Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-09-05, 16:34
  #1
Medlem
Mich13s avatar
Har kommit över 10 mg av Morfin Meda pga av långvarig smärta.


Är 30 mg en låg dos?
Citera
2013-09-05, 17:40
  #2
Medlem
Marlboromans avatar
https://www.flashback.org/t1605823 Kolla den tråden.

Jag tror (spekulerar) och tror att 20mg är lagom om du ej har tolerans och hyfsat svår smärta. Jag själv går på oxycontin som jag hört omvandlas till morfin i kroppen och då säger folk c:a 20mg som första dosering. Men jag går på 80mg/dag.
Citera
2013-09-05, 17:48
  #3
Medlem
Damorkesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mich13
Har kommit över 10 mg av Morfin Meda pga av långvarig smärta.
Är 30 mg en låg dos?

Det beror på en massa olika omständigheter.
1) Hur långvariga smärtor rör det sig om?
2) Var har du ont/varför har du ont?
3) Vad har du tagit för typ av smärtstillande tidigare?
och sist men inte minst, hur har du kommit över tabletterna? Man ska aldrig ta receptbelagda läkemedel som skrivits ut för någon annans räkning. Du kan få oväntade biverkningar som du inte kan hantera och morfin/opioider är definitivt inte ett preparat som man ska ta hur som helst och för vilken typ av smärta som helst.

Många tror att de måste ta starkaste tänkbara smärtstillande för att få effekt men det fungerar inte alltid så. Vissa smärtor, t ex ledsmärtor eller huvudvärk, är sällan känsliga för opioider, vilket i stället gör att du får alla tänkbara biverkningar med illamående och andningsdepression mm som dessa ger, men har fortfarande lika ont som innan. Däremot om det t ex är postoperativ smärta eller cancersmärta, då fungerar opioiderna mycket väl, eftersom dessa då blockerar "rätt" smärtimpulser.

Men, om du har tagit mycket opiater tidigare och har utvecklat en toleransnivå så kan du säkert klara 30 mg som engångsdos, annars är det en hög dos och du riskerar kraftigt illamående och andningsdepression. Har du aldrig testat morfin/opiater tidigare så börja med 5-10 mg som en förstados, se om du upplever att smärtan försvinner och om du får några biverkningar. Om det går bra kan du säkert lägga till ytterligare 10 mg när du börjar få ont igen, men inte tidigare än så. Kombinera gärna med paracetamol, då det gör att du förlänger effekten av morfinet.
Citera
2013-09-05, 18:45
  #4
Medlem
Prova 20 som sagt. Om det inte biter testa 30. Mer? Tveksamt, jag räknade ut att för at vara smärtfri behövde jag 240mg utan tolerans per dag...
Men 20 om morgonen, 30 om kvällen kanske? Vet inte vad som sagt, jag fick 10 mg på lappen men den dosen duger inte.

Minns att meds sällan skalar rakt av, dvs, om du tar 100mg så får du inte dubbel effekt av 200, skulle jag tro, men om det är så får ngn rätta mig, då ska jag ta evidensen för det till min läkare...
Å andra sidan, med vana kan du äta med sked!
Citera
2013-09-05, 18:58
  #5
Medlem
Marlboromans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Damorkestern
Det beror på en massa olika omständigheter.
1) Hur långvariga smärtor rör det sig om?
2) Var har du ont/varför har du ont?
3) Vad har du tagit för typ av smärtstillande tidigare?
och sist men inte minst, hur har du kommit över tabletterna? Man ska aldrig ta receptbelagda läkemedel som skrivits ut för någon annans räkning. Du kan få oväntade biverkningar som du inte kan hantera och morfin/opioider är definitivt inte ett preparat som man ska ta hur som helst och för vilken typ av smärta som helst.

Många tror att de måste ta starkaste tänkbara smärtstillande för att få effekt men det fungerar inte alltid så. Vissa smärtor, t ex ledsmärtor eller huvudvärk, är sällan känsliga för opioider, vilket i stället gör att du får alla tänkbara biverkningar med illamående och andningsdepression mm som dessa ger, men har fortfarande lika ont som innan. Däremot om det t ex är postoperativ smärta eller cancersmärta, då fungerar opioiderna mycket väl, eftersom dessa då blockerar "rätt" smärtimpulser.

Men, om du har tagit mycket opiater tidigare och har utvecklat en toleransnivå så kan du säkert klara 30 mg som engångsdos, annars är det en hög dos och du riskerar kraftigt illamående och andningsdepression. Har du aldrig testat morfin/opiater tidigare så börja med 5-10 mg som en förstados, se om du upplever att smärtan försvinner och om du får några biverkningar. Om det går bra kan du säkert lägga till ytterligare 10 mg när du börjar få ont igen, men inte tidigare än så. Kombinera gärna med paracetamol, då det gör att du förlänger effekten av morfinet.


Inte en chans att man får andingsdepression på 30mg morfin, därimot om du blandar med benso och/eller alkohol så kan du få det!
Citera
2013-09-05, 19:06
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marlboroman
Inte en chans att man får andingsdepression på 30mg morfin, därimot om du blandar med benso och/eller alkohol så kan du få det!
Jag testade utan tolerans 40mg + 4 mg iktro. Ingen fara!
I fass står det 40-60, men herregud, det är "safty first" för med knark är det alltid så, andra meds däremot...

Knark rules. Meds som de som inte är sjuka betalar alla matpengar för, så bra är det tydligen!
Citera
2013-09-05, 19:26
  #7
Medlem
Mich13s avatar
Tog 30 mg nästan direkt efter jag skrev inlägget, har inte känt av det överhuvudtaget. Åt mycket mediciner för ungefär ett år sedan på grund av smärtan, men den enda effekten var att jag fick enorm förstoppning. Tyvärr verkar min kropp inte svara.

Det är mot kronisk huvudvärk f.ö.


Hur mycket vågar man testa, alltså i hur hög dos? Gillar inte att använda läkemedel överhuvudtaget, men börjar bli jobbigt med smärtan.
__________________
Senast redigerad av Mich13 2013-09-05 kl. 19:35.
Citera
2013-09-05, 19:39
  #8
Medlem
Ja, det var kanske förväntat, men lite asperin till kanske? OM inget talar emot?
10-20 mg och 1 g asperin skulle jag prova, om, inget talar emot. Treo comp brukar ofta funka med då måste kodeinet omvadlas till moffe och sen är det ju detsamma som asperin i treo comp.

Vet du genesen till huvudvärken? INte migrän eller hortons? Dricker du vatten nog? Hur är det med kosten, bra så alla näringsämnen finns med? Annars kanske kosttillskott? Sover du bra? Rör du på dig? Andra meds? Andra hälsoprobs?
Citera
2013-09-05, 19:43
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mich13


Hur mycket vågar man testa, alltså i hur hög dos? Gillar inte att använda läkemedel överhuvudtaget, men börjar bli jobbigt med smärtan.
Beror på din fysik.
Jag är ett vrak och kombade benz, motsvarande 80mg stesolid med 40 mg.

Det är oerhört svårt att läsa sig till detta, morfin är fear för en läkare, helt absurt, fattar nada, man blir inte beroende av tillfälliga doser normalt om man nu inte diggar att ligga seeeeg.
Och man blir lite seg om man tar mer än 20 tycker jag själv. Men var ska vi läsa? Allt är för de som snart ska dö...
Citera
2013-09-05, 19:46
  #10
Medlem
Mich13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D Roger.
Ja, det var kanske förväntat, men lite asperin till kanske? OM inget talar emot?
10-20 mg och 1 g asperin skulle jag prova, om, inget talar emot. Treo comp brukar ofta funka med då måste kodeinet omvadlas till moffe och sen är det ju detsamma som asperin i treo comp.

Vet du genesen till huvudvärken? INte migrän eller hortons? Dricker du vatten nog? Hur är det med kosten, bra så alla näringsämnen finns med? Annars kanske kosttillskott? Sover du bra? Rör du på dig? Andra meds? Andra hälsoprobs?

Nej, ingen migrän eller Hortons för den delen heller.


Tack för att du delade med dig av din kunskap.
Citera
2013-09-05, 20:00
  #11
Medlem
Varsågod, jag har lidit av sömnlöshet och huvudvärk hela min ungdom, som tur är är det inte så illa nu.
Fördelen att bli medelålders....den enda? :P
Citera
2013-09-05, 20:02
  #12
Medlem
Mich13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D Roger.
Varsågod, jag har lidit av sömnlöshet och huvudvärk hela min ungdom, som tur är är det inte så illa nu.
Fördelen att bli medelålders....den enda? :P

Hur kom du över sömnlösheten och huvudvärken?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback