Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-10, 22:17
  #2965
Medlem
Samhällsförändringar 1800/1900-talet

Tjena Fb!
Nationellt prov på fredag 10/5-17 där huvudfokuset är samhällsförändringar. Någon som besitter kunskap i ämnet eller kan nämna några viktiga händelser som förändrade samhället?

Svar uppskattas, finns inga dåliga svar!
Citera
2017-05-11, 00:43
  #2966
Medlem
Slevberts avatar
Industrialiseringen är det väl det första man tänker på.
Citera
2017-05-11, 09:36
  #2967
Medlem
Superkufs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G-Dimus
Tjena Fb!
Nationellt prov på fredag 10/5-17 där huvudfokuset är samhällsförändringar. Någon som besitter kunskap i ämnet eller kan nämna några viktiga händelser som förändrade samhället?

Svar uppskattas, finns inga dåliga svar!

Storskiftet av jordbruksmark under början av 1800-talet. Slog helt sönder det gamla by-orienterade svenska samhället, men ökade också produktiviteten dramatiskt.

Tryckpressen ökade spridningen av kunskap explositionsartat. Martin Luther skulle aldrig blivit mer än en fotnot om han själv hade tvingats ge sig ut och missionera, istället för att skriva böcker som innehöll hans budskap och låta andra sprida böckerna. Läsförmågan ökade rejält i och med tillgången på skrivet material.

Fotogenlampan av för första gången människan en hyfsat billig och säker ljuskälla. Många författare vittnar om hur de som barn plötslgt fick flera timmar användbar tid efter solnedgången som de använde till att studera, vilket i sin tur ledde till att de kunde bli mer än bönder.

Den kapitalistiska revolutionen under sent 1600-tal är icke-materiell och därför svårare att härleda, men på sitt sätt oerhört viktig. Tidigare fanns inte konceptet "tillväxt" annat än som "vi erövrar och plundrar Sicilien". När så folk sakta började anta att ett lån till handelsmannen X på 1000 guldmynt skulle kunna ge en avkastning på 1500 guldmynt 10 år senare startade tillväxten - först i Nederländerna, sedan Storbritannien och därefter resten av världen.
Citera
2017-05-11, 10:21
  #2968
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Superkuf
Storskiftet av jordbruksmark under början av 1800-talet. Slog helt sönder det gamla by-orienterade svenska samhället, men ökade också produktiviteten dramatiskt.

Tryckpressen ökade spridningen av kunskap explositionsartat. Martin Luther skulle aldrig blivit mer än en fotnot om han själv hade tvingats ge sig ut och missionera, istället för att skriva böcker som innehöll hans budskap och låta andra sprida böckerna. Läsförmågan ökade rejält i och med tillgången på skrivet material.

Fotogenlampan av för första gången människan en hyfsat billig och säker ljuskälla. Många författare vittnar om hur de som barn plötslgt fick flera timmar användbar tid efter solnedgången som de använde till att studera, vilket i sin tur ledde till att de kunde bli mer än bönder.

Den kapitalistiska revolutionen under sent 1600-tal är icke-materiell och därför svårare att härleda, men på sitt sätt oerhört viktig. Tidigare fanns inte konceptet "tillväxt" annat än som "vi erövrar och plundrar Sicilien". När så folk sakta började anta att ett lån till handelsmannen X på 1000 guldmynt skulle kunna ge en avkastning på 1500 guldmynt 10 år senare startade tillväxten - först i Nederländerna, sedan Storbritannien och därefter resten av världen.

Tack så mycket! Fördjupningen är nog egentligen inte det materiella utan precis som du nämnde sist, den icke- materiella. Någit exempel på kontinuitet, någon som kanske ligger dolt bakom alla explosionsartade förändringar?
Citera
2017-05-17, 23:36
  #2969
Medlem
AnonymousUser1312s avatar
Hej! Har fått en komplettering på ett historieprov som måste vara inne snart. Har skjutit upp kompletteringen så pass mycket att jag nästan glömt bort själva ämnet.

Frågorna lyder:

1. Förklara varför amerikanarna slog sig fria från britterna och krigade för att bli självständiga under amerikanska revolutionen!

2. Ge olika förklaringar till varför folket/tredje ståndet gjorde uppror under franska revolutionen!

3. Blev det franska samhället demokratiskt efter revolutionen? Förklara och utveckla ditt svar!


Skulle verkligen uppskatta hjälp med detta!

mvh
Citera
2017-05-18, 00:58
  #2970
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymousUser1312
Hej! Har fått en komplettering på ett historieprov som måste vara inne snart. Har skjutit upp kompletteringen så pass mycket att jag nästan glömt bort själva ämnet.

Frågorna lyder:

1. Förklara varför amerikanarna slog sig fria från britterna och krigade för att bli självständiga under amerikanska revolutionen!

2. Ge olika förklaringar till varför folket/tredje ståndet gjorde uppror under franska revolutionen!

3. Blev det franska samhället demokratiskt efter revolutionen? Förklara och utveckla ditt svar!


Skulle verkligen uppskatta hjälp med detta!

mvh

Du ber inte om hjälp. Du ber oss göra din komplettering.
Om du läser avsnittet i din historiebok om amerikanska frihetskriget och det om franska revolutionen så kommer svaren på de här frågorna framgå väldigt tydligt. Oavsett om du går på gymnasiet eller högstadiet så kommer det knappast handla om någon större mängd sidor du behöver läsa.
Citera
2017-05-18, 01:30
  #2971
Medlem
AnonymousUser1312s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imiron
Du ber inte om hjälp. Du ber oss göra din komplettering.
Om du läser avsnittet i din historiebok om amerikanska frihetskriget och det om franska revolutionen så kommer svaren på de här frågorna framgå väldigt tydligt. Oavsett om du går på gymnasiet eller högstadiet så kommer det knappast handla om någon större mängd sidor du behöver läsa.

Nej, men vi har redan lämnat in våra böcker, och jag hittar ingen vettig fakta på google.

Kan tillägga att jag går 3 året på gymnasiet (extra HI pga att jag missade det i 1an)

Edit: ber ingen att göra kompletteringen åt mig, men kanske leta fram en bra källa, eller svara kortfattat på frågorna så att jag kan utveckla det sen. Behöver egentligen inte vara faktabelaggt, utan utifrån era egna kunskaper.
__________________
Senast redigerad av AnonymousUser1312 2017-05-18 kl. 01:49.
Citera
2017-05-18, 10:17
  #2972
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymousUser1312
Nej, men vi har redan lämnat in våra böcker, och jag hittar ingen vettig fakta på google.

Kan tillägga att jag går 3 året på gymnasiet (extra HI pga att jag missade det i 1an)

Edit: ber ingen att göra kompletteringen åt mig, men kanske leta fram en bra källa, eller svara kortfattat på frågorna så att jag kan utveckla det sen. Behöver egentligen inte vara faktabelaggt, utan utifrån era egna kunskaper.
Låna er bok på skolbiblioteket. Problem löst.

Gällande google finns det två möjligheter. Du har antingen inte försökt eller så är du dum i huvuudet och bör inte gå ut gymnasieskolan med godkända betyg.

Men jag ska ändå ge dig lite tips på googlingsfraser: "Causes of the french revolution" och "Causes of american revolution".

Du får väl läsa, eller om du är oförmögen till det, försöka titta på youtubevideos. Det finns en mängd kanaler som lär avhandla detta. Söka får du dock göra själv. Herre gud. Du går sista året på gymnasiet men behöver en googlingsassistent? Har du funderat på att gå i specialklass istället?
Citera
2017-05-18, 10:40
  #2973
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymousUser1312
1. Förklara varför amerikanarna slog sig fria från britterna och krigade för att bli självständiga under amerikanska revolutionen!

De var en stor, rik koloni (eller rättare sagt tretton kolonier) som dessutom inte behövde kronans beskydd längre efter att fransmännen lämnat Kanada. Frihetsidéer låg i tiden och de var trötta på att styras från andra sidan jordklotet.

Citat:
2. Ge olika förklaringar till varför folket/tredje ståndet gjorde uppror under franska revolutionen!

Folket gjorde uppror med jämna mellanrum. Av olika skäl, en del slumpartade och en del strukturella, ledde det till revolution 1789. Frankrike var skuldsatt och drabbat av missväxt, och kungen gjorde en taktisk jätteblunder när han kallade in parlamentet. Även den växande medelklassen var missnöjd och gjorde gemensam sak med gatans armé.

Citat:
3. Blev det franska samhället demokratiskt efter revolutionen? Förklara och utveckla ditt svar!

Det blev först politiskt kaos, sen skräckvälde och till sist militärdiktatur under Napoleon. På sikt blev det dock demokratiskt.

Mer läsning till dig:

https://en.wikipedia.org/wiki/French_Revolution

https://en.wikipedia.org/wiki/American_Revolution
Citera
2017-09-04, 18:24
  #2974
Medlem
Vad var den enskilt största faktorn att Nurnbergkonventionen kom till?
Citera
2017-09-04, 19:00
  #2975
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Vad var den enskilt största faktorn att Nurnbergkonventionen kom till?
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/N%C3...rgkonventionen
Citera
2017-09-04, 19:22
  #2976
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imiron
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/N%C3...rgkonventionen

Jag ser inte vad den enskilt största faktorn är. Att man skulle begränsa användandet av vetenskapliga experiment på människor?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback