Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-09-05, 10:46
  #1
Medlem
Hej på er,

För ungefär tre år sedan började jag få ångest i form av kräkfobi och en mer "dov", "molande" ångest som hela tiden gör mig orolig utan att jag vet varför. Det börjar bli bättre, men jag har fortfarande problem med det illamående som uppstått sen dess. Jag vet inte om det är ett psykiskt illamående eller om illamåendet är nånting som kommit ur problem med magen (som i sin tur kommit ur ångesten). Oftast kommer det efter jag ätit, och ibland med magont också. Det är som att hela kroppen spänner sig, undermedvetet.

Trodde först det kunde vara laktos eller gluten, men jag har varit hos läkare och alla värden har varit bra, så det är inget fysiskt iaf.

Hur som helst! Nu har jag fått Lergigan och Primperanutskrivet, mot detta illamående. Har dock inte vågat testa, jag är sjukt nojig vad gäller biverkningar och sånt. Även testat SSRI för många år sedan och vill aldrig mer hamna i det där träsket.

Vad har ni för erfarenheter av dessa preparat? Funkar det? Hur mår man när man tar sånt, liksom? Finns det något annat alternativ?

Tacksam för all info!
Citera
2013-09-05, 11:22
  #2
Medlem
Marlboromans avatar
Jag har testat på lergigan och primperan och primperan är bättre mot illamående måste jag säga. Dessutom om du tar för många lergigan så förbered dig på få sjuka hallisar (skämtar ej).

Så jag rekomenderar primperan, den är mildare mot kroppen än lergigan. Båda 2 medicinerna är snälla preparat så om inte en primperan eller lergigan funkar så testa 1 av varje. Gå ej över typ 4st lergigan i vilket fall. Jag har fått hallisar på lergigan av ynka 6 tabletter och det blev psyket nästa.

Vet att det är många som påstår att man ej kan få hallisar av lergigan men sök runt på forumet så ser du att flera fått det bland annat jag.

Primperan kan du testa att ta en tableett utan att vara orolig för biverkningar, samt endast 1 lergigan. Om du är orlig för biverkningar så rek jag primperan. Den hjälpte mig snabbt och effektivt mot illamående med kräkningarna. Sen lergigan, vill inte skrämma bort dig men endast 1 lergigan får du inga biverkningar på. Möjligtvis lite dåsighet då den används som lugnande inom psykitrarien. OBS ta ej över 6 lergigan bara om du ej vill ha hallisar hehe
__________________
Senast redigerad av Marlboroman 2013-09-05 kl. 11:25.
Citera
2013-09-05, 11:26
  #3
Medlem
Jorå, jag har också hört att vissa får hallucinationer av sånt, men det är ju en SSRI-besläktad medicin såvitt jag förstått, om än inte lika stark. Dessutom kan man ju ta den vid behov och inte behöva gå på den hela tiden, vilket känns bättre.

Däremot trodde jag att Primperan var den tyngre medicinen av dem båda? :O
Citera
2013-09-05, 11:35
  #4
Medlem
Marlboromans avatar
Lergigan är inte en ssri besläktad medicin utan en antihistamin. Ej beroendeframkallande eller något sådant. Primperan är inte heller den beroendeframkallande. Du kan äta båda 2 av dom utan att vara orolig! Testa dom en åt gången och använd den som fungerar bäst, eller 1 av varje om det behövs! Lycka till och hoppas ditt illamående försvinner! Du kan ta vilken som hellst av dom utan bli beroende det är snälla mediciner om man säger så. Men jag slår ett slag för primperan av dom 2 mot illamående/kräkningar!
Citera
2013-09-05, 11:47
  #5
Medlem
klurigklurings avatar
Jag upplever Primperan som rena mirakelmedicinen mot illamående, oavsett anledningen till illamåendet. Har fått medlet sporadiskt några gånger på sjukhus. I mars då jag var inlagt efter en hjärtinfarkt bad jag om att få det utskrivet för hemmabruk vid behov i samband med utskrivningen. Av hundra tabletter har jag fortfarande sju tabletter kvar.

I första hand brukar jag lägga mig en stund om jag mår illa. Om det inte räcker petar jag i mig en tablett. Oftast har det effekt inom tio minuter. Prova det först om du är nojig mot biverkningar.

Lergigan har jag bara fått för att dempa klåda för herrans massa år sedan. Om det hjälper mot illamående också har jag ingen aning om, men om du har fått det av din läkare kan du ju alltid testa lite försiktigt om det inte räcker att ta Primperan.
__________________
Senast redigerad av klurigkluring 2013-09-05 kl. 11:54.
Citera
2013-09-05, 18:49
  #6
Medlem
Trilafon 2 mg finns inte va? Mitt val.
Nexium/losec kan funka.
Citera
2015-05-21, 12:29
  #7
Medlem
HiiriHazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danielwerner
Hej på er,

För ungefär tre år sedan började jag få ångest i form av kräkfobi och en mer "dov", "molande" ångest som hela tiden gör mig orolig utan att jag vet varför. Det börjar bli bättre, men jag har fortfarande problem med det illamående som uppstått sen dess. Jag vet inte om det är ett psykiskt illamående eller om illamåendet är nånting som kommit ur problem med magen (som i sin tur kommit ur ångesten). Oftast kommer det efter jag ätit, och ibland med magont också. Det är som att hela kroppen spänner sig, undermedvetet.

Trodde först det kunde vara laktos eller gluten, men jag har varit hos läkare och alla värden har varit bra, så det är inget fysiskt iaf.

Hur som helst! Nu har jag fått Lergigan och Primperanutskrivet, mot detta illamående. Har dock inte vågat testa, jag är sjukt nojig vad gäller biverkningar och sånt. Även testat SSRI för många år sedan och vill aldrig mer hamna i det där träsket.

Vad har ni för erfarenheter av dessa preparat? Funkar det? Hur mår man när man tar sånt, liksom? Finns det något annat alternativ?

Tacksam för all info!
Hur är det nu TS? har du blivit kvitt illamåendet? det du beskriver har jag själv och har även jag fått primperan.
Citera
2015-05-21, 15:43
  #8
Avstängd
Anonyma-Klubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HiiriHaze
Hur är det nu TS? har du blivit kvitt illamåendet? det du beskriver har jag själv och har även jag fått primperan.

Undvik Primperan (metoklopramid). Det är en neuroleptika i grunden och blockerar dopamin D2-receptorn förutom sin effekt som antagonist för 5-HT3-receptorn, vilket inträder vid högre doser (således blir blockad av D2 ännu kraftigare p.g.a. dosökning). Blockad av dopaminreceptorer kan ge diverse neurologiska biverkningar. Även Lergigan blockerar dopaminreceptorer, men troligen inte lika kraftfullt - idioti att använda båda preparaten mot illamående.

https://lakemedelsverket.se/Alla-nyh...metoklopramid/

Det man vill använda är något som blockerar en serotoninreceptor som heter 5-HT3. 5-HT3-antagonister kallas för "setrons" och det finns flera stycken olika som ofta används efter att en patient har blivit sövd via narkos, för att förhindra illamående. Man bör definitivt undvika dopaminantagonister även om dessa kan ha god effekt.

Prova mentolkapslar.

PS: Tidigare svar i tråden är felaktiga så ignorera dessa om ni läser.
__________________
Senast redigerad av Anonyma-Klubben 2015-05-21 kl. 15:54.
Citera
2015-05-25, 20:40
  #9
Medlem
HiiriHazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonyma-Klubben
Undvik Primperan (metoklopramid). Det är en neuroleptika i grunden och blockerar dopamin D2-receptorn förutom sin effekt som antagonist för 5-HT3-receptorn, vilket inträder vid högre doser (således blir blockad av D2 ännu kraftigare p.g.a. dosökning). Blockad av dopaminreceptorer kan ge diverse neurologiska biverkningar. Även Lergigan blockerar dopaminreceptorer, men troligen inte lika kraftfullt - idioti att använda båda preparaten mot illamående.

https://lakemedelsverket.se/Alla-nyh...metoklopramid/

Det man vill använda är något som blockerar en serotoninreceptor som heter 5-HT3. 5-HT3-antagonister kallas för "setrons" och det finns flera stycken olika som ofta används efter att en patient har blivit sövd via narkos, för att förhindra illamående. Man bör definitivt undvika dopaminantagonister även om dessa kan ha god effekt.

Prova mentolkapslar.

PS: Tidigare svar i tråden är felaktiga så ignorera dessa om ni läser.
ok tack!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback