Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-30, 15:59
  #1129
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
Såg nåt gammalt avsnitt av Tre Kronor för ett tag sedan, minns att karaktären Samuel Koriander då drog citatet "Arkiv X är viktigare än skolan"

Säger något om Arkiv X genomslag på 90-talet. Minns även när jag var ute och spelare fotboll med kompisar. Kommentaren "Jag måste hem, snart börjar Arkiv X" var vanligt förekommande.

En serie idag kan nog aldrig få det genomslaget.
Till stor del för att det var 24 avsnitt. Stranger things eller the last of us pågår under 2 månader och 8-9 avsnitt och sen är det paus i två år. Arkiv x pågick i ett halvår. Dessutom så släppte man en ny säsong ett halvår efter att det sista avsnittet hade gått.
Citera
2023-03-30, 16:51
  #1130
Medlem
klybans avatar
Om de gör nått sånt här, så känns det som de får försöka skriva helt nya avsnitt.(Men sure, lite måste ju vara lika också.)
Men frågan är om en sådan serie är för en annan som sett alla avsnitt sen tidigare.(Men har säkert glömt massor av dom, men den röda tråden har man ju kvar.)

Så ska bli intressant och se om det blir en remake, sen är den stora frågan om man kommer titta vidare efter en säsong.
För risken är att man hamnar i samma hjulspår som innan, och en andra gång är det inte alls lika roligt med denna mystik och vaghet är min gissning.
Bättre för de som aldrig sett Arkiv X innan tror jag då.

Och ja, intresset för serien var stor då, och varför den gick hem i så många läger tror jag var just vagheten på det "övernaturliga", citattecknet blir pga allt är inte övernaturligt i serien och då i seriens verklighet.
Citera
2023-03-30, 17:13
  #1131
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megadolme
https://www.aftonbladet.se/nojesblad...n-fa-nyversion
Arkiv X i nytappning borde ligga i tiden idag när konspirationsteorier är i högmode men det skjuts givetvis i sank iom "mångfalden". Istället för en potentiell succé blir det nu bara kattskit som kommer kasta ett löjets skimmer av hela konceptet Arkiv X. "Mångfaldarna" är som vanligt en ickeexisterande målgrupp att vända sig till.
Citera
2023-03-30, 17:27
  #1132
Medlem
kl4sseKocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
Såg nåt gammalt avsnitt av Tre Kronor för ett tag sedan, minns att karaktären Samuel Koriander då drog citatet "Arkiv X är viktigare än skolan"

Säger något om Arkiv X genomslag på 90-talet. Minns även när jag var ute och spelare fotboll med kompisar. Kommentaren "Jag måste hem, snart börjar Arkiv X" var vanligt förekommande.

En serie idag kan nog aldrig få det genomslaget.
Själv hade jag en polare som drog hem från skolan för att se en repris av Skilda världar när det begav sig på 90-talet.
Citera
2023-05-24, 01:54
  #1133
Medlem
-GGs avatar
Det är fortfarande en av de bästa serierna som gjorts. Den håller en alldeles egen nivå med minnesvärda karaktärer över hela linjen.


Dock uppskattade jag inte den lika mycket å 90-talet, utan såg den mest för att kunna delta i diskussionerna dagen efter i skolan. Hela mitt kompisgäng var Arkiv X-fanatiker. Ibland ljög jag till och med om att jag hade sett föregående kvälls avsnitt. Gjorde jag det satt jag och höll med i samtalen för att inte misstänkliggöras!

Men när jag blev mer vuxen bestämde jag mig för att ge mig in i den världen på riktigt, och vilken jävla resa man dras in i. Säsong 1-8 är helt enkelt underbar teve. Mitt exemplar som är undantaget till att jag inte gillar sci-fi, alls.
__________________
Senast redigerad av -GG 2023-05-24 kl. 01:57.
Citera
2023-05-24, 22:57
  #1134
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Arkiv X i nytappning borde ligga i tiden idag när konspirationsteorier är i högmode men det skjuts givetvis i sank iom "mångfalden". Istället för en potentiell succé blir det nu bara kattskit som kommer kasta ett löjets skimmer av hela konceptet Arkiv X. "Mångfaldarna" är som vanligt en ickeexisterande målgrupp att vända sig till.
Mulder har alltid varit svart inombords, Scally är en skallig vit flata möjligen

Inte en chans att David och Gillian finns kvar, allt som kommer existera är namnet Arkiv X, sista
tåget för nostalgiska uppföljare gick 2019
__________________
Senast redigerad av Herr Bökberg 2023-05-24 kl. 22:59.
Citera
2023-05-24, 23:23
  #1135
Medlem
XtraXs avatar
Tyckte introt och musiken var läskigt när det begav sig.
Citera
2023-05-26, 03:55
  #1136
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XtraX
Tyckte introt och musiken var läskigt när det begav sig.

Läskigt? Mark Snow är ju fan kultförklarad tack vare det introt! Lite kuriosa är att när synten plötsligt går upp ett oktav var när Chris Carter lämnade studion och Mark la ner armbågen på tangentbordet.. plötsligt skrevs synt-historia.
Citera
2023-05-26, 09:46
  #1137
Medlem
XtraXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Läskigt? Mark Snow är ju fan kultförklarad tack vare det introt! Lite kuriosa är att när synten plötsligt går upp ett oktav var när Chris Carter lämnade studion och Mark la ner armbågen på tangentbordet.. plötsligt skrevs synt-historia.

Jag gick i mellanstadiet. Idag skulle jag kalla det mystiskt och synth slingan är en äkta klassiker.
Citera
2023-05-27, 23:59
  #1138
Medlem
-GGs avatar
Arkiv X var verkligen skrämmande när man tittade på det på 90-talet.

Som vuxen är lite av den mystiken borta. Ett av seriens mest berömda avsnitt, Home, med den inavlade familjen Peacock, var när man såg det första gången skräck. Men nu ser man på avsnittet lite mer "färglöst" kanske.

Samma med introt, gud så läskigt det var!
Ett av de bästa introna någonsin.
Citera
2023-05-28, 00:51
  #1139
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Arkiv X var verkligen skrämmande när man tittade på det på 90-talet.

Som vuxen är lite av den mystiken borta. Ett av seriens mest berömda avsnitt, Home, med den inavlade familjen Peacock, var när man såg det första gången skräck. Men nu ser man på avsnittet lite mer "färglöst" kanske.

Samma med introt, gud så läskigt det var!
Ett av de bästa introna någonsin.

Fast serien var ju extremt bra och extremt dålig. Avsnitten med "ghost of the week" eller vad man nu kalla dem, kunde vara otroligt dåliga ibland. Men serien var verkligen unik hur alla såg den ( unga).
Citera
2023-05-28, 00:53
  #1140
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bossekaka
Fast serien var ju extremt bra och extremt dålig. Avsnitten med "ghost of the week" eller vad man nu kalla dem, kunde vara otroligt dåliga ibland. Men serien var verkligen unik hur alla såg den ( unga).

Det tycker jag inte.

De flesta avsnitt av monster of the week håller en hög nivå.

Säsong ett, två och tre särskilt i det avseendet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback