Citat:
Ursprungligen postat av
Stagflation
Tack för svar!
Kan man inte dra några paralleller mellan konkreta händelser och idealistisk respektive materialistisk historiesyn?
När adelsmännen en efter en började ta plats i tredje ståndets möteslokal, och därmed övergav lösningen med tre separata stånd, berodde det huvudsakligen på ideologi (även om personlig profilering, missnöje med handlingsförlamningen och en övertygelse om att de skulle kunna styra tredje ståndet inifrån).
Detsamma när adelsmän i deputeradekammarens talstol avsade sig sina adliga privilegier (se reservationen i stycket ovan).
Franska revolutionen har blivit rejält misshandlad av eftervärlden, vilka alla försökt anpassa den till sin egen världsbild. Marxister ser framåtsträvande borgare mot reaktionär adel (även om läget ofta var tvärtom), liberaler som frihet mot förtryck (liberalerna och frihetligheten försvann ur revolutionen kring 1791), konservativa som faran med snabba förändringar (men Preussen, Österrike och Ryssland hade gjort omfattande reformationer av statsapparaten decennierna tidigare utan vare sig Terror eller krigsherrar).
Uppdelningen materialism - idealism är en typisk sådan misshandel. Inte minst eftersom en del idealister visade sig tjäna storkovan på att köpa konfiskerad egendom billigt, ta mutor eller handla med statens skuldsedlar.