2013-09-03, 03:26
Medlem
Filosofi är en egenskap av ord och tanke.

Kan man göra pengar på det ?

Visst går det...
Citera
2013-09-03, 03:36
Medlem
Lätt. Skriv lite filosofi, förpacka det i en bok och marknadsför boken så köper folk i brist på bättre böcker.
Citera
2013-09-03, 03:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bartolo
Lätt. Skriv lite filosofi, förpacka det i en bok och marknadsför boken så köper folk i brist på bättre böcker.

Jag tror inte på dig,
För det enda man behöver kunna för att tjäna pengar är ord.
Referenser saknar betydelse i affär.

Filosofin min är att göra pengar ur filosofi.
Det blir som att föda barn utan att vara gravid typ.

Så ser världen ut, och det är sant1

kunskap idag ?

Filosofi kan manipulera idioter.
Citera
2013-09-04, 12:51
Medlem
ceterus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peertop

Ondsinta idioter kan, med hjälp av filosofi, manipulera de som inte har samma förmåga att argumentera eller resonera som en filosof kan. Filosofi kan inte manipulera idioter, filosofi i sig gör ingenting. Det är endast ett verktyg, en grund för många saker.

Ett problem med filosofi är att en filosof, eller någon som är kunnig inom filosofi och retorik, kan övertyga människor att tycka eller göra nästan vad som helst. En filosof kan argumentera för sin sak och i slutändan ha rätt även om det rent faktiskt är fel. Antingen för att argumentationen är felfri eller för att personen som argumenterar emot inte har lika vass tunga eller lika vasst sinne.

Annars om du vill tjäna pengar genom att omsätta dina kunskaper inom filosofi är väl något i stil med filosofisk praxis där du hjälper folk?
Citera
2013-09-07, 16:38
Medlem
Vad har du att sälja och vem vill köpa det? Kan du svara på de två frågorna så vet du också om du kan göra pengar.
Citera
2013-09-18, 13:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ceteru
Ondsinta idioter kan, med hjälp av filosofi, manipulera de som inte har samma förmåga att argumentera eller resonera som en filosof kan.

Ett problem med filosofi är att en filosof, eller någon som är kunnig inom filosofi och retorik, kan övertyga människor att tycka eller göra nästan vad som helst. En filosof kan argumentera för sin sak och i slutändan ha rätt även om det rent faktiskt är fel. Antingen för att argumentationen är felfri eller för att personen som argumenterar emot inte har lika vass tunga eller lika vasst sinne

Detta har jag märkt blir mycket enklare att göra, dvs första fetmarkerade på grund av fetmarkerade nr 2, när man blir mer tänkande och applicerar sitt tänkande i verkligheten och inte bara i sitt huvud. Att tala med filosofisk retorik som jag kallar det, i en argumentation men någon "svagare/mindre stabil" som du perfekt beskriver det, kan man få personer att tänka mer öppet och få personerna att inte låsa in sig i deras perspektiv som vissa extrema tyckare gör.

Nivån att få folk göra vad man vill är långt över min befintliga nivå. Jag tror att det är en process, i jämförelse med att försöka få någon inte hata något, vilket är betydligt enklare.
Citera
2013-09-18, 17:42
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peertop

Där har du ju svaret på din egen fråga. Skapa en filosofi för att manipulera idioter att ge dig pengar. Så fungerar religioner. L. Ron Hubbard satt och funderade på samma sätt som du. Så han kom på att skapa en religion från ingenting. Och se på Scientologin idag. Vi-hjärntvättar-dig-mot betalning-AB.
Citera
2013-09-20, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Där har du ju svaret på din egen fråga. Skapa en filosofi för att manipulera idioter att ge dig pengar. Så fungerar religioner. L. Ron Hubbard satt och funderade på samma sätt som du. Så han kom på att skapa en religion från ingenting. Och se på Scientologin idag. Vi-hjärntvättar-dig-mot betalning-AB.

Frågan är intressant.
För pengar görs ur tanken.
Tanken är filosofi.
så pengar bör kunna göras ur tanken och filosofi.

Religioner tror jag är mer inne på andlig kontroll och makt,
mer än pengar.. även om pengar finns med i spelet.

Filosofi är väl lite mellan tro och vetenskap.
Vad ska jag rikta in mig på för att göra pengar av filosofi
då filosofi befinner sig mittemellan verklighet och tanke.

Skriva böcker eller appar kan ju vara roligt.
Eller nya saker som att skapa IGfilosofer, och be dom betala för det ?

IG betyder ignoble, och lite som inte helt nobla i sin kontext. dvs mittemellan världen.
Där kan vi skapa mittemellan pengar ?
Det är inte helt vackert och nobelt att tjäna pengar på filosofi, då filosofi inte renodlat är till för pengar eller tanke...

Hah, det är ju filosofin som gör pengar.
Inte är det tro som skapar pengar, inte heller kunskapen (vetenskapen)
Utan, det är filosofin skapar pengarna... fan va dum jag vart som inte sett det!
Senast redigerad av peertop 2013-09-20 kl. 15:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in