Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-09-04, 12:00
  #1
Medlem
Hej,

Jag betalar för närvarande för 6mb internet, men har haft ständigt problem sedan jag bytte till bredbandsbolaget. Det går knappt använda skype utan att jag blir "disconnected".

Så jag har tittat in på hur mitt internet fungerar med min dator, och den har inga problem med att ta emot filer, utan problemet är att skicka tillbaka informationen.

Ta emot filerna ligger på 5mb/s.
Skicka filer ligger på 0.4mb/s.

Kan detta vara problemet?

Jag har ringt bredbandsbolaget, och de hänvisar endast till att jag får det jag har betalat för.

Kan man eventuellt ändra inställningar på datorn osv, för att få det att fungera?`

Mycket tacksam för svar.

Mvh
Citera
2013-09-04, 12:03
  #2
Medlem
RutSvenssons avatar
Lär dig skillnad mellan Mb och MB. Vilken uppladdningshastighet betalar du för?
Antagligen får du ungefär vad du betalar för.
Citera
2013-09-04, 12:05
  #3
Medlem
DenSureOptimistens avatar
Att det krashar hela tiden borde du ringa och klaga över. Det ska inte krasha. Du får däremot hastigheten du betalar för.
Citera
2013-09-04, 12:25
  #4
Medlem
Bongomans avatar
Siffrorna är rätt normala för ADSL.

Nu antar jag att du har ADSL för du säger inget. Det är den viktigaste informationen näst efter hastigheten och utan den kan ingen säga om det är bra eller dåligt.

Eller, ja, det är skitdåligt.

5 millibit per sekund är långsamt. Vi får ju ta dig på orden när du skriver mb/s.
Citera
2013-09-04, 12:34
  #5
Medlem
Att ta emot i 5Mbit/s när max är 6Mbit/s är inget du kan klaga på. Jag har för mig att praxis är att man ska ha minst halva. Är du för övrigt verkligen helt säker på att det är på grund av din internetleverantör som skype inte fungerar?

Citat:
Ursprungligen postat av RutSvensson
Lär dig skillnad mellan Mb och MB.
Fast nu skrev han ju varken Mb eller MB utan mb.
__________________
Senast redigerad av patwotrik 2013-09-04 kl. 13:19.
Citera
2013-09-04, 12:52
  #6
Medlem
Ta emot filerna ligger på 5Mbit/s.
Skicka filer ligger på 0.4Mbit/s.

Det är vad jag får som resultat när jag använder mig av bredbandskollen. Jag får ursäkta mig ifall jag var otydlig, jag är ej så jättekunnig inom ämnet.


Jag kollade upp en del grejor och ja jag har ADSL samt betalar för 2 Mb/s med en garantiupphastighet på 3Mb/s. Problemet är att jag endast 0.4-0.5 även fast jag betalar för 2.


Ringde Bredbandsbolaget nyss och konversationen såg ut ungefär såhär:

Har det fungerat bra tidigare?
Inte riktigt, sedan jag bytte till bredbandsbolaget har jag ständigt haft problem, dessvärre.
Jag kommer att göra en omstart av tjänsten, dock så kommer jag att behöva be dig att ringa in till oss imorgon för vidare felsökning och felanmälan.
Du når oss på 0770 777 000 val4.

Vad menas med "omstart av tjänsten?"

Och kan jag få reda på hur mycket jag betalar för? d.v.s uppladdningshastigheten? Då jag inte vet vart kontraktet är. Ber om ursäkt om det blev mycket.

Det innebär att jag kommer att starta om själva anslutningen mot stationen. Uppladdningshastigheten betalar du för upp till 2Mb/s med en garantiupphastighet på 0.3Mb/s
Okej, gör så. Om problemet fortfarande kvarstår fast än du har gjort en omstart, vad kan jag göra? Kan man fixa någon inställning osv osv?

Då behöver vi sammanställe felsökning som jackfelsökning, när det är gjort så kan vi justera anslutningen för att avgöra ifall vi kan felanmäla detta.
Skulle det dyka upp några fler frågetecken är du välkommen att höra av dig igen.

Ha en trevlig dag!
__________________
Senast redigerad av loppiskatten 2013-09-04 kl. 12:55.
Citera
2013-09-04, 13:05
  #7
Medlem
Fettokisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loppiskatten
Ta emot filerna ligger på 5Mbit/s.
Skicka filer ligger på 0.4Mbit/s.

Det är vad jag får som resultat när jag använder mig av bredbandskollen. Jag får ursäkta mig ifall jag var otydlig, jag är ej så jättekunnig inom ämnet.


Jag kollade upp en del grejor och ja jag har ADSL samt betalar för 2 Mb/s med en garantiupphastighet på 3Mb/s. Problemet är att jag endast 0.4-0.5 även fast jag betalar för 2.


Ringde Bredbandsbolaget nyss och konversationen såg ut ungefär såhär:

Har det fungerat bra tidigare?
Inte riktigt, sedan jag bytte till bredbandsbolaget har jag ständigt haft problem, dessvärre.
Jag kommer att göra en omstart av tjänsten, dock så kommer jag att behöva be dig att ringa in till oss imorgon för vidare felsökning och felanmälan.
Du når oss på 0770 777 000 val4.

Vad menas med "omstart av tjänsten?"

Och kan jag få reda på hur mycket jag betalar för? d.v.s uppladdningshastigheten? Då jag inte vet vart kontraktet är. Ber om ursäkt om det blev mycket.

Det innebär att jag kommer att starta om själva anslutningen mot stationen. Uppladdningshastigheten betalar du för upp till 2Mb/s med en garantiupphastighet på 0.3Mb/s
Okej, gör så. Om problemet fortfarande kvarstår fast än du har gjort en omstart, vad kan jag göra? Kan man fixa någon inställning osv osv?

Då behöver vi sammanställe felsökning som jackfelsökning, när det är gjort så kan vi justera anslutningen för att avgöra ifall vi kan felanmäla detta.
Skulle det dyka upp några fler frågetecken är du välkommen att höra av dig igen.

Ha en trevlig dag!
Din garanterade uppladdningshastighet ligger på 0.3, inte 3. Mest troligt har du 2-6 ab, och då kan du inte påstå att du har hastighetsrelaterade problem. Däremot är flappande länk/access något som du kan felanmäla.
Standardsamtal med bredbandsbolaget.
När skype går ner, bryts även din internatanslutning helt? Hur ofta sker det?

Som BBB frågade om, har du säkerställt jackkoppling, så att du har seriellt kopplade telefonjack, och att modemet sitter i det jack där telefonkablarna utifrån kommer in (första jacket)?
Citera
2013-09-04, 14:35
  #8
Medlem
Grejen är att jag hade inte dessa problem innan vi bytte router (för ett par månader sedan), har jag bara problem med att skicka filer så när skype försöker reconnect så fungerar t.ex google utmärkt.

Ett annat exampel är att jag kunde spela ps3 spel online förut men nu blir man bara kickad eller när brorsan spelar lol, ett onlinespel, så fryser han och den försöker återansluta medan man kan se hur allt annat rör sig utan problem.

Jag har kollat att den sitter i det första telefonjacket och tror inte att det är där problemet ligger. Jag vet att jag absolut inte betalar för att ta emot så dåligt då jag betalar ca 350kr i månaden, det bör man väl få bra nät för om jag inte misstar mig?

All hjälp skulle uppskattas speciellt då jag använder skype vardagligen främst eftersom det är en del av mitt jobb.
Citera
2013-09-04, 15:54
  #9
Medlem
Fettokisses avatar
Hastighetsmässigt får du absolut det du betalar för då du är inom intervallerna för vad som anses vara godkänt.

Just när det kommer till dessa frånkopplingar så är det bara att ringa och be dem byta ut modemet då problemet uppstod i samband med nytt modem.

Hör också om det registreras några flappar på linan, eller om det du upplever är flappande access.

Skillnaden:
Flappande länk är når hela länken(kopplingen mellan modem och telestation) går ner, det går som regel väldigt mycket packetloss på uppkopplingen vid detta fel och dessa kan utspela sig i kortare avbrott som man bara märker när man spelar.

Flappande länk är när allt ser bra ut fram till själva modemet, och det är något efter modemet som gör att det jävlas, tex. trådløst, dåliga nätverkskablar, portar i modem/på nätverkskort osv.

Lycka till med att lösa ditt problem.
Citera
2013-09-04, 19:07
  #10
Medlem
Hastigheten på ditt bredband beror på avståndet till närmaste telestation. Ju närmare telestationen du bor, desto snabbare bredband kan du få. Antingen är det något fel, eller så är avståndet till telestationen längre än 5000 meter.


Bredband 8
  • Avstånd: 0-5000 meter
  • Nedladdningshastighet: 6-12 Mbit/s
  • Uppladdningshastighet: 0,2-2 Mbit/s
Citera
2013-09-04, 22:15
  #11
Medlem
När jag ringde innan så nämnde dem att jag bor långt ifrån telestationen men hur långt vet jag inte.

Jag har försökt ansluta med internetkabel men det blir inte bättre och jag tror att problemet ligger i kopplingen mellan modem och telestation då det laggar då och då under en ca 5-10 minutersperiod. Dock när det gäller ps3 kan man inte spela online alls.


Får passa på att tacka alla, verkar som att jag måste betala mer helt enkelt.
Citera
2013-09-05, 09:04
  #12
Medlem
Fettokisses avatar
Nejdå, du behöver inte betala mer. Be dom byta ut modemet till att börja med då dina problem uppstod i samband med nytt modem.
Om inte det fungerar, låt BBB gå igenom en fullständig felanmälan med dig slik att du kan få ditt problem åtgärdat, hastighet är en sak men du ska självklart inte uppleva avbrott på uppkopplingen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback