymnasienivå förresten.

Tack

Du kan lämna in studieförsäkran via webben. Logga in och du ser det direkt. När du godkänt studieförsäkran, skickas det till skolan som måste godkäna och meddela CSN och därefter får du pengar.

Ja en kurs motsvarar poäng, 50 eller 100. Läser du heltid så är det 20 poäng per vecka, har du läst 5 veckor ska du klara 100 poäng. Så om du läst 400 poäng och fått studiemedel för detta måste du också ha klarat kurserna eller andra kurser som motsvarar 400 poäng innan du kan få studiemedel igen. Och F (underkänd) räknas inte, du måste ha fått betyg E-A i kurserna.

Om du fortsätter skolan behöver du INTE betala på studielånet.

Har du skrivit in kurserna du ska studera, datum och hela det köret så är det inte mycket som kan gå fel.
2017-06-30, 14:05
  #34539
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Han.Jelin
Angående studieförsäkran; skickar de den till mig nu under sommaren via posten automatiskt med beslutet? Jag kunde inte hitta blanketten på deras sida bara den om man har sjukdomar. Jag kanske är blind. Eller ger skolan ut studieförsäkran vid skolstart med tanke på att de måste skriva under?

Det där med att klara ett visst antal poäng för att få studielån igen? Vad menas med poäng? Är det godkända ämnen eller är det närvaron som skolan rapporterar?

Det är första gången jag tar studiemedel. Jag börjar betala det efter ett år med en plan om jag har förstått rätt. Om jag vill söka studielån för hösten och våren 2018/2019; måste lånet för detta läsår betalas innan jag tar studielån min andra gång? Eller kan jag börja betala det kommande läsårs skuld med studielånet som jag tar för nästa läsår?

Jag har blivit beviljat studielån. Är det något jag borde dubbelkolla och ändra? Jag vill inte missat eller skrivit något fel och få strul i augusti med utbetalningar. Jag har skrivit in rätt skola, kurs och period jag ska studera. Jag kommer studera gymnasienivå förresten.

Tack

Att få fortsatt bidrag+lån så skall du klara ett studieresultat, det skiljer sig lite om man läser på gymnasiet, komvux eller folkhögskola trots att alla ses som gymnasienivå.
På gymnaiset och komvux så är det en viss % man skall klara i princip, men på folkhögskola så skiljer det och där kan du ha godkänt studieresultat utan att ha klarat en enda kurs eller kan vara så att du klarat många kurser men inte har överlag godkänt studieresultat, det låter ju lite vanskligt men oftast är det lättare att få fortsatt CSN där bara man har sin närvaro.

Skall du studera för första gången på högskola/yh eller nån annan eftergymnasial nivå görs inget resultatskrav.

Sen så får du inte ha för många obetalda årsbelopp, trots CSN godkänner max ett, men är inte säker, det är iaf viktigt att inte ha för mycket obetalda belopp som skall ha betalats tillbaka.
2017-07-15, 07:08
  #34540
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Trådar sammanfogade.

/Mod.
2017-07-16, 08:08
  #34541
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Trådar sammanfogade.

/Mod.
2017-07-16, 22:42
  #34542
Moderator
fredrik686s avatar
Ny uppdaterad tråd:
(FB) Stora tråden om CSN och studiemedel #2

/Mod

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback