Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-09-02, 17:47
  #1
Medlem
har sökt men inte hittat en tråd om detta här så därför startar ja denna.

händelsen utspelar sig på hjalmar petris väg. Butiken på bottenplan av den nya höghuset.

polisen stoppar en bil med körförbud. i bilen sitter två personer.
när polisen ber om id-handling springer en av dom iväg.
polisen tar upp jakten till fots.
den misstänkta springer in i en butik.
polisen springer oxå in i butiken.
såhär lånt är uppgifterna korrekta
men det som händer sedan är väldigt luddigt.
Den mistänkta lyckas försvinna.
kvar i butiken är en somalisk biträde med bruten arm och kollegor med pepparspry i ögonen.

http://www.smp.se/nyheter/vaxjo/abdi...ik(3918574).gm

polisbrutalitet eller vad?
Citera
2013-09-02, 18:03
  #2
Medlem
p1ck4chus avatar
Dessa stackars somalier
Av någon anledning har jag svårt att ta sådant här på fullt allvar längre tyvärr..
Citera
2013-09-02, 19:25
  #3
Medlem
Starobrnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gail
Manligt somaliskt butiksbiträde, det låter det
Så högt avancerar inte en somalier, och den här sköra kisen var ju också bara praktikant.

På bilden i tidningen ser man en blatte som är butiksägare och en neger som praktiserade där. Kränkta och upprörda mm över den svenska polisens agerande, och antagligen med viss rätt. Vad som inte framgår i tidningen är nationalitet / signalement på dom i bilen, varav en flydde, och därmed åstadkom denna soppa. Som vanligt när pk-tidningarna skriver.
Citera
2013-09-02, 20:54
  #4
Avstängd
joricks avatar
Det var zoomalierns sista praktikdag och han försökte hindra polisen att gripa en misstänkt.
Det är ingen svensk polis som dammar på en utlänning utan anledning.
Citera
2013-09-02, 21:15
  #5
Medlem
Det verkar som han träffades av misstag och bara råkade vara där. Vilka regler eller vilken policy har polisen för att stoppa misstänkta när det finns eller kan finnas andra runtomkring? Att inte försöka stoppa skulle kunna utsätta andra för risker, samtidigt som andra kan råka skadas när det försöker stoppas.
__________________
Senast redigerad av Aleksandrah22 2013-09-02 kl. 21:18.
Citera
2013-09-03, 09:54
  #6
Moderator
blomvattnares avatar
Aktuella brott och kriminalfall --> Brott och brottsbekämpning
/Moderator
Citera
2013-09-14, 18:15
  #7
Medlem
uppdaterar

http://www.smp.se/nyheter/vaxjo/inge...av(3938323).gm

åklagaren lägger ner fallet. polisen använde våld som är rimlig inom lagens ramar.

observera att somalien satt i personalrummet och in springer en främlin med en civil polis efter sig i riktning mot bakdörren. somalien tror att de brinner o springer med och när hans hand får tag i dörren träffas han av batongen. vidare nekar den utpekade polisen. blåljuger framför sitt offer och kör denne till till akuten.

seriöst hur ska man ta det när det visat sig att det var en helt civilklädd snut som nitar personal utan att legitimera sig.
Citera
2013-09-14, 20:29
  #8
Medlem
poliser är rassar och såg sin chans att slå på en apejävel
konstigt nog har samma polismakt varit passopp åt apejäveln Obama

http://www.sydsvenskan.se/malmo/poli...vla-apejaveln/
Citera
2013-09-15, 10:00
  #9
Medlem
fredricomartins avatar
Somalier är aldrig oskyldiga visst nu hade denna polisman säkert andra prioriteringar just då men att dänga till negern i farten tycker jag tyder på ett bra synerigitänk hos polismannen, två flugor in en smäll så att säga.
Citera
2013-09-16, 23:56
  #10
Medlem
Bladderblads avatar
Om de hittade mannen som flydde från polisen från början kanske de kunnat påvisa släktskap med mannen i affären och då hade väl en del av oss (som tycker att till och med somaliska män inte förtjänar att få brutna ben i armen om de är oskyldiga*) kunnat acceptera att den civilklädde, tydligen lättskrämde polisen slog sönder somalierns hand.

Som det är nu är det för jävligt att somaliern fått metallplatta inopererad. Och det kommer från en som gärna skulle repatriera 98% av alla somalier i hela Sverige. Nån jävla måtta får det väl ändå vara.

Citat:
Civilklädde polisen sade (enligt Smålandsposten):
”De står upp och börjar springa runt, någon hamnar framför mig, jag upplever dem som uppjagade”, skriver han i sin [sic] PM.

"Jag upplever dem som uppjagade... "

Även jag har råkat ut för somalier - rånförsök - men ALLA somalier är inte kriminella. Många är det. Inte alla. Det hade varit bättre om denne civilklädde polis gick ut i förorten och gav sig hän åt rättsskipning a la Judge Dredd på riktiga kriminella, inte det lilla fåtalet som faktiskt sköter sig och jobbar.


Citat:
Åklagaren inleder inte någon förundersökning mot polismannen som, enligt Abdi Jama, utdelade batongslaget.
– Jag vill överklaga och få en ny prövning, säger han.
Abdi Jama hade satt sig i butikens personalrum när en man plötsligt stormade in med en civilklädd polis efter sig. Han hade inte en aning om vilka de var och blev livrädd.
Visst pratar han lite löjligt om att han har ont när han ska sova (se artikeln som användaren kronobergspolisen länkade till) - det är väl självklart, var en man - men att en dåre stormar in i fikarummet är däremot något som definitivt är värt att bli orolig över.

Det tycks vara en röd tråd att poliser i Sverige inte identifierar sig själva utan bara prejar loss, hamrar på och brottar ned som vore de ryska "poliser".

Slutligen vill jag bara säga: Det kan nog vara så att Abdi och den ursprunglige springaren kände varandra och springaren kände sig trygg i området och antog att han kunde "gitta genom" de välkända lokalerna.


*) Slå din somalier varje dag, vet du inte varför, så vet han. För att parafrasera koranen... inte har det väl gått så långt med islamiseringen i Sverige att vi måste börja bete oss som dess utövare?

Citat:
Somalier är aldrig oskyldiga visst nu hade denna polisman säkert andra prioriteringar just då men att dänga till negern i farten tycker jag tyder på ett bra synerigitänk hos polismannen, två flugor in en smäll så att säga.
Hehehe...
Citera
2013-09-17, 21:01
  #11
Medlem
PaterNoster777s avatar
Det var ett helt korrekt beslut av åklagaren.
Citat:
Han tog riktning mot samma dörr som de två männen och det var där, i tumultet vid dörren, som han säger att han träffades av batongslaget.
Citat:
Den utpekade polismannen beskriver hur han kommer in i personalutrymmet och att det finns 2-3 personer där.
”De står upp och börjar springa runt, någon hamnar framför mig, jag upplever dem som uppjagade”, skriver han i sin PM.
Citat:
Chefsåklagaren Mats Ericssons slutsats av de knapphändiga uppgifterna är att det inte går att bevisa någon ”uppsåtlig misshandel”. Polismannen lämnar inga uppgifter om att någon i personalrummet skulle ha försökt stoppa honom.
Men åklagarens tolkning är ändå att polismannen uppfattat det som att de som fanns där försökte hindra honom att fortsätta jakten efter den flyende mannen. Han avslutar motiveringen till att inte inleda någon förundersökning så här:
”Polismannen har haft rätt att använda våld för att kunna fullfölja sin uppgift och slag med batong är en typ av våld som ligger inom det som är tillåtet. Något brott i övrigt från polisen går inte att visa”.
http://www.smp.se/nyheter/vaxjo/inge...83938323%29.gm
Citera
2013-09-17, 21:27
  #12
Medlem
Klart att det var uppsåtligt - annars hade det inte varit en batongträff.
Batongen är till för att slå med och det var därför polisen hade den i
handen för han både ville slå och hade uppsåt att slå
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback