Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-09-05, 20:09
  #1
Medlem
Gantss avatar
Har en Dlink DIR-615 router som krånglar igen för mig. Hade samma model dock fick jag byta ut den då den av någon anledning började stänga av sig själv och starta om sig hela tiden. Detta pågick mellan 30 sekunder till 1 timma. När jag väl fick tillbaka anslutningen så kunde den hålla ett för att göra samma sak igen.

Jag själv misstänker att det är min strömsladd som är knas. Vi använder en AC adapter (inte den man får med från routern) för att routern fick inte tillräckligt ström. Se länken nedan så vet ni vilken adapter vi använder.

https://www.google.se/search?hl=sv&q...tm%3B360%3B360

Vad kan felet vara? Jag själv gissar på att det är just adaptern. För detta har nu hänt på 2 likadana router och jag tror inte det kan vara fel på dem? Kan det vara så att den blir överbelastad för att så många enheter försöker koppla sig till den? (1 stationär dator, 1 laptop, 1 ipad och TV)
Citera
2013-09-05, 20:16
  #2
Medlem
Den där strömadaptern lär räcka för DIR-615, routern drar som mest 1.2A. Strömadaptern levererar 2.2A vid 5V.
Citera
2013-09-05, 20:48
  #3
Medlem
Gantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.G
Den där strömadaptern lär räcka för DIR-615, routern drar som mest 1.2A. Strömadaptern levererar 2.2A vid 5V.
Ok, så då kan jag utesluta att det strömadaptern som är fel på?

Har du någon teori på vad det kan vara?
__________________
Senast redigerad av Gants 2013-09-05 kl. 21:12.
Citera
2013-09-05, 21:52
  #4
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gants
Ok, så då kan jag utesluta att det strömadaptern som är fel på?

Har du någon teori på vad det kan vara?

Störningar, spänningsfall och spikar på elnätet?

Koppla in din router hos någon annan och kolla om den uppför sig likadant.
Koppla den till en annan fas och säkring.
Köp ett överspänningsskydd.
Låna/köp en ny router för att kolla om den funkar bättre.
Citera
2013-09-07, 15:51
  #5
Medlem
Gantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Störningar, spänningsfall och spikar på elnätet?

Koppla in din router hos någon annan och kolla om den uppför sig likadant.
Koppla den till en annan fas och säkring.
Köp ett överspänningsskydd.
Låna/köp en ny router för att kolla om den funkar bättre.
Hmm jag får prova o se om en annan router kan lösa problemet alternativ får jag kanske köpa en överspänningsskydd.

Jag glömde nämna att den ibland kan stänga av sig när jag kanske streamar något eller spelar spel.
Citera
2013-09-08, 19:25
  #6
Medlem
Gantss avatar
Jag pratade med en snubbe som hade liknande problem och han sa att det troligen är störningar som sabbar min router. Han sa att att man får köpa en slags brygga för att få stopp på störningarna.

http://www.kjell.com/sortiment/dator...-brygga-p98943

Min fråga är om det finns några alternativ än att köpa en sådan? Känns väldigt dyrt att köpa den för att lösa störningarna.
Citera
2013-09-08, 20:52
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gants
Jag glömde nämna att den ibland kan stänga av sig när jag kanske streamar något eller spelar spel.

Innan du köper någonting, testa att ändra UDP/TCP Endpoint Filtering.


NAT Endpoint Filtering

http://www.ladda-upp.se/files/2013/b68523.png
Citera
2013-09-08, 21:56
  #8
Medlem
Gantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.G
Innan du köper någonting, testa att ändra UDP/TCP Endpoint Filtering.


NAT Endpoint Filtering

http://www.ladda-upp.se/files/2013/b68523.png
Jag har inget NAT Endpoint filtering när jag loggar in på min router. De enda rubrikerna jag har på Firewall settings är: "Firewall settings", "DMZ HOST" och "Application level gateway (ALG) configuration"
Citera
2013-09-08, 23:06
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gants
Jag har inget NAT Endpoint filtering när jag loggar in på min router. De enda rubrikerna jag har på Firewall settings är: "Firewall settings", "DMZ HOST" och "Application level gateway (ALG) configuration"

Den inställningen finns i hårdvaruversionen B2. Vilken version är det på din router, samt firmware?
Citera
2013-09-08, 23:15
  #10
Medlem
merlin2s avatar
du kan även om du känner dig RIKTIGT säker "uppgradera" firmwaren till dd-wrt.
sedan kan det också vara så att den blir för varm vilket gör just att den inte klarar sig hålla igång.
Citera
2013-09-09, 20:36
  #11
Medlem
Gantss avatar
Jag uppdaterade min firmware. Innan använde den en version från 2010 nu har den versionen 8.03 från 30 januari, 2012.

Dock har jag fortfarande inte likadan Firewall settings som du har på bilden.

Har svårt att se den slockna pga överhettning för då borde problemet ha redan uppståt i juni eftersom det var över 30 grader i mitt rum.

Får se nu om den slocknar efter uppdateringen. Gör den det så återkommer jag igen! Och gör den inte det så kommer jag ändå tillbaka

Tack för hjälpen!
Citera
2013-09-10, 08:10
  #12
Medlem
Gantss avatar
Ja ni, lyckan varade inte länge

Routern krånglade idag på morgonen kl 6 så uppdateringen hjälpte visst inte.

Några andra förslag?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback