Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-09-04, 21:26
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenSureOptimisten
Jag märker ingen skillnad alls med Chrome i Sandboxie jämfört med Chrome utanför Sandboxie, om det var det du undrade med limiterad.

Om du menar hur säkert det är så är det så nära bombsäkert du kan komma. Gå in i Restrictions, sen slå på Drop Rights så blir det ännu mer begränsat.

Precis vad jag menade, tack

Hur oftast töms själva sandboxen, och då menar jag cache osv? Kommer min Chrome session vara kvar nästa gång jag startar SandboxIE eller kommer allting vara tömt som har skett inom sandboxen?

Citat:
Ursprungligen postat av pchb
Jag vet inte hur det är i Google chrome med begränsningar men det kan nog DEN SURE OPTIMISTEN svara på .

Istället för att välja att Sandboxie alltid ska starta chrome boxad så är det bättre att välja att starta chrome genom sandboxie för då kan du välja hur chrome ska startas , du kan alltså starta chrome på 2 sätt det kan du inte om du följt DEN SURE OPTIMISTENS råd .

Du passar på HIPS eller ?

Jag tar gärna en titt på HIPS (host-based intrusion prevention system?)! Utveckla gärna lite och berätta vilka program som sköter det bäst så kan jag läsa på lite om det

Jag startade chrome genom "Sandboxed Webbrowser", rätt eller fel?
Citera
2013-09-04, 21:33
  #50
Medlem
DenSureOptimistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av musicmusicmusic
Precis vad jag menade, tack

Hur oftast töms själva sandboxen, och då menar jag cache osv? Kommer min Chrome session vara kvar nästa gång jag startar SandboxIE eller kommer allting vara tömt som har skett inom sandboxen?



Jag tar gärna en titt på HIPS (host-based intrusion prevention system?)! Utveckla gärna lite och berätta vilka program som sköter det bäst så kan jag läsa på lite om det

Jag startade chrome genom "Sandboxed Webbrowser", rätt eller fel?
Du kan, om du vill, ställa in så att den töms varje gång du stänger Chrome. Annars är det att tömma manuellt som gäller. Kolla inställningarna. Det går att ställa in CCleaner att tömma Sandboxie också, om du hellre vill kunna tömma Sandboxie när datorn startar eller något.

Det är rätt. Men jag kör alltid Chrome som automatiskt tvingad. Då startar Chrome i Sandboxie oavsett vad.
Citera
2013-09-04, 22:04
  #51
Medlem
Citat:
Jag startade chrome genom "Sandboxed Webbrowser", rätt eller fel?

Om du har gjort som D.S.O sa förut så har du inget alternativ utan chrome startar Sandboxad vare sig du startar den med hjälp av S.boxie eller chrome, mitt förslag ger dig även alternativet att kunna starta chrome genom chrome oboxad .

HIPS explained http://www.techsupportalert.com/cont...-explained.htm längst ner på sidan så kan du klicka på en länk med fler HIPS program förslag än de som ges i artikeln .

Med HIPS på datorn så hade inte din dator kunnat fjärrstyras (sannolikt) utan ditt medgivande eftersom om misstänkt aktivitet upptäckts så blir du informerad om det genom en pop up ruta som frågar om du vill blockera eller avslå och om du inte svarar på det så blockeras det automatiskt .
Citera
2013-09-04, 23:15
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pchb
Om du har gjort som D.S.O sa förut så har du inget alternativ utan chrome startar Sandboxad vare sig du startar den med hjälp av S.boxie eller chrome, mitt förslag ger dig även alternativet att kunna starta chrome genom chrome oboxad .

HIPS explained http://www.techsupportalert.com/cont...-explained.htm längst ner på sidan så kan du klicka på en länk med fler HIPS program förslag än de som ges i artikeln .

Med HIPS på datorn så hade inte din dator kunnat fjärrstyras (sannolikt) utan ditt medgivande eftersom om misstänkt aktivitet upptäckts så blir du informerad om det genom en pop up ruta som frågar om du vill blockera eller avslå och om du inte svarar på det så blockeras det automatiskt .

Jo jag kan fortfarande gå in i "vanliga" chrome, även fast jag bockade i det alternativet. Jag satte dock inte chrome.exe till något. Och så vill jag ha det också.

Det låter ju helt klart intressant! Vilket av programmen rekommenderar du? Finns det något som har en skönare interface av de 3 som nämns? Malware Defender?
Citera
2013-09-04, 23:23
  #53
Medlem
Till viss del skyddar säkerhetsprogrammen oss, även när vi människor gör fel så får vi varningar och i vissa fall kan inte fortsätta alls.

De allra flesta intrång bygger på att man får användaren att utföra något moment. T ex svara på ett mail genom att klicka på länken och hamna i en fejkad websida eller ladda ner något program.

Med andra ord, det är rätt svårt att vara säker man är skyddad. Ett bra virusprg talar inte om för användaren att den finns där.

Mitt råd är att köra en separat virtuell maskin när man är osäker på att websiten man besöker är okey eller när man ska ladda ner något litet program. Då kan man sedan radera den virtuella maskinen och ta tillbaka originalet när man är klar med det man ville göra.

Men rent generellt så är det svårt. Nästan alla program har tillgång till att göra vad de vill i din dator och en ovan användare har säkerligen ett eller flera skadliga program i sin dator utan att veta om det.
Citera
2013-09-04, 23:38
  #54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av musicmusicmusic
Jo jag kan fortfarande gå in i "vanliga" chrome, även fast jag bockade i det alternativet. Jag satte dock inte chrome.exe till något. Och så vill jag ha det också.

Det låter ju helt klart intressant! Vilket av programmen rekommenderar du? Finns det något som har en skönare interface av de 3 som nämns? Malware Defender?

De bästa HIPS`en finns i de brandväggar som nämns i artikeln och de som räknas som de bästa är Comodo , Privatefirewall samt Online armor och du kan ta vilken som helst av de 3 .
Själv kör jag med Comodo`s .

Ladda ner , installera , stäng av brandväggen i programmet och använd bara HIPS delen , i Comodo så heter det defence +/systemskydd och i de andra 2 något liknande .

Coolt GUI , vet inte , tror de är lika tråkiga allihopa men minst roligt ser Privatefirewall`s ut .

En viktig fråga !... installerade du Bitdefender free förut ?
__________________
Senast redigerad av pchb 2013-09-04 kl. 23:45.
Citera
2013-09-05, 09:50
  #55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pchb
De bästa HIPS`en finns i de brandväggar som nämns i artikeln och de som räknas som de bästa är Comodo , Privatefirewall samt Online armor och du kan ta vilken som helst av de 3 .
Själv kör jag med Comodo`s .

Ladda ner , installera , stäng av brandväggen i programmet och använd bara HIPS delen , i Comodo så heter det defence +/systemskydd och i de andra 2 något liknande .

Coolt GUI , vet inte , tror de är lika tråkiga allihopa men minst roligt ser Privatefirewall`s ut .

En viktig fråga !... installerade du Bitdefender free förut ?


Syftade på ett GUI som var användarvänligt. Det gjorde jag! Har tatt hem Comodo också.

Kör just nu Sandboxie, Bitdefender och Comodo.
Citera
2013-09-05, 10:07
  #56
Medlem
Har en liten fråga om SandboxIE. Den har börjat köra allting i SandboxIE nu märkte jag. U-torrent hamnade där och på något sätt hamnde Steam där i går också, vilket resulterade i att jag inte kunde spela online.

Hur gör jag så bara chrome körs i sandlådan?
Citera
2013-09-05, 10:11
  #57
Medlem
DenSureOptimistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av musicmusicmusic
Har en liten fråga om SandboxIE. Den har börjat köra allting i SandboxIE nu märkte jag. U-torrent hamnade där och på något sätt hamnde Steam där i går också, vilket resulterade i att jag inte kunde spela online.

Hur gör jag så bara chrome körs i sandlådan?
Allt du startar via Chrome hamnar i Sandboxie. Trycker du på en magnetlänk öppnas uTorrent där, och du öppnade förmodligen någon länk för Steam och därför öppnades Steam där. Du får helt enkelt öppna programmen manuellt utanför.
Citera
2013-09-05, 10:16
  #58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenSureOptimisten
Allt du startar via Chrome hamnar i Sandboxie. Trycker du på en magnetlänk öppnas uTorrent där, och du öppnade förmodligen någon länk för Steam och därför öppnades Steam där. Du får helt enkelt öppna programmen manuellt utanför.

Testade Origin också, samma sak. Kunde inte ansluta till spel.

Finns det något sätt att lägga U-torrent i undantag? Jag har nämligen en SSD som primär hårddisk så jag kan inte hålla på och spara torrents där. Den frågade om jag ville recovra torrentfilen, men den frågade inte vad jag ville göra med U-torrentfilerna. Så allt lägger sig på C, under Sandboxie/D/downloads/Utorrent.

Edit: Glöm det! Jag gillar det, då känner man att det funkar . Behöver jag ladda ner något kan jag gå in i vanliga chrome utan boxen. Förstår inte det som hände igår bara. Var kanske någon bugg, internet funkade, chrome funkade men jag kunde inte ansluta till några spel. Provade Steam, Origin.

Tack ändå!
__________________
Senast redigerad av musicmusicmusic 2013-09-05 kl. 10:26.
Citera
2013-09-05, 10:32
  #59
Medlem
DenSureOptimistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av musicmusicmusic
Testade Origin också, samma sak. Kunde inte ansluta till spel.

Finns det något sätt att lägga U-torrent i undantag? Jag har nämligen en SSD som primär hårddisk så jag kan inte hålla på och spara torrents där. Den frågade om jag ville recovra torrentfilen, men den frågade inte vad jag ville göra med U-torrentfilerna. Så allt lägger sig på C, under Sandboxie/D/downloads/Utorrent.

Edit: Glöm det! Jag gillar det, då känner man att det funkar . Behöver jag ladda ner något kan jag gå in i vanliga chrome utan boxen. Förstår inte det som hände igår bara. Var kanske någon bugg, internet funkade, chrome funkade men jag kunde inte ansluta till några spel. Provade Steam, Origin.

Tack ändå!
Det finns ett sätt att lösa. Kolla i inställningarna, du hittar där Resource Access. Tryck File Access, sen Direct Access. Add program och välj uTorrent och sen trycker du Add och väljer mappen där du brukar ladda ner saker i uTorrent. Då sparas allt du tankar med uTorrent utanför Sandboxie på din riktiga plats.

Det är så jag gjort. Ha så skoj.

Citera
2013-09-05, 11:39
  #60
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av musicmusicmusic
Syftade på ett GUI som var användarvänligt. Det gjorde jag! Har tatt hem Comodo också.

Kör just nu Sandboxie, Bitdefender och Comodo.

Okej så du har Bitdefender , det finns en sak som bör nämnas om det programmet och det är att när man gör återställningar vare sig det är genom användande av system restore points eller systemavbildningar så MÅSTE de alltid göras i säkert läge och 2ggr efter varandra för att det ska bli rätt .

Lite kinkigt men det kan man ju stå ut med om man får ett så jävla bra skydd , gratis !

Du ser väl till att ha de senaste SÄKRA versionerna av de program du har på datorn ?...om inte så fixar detta program det åt dig http://secunia.com/products/consumer/ så du inte har program med säkerhetshål som gör det lätt att injicera skadlig kod .

Fast den möjligheten existerar knappt med det skydd du har nu .

Sandboxie , Bitdefender av och Comodo HIPS det är vad jag kallar protection , nu gäller det bara för dig att kolla upp routern också sen så är du "all set" .
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback