Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2005-06-26, 17:36
  #1
Medlem
FREAKSCENEs avatar
Ni som spelar musik hur kom ni in på det? var det era föräldrar som tvingade er gå på lektioner eller var det ni själva?
Hur gamla var ni när ni började spela?
vilka influenser har ni?

Själv har jag en storebror som spelat sen han var 12-13, jag började spela gitarr och sjunga när jag började lyssna på Misfits när jag var 14 och jag har inte lagt ner det, det e mitt stora intresse. har band å skriver låtar osv.
som sagt e jag sångare å gitarrist.
Citera
2005-06-26, 18:47
  #2
Medlem
Nisse Bagares avatar
Jag hade en kompis som spelade gitarr.
Det verkade skojj, så jag började också.
Då var jag runt 12-13 år.
Citera
2005-06-26, 18:53
  #3
Medlem
FREAKSCENEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse Bagare
Jag hade en kompis som spelade gitarr.
Det verkade skojj, så jag började också.
Då var jag runt 12-13 år.

wow! ett svar!
håller du fortfarande på med musik?
Citera
2005-06-26, 19:03
  #4
Medlem
T.R.I.C.s avatar
När jag var 13 kanske sa min far att han ville att jag och min bror skulle börja spela gitarr. Jag motsatte mig men runt ett år senare så insåg jag att det hade varit kul att kunna spela musik med tanke på hur musikintresserad jag var (och är).
Gick på tre gitarrkurser så jag lärde mig typ tre grundackord och därefter är jag självlärd.
Citera
2005-06-26, 19:11
  #5
Medlem
Acklacks avatar
Fick en ackustisk gitarr av några vänner till päronen när jag var 5. Den hade hängt på väggen men passade inte när de tapetserade om
Dock var den stålsträngad, ostämd (ingen i närheten var särkilt musikalisk och kunde stämma den) och hade en stränghöjd som gjorde det smått omöjligt att spela. Lärde mig dock "blinka lilla", vilken man spelade tills fingrarna gjorde ap-ont. Efter en omväg via blockflöjt och piano (traumatiskt) började bandbildandet i åttan. Alla coolingar ville ju lira gitarr så det blev bas. Vilket i efterhand var helt rätt och coolt. Har haft groupies
Citera
2005-06-26, 19:25
  #6
Medlem
sc0ttys avatar
Jag började spela gitarr på kommunala musikskolan när jag var ungefär 11 år och gjorde det i drygt 1 år. Då hade jag insett att jag var mer sugen på att spela trummor. När jag fyllde 13 så fick jag ett trumset i födelsedagspresent. Jag fick dock ingen plats på musikskolan så jag trummade på för egen maskin i ett år eller något sånt, sedan tog jag ett par privatlektioner och sedan gick jag i musikskolan sporadiskt i drygt 2 år. Nu är jag snart 21 år gammal.

Jag började spela i skolbandet när jag gick första året på gymnasiet och samma år så började jag spela i ett skatepunkigt band. När jag spelade hemma var det dock grunge och rock i stil med Pearl Jam som jag brukade spela till.
En stor influens under denna tid var Dave Krusen och Dave Abruzzese som spelade i Pearl Jam 92-94, och kanske då främst hans Green Romance Orchestra. Innan dess hade Lars Ulrich, Matt Sorum och Steve Adler från Guns N' Roses varit viktiga för mitt spelande.

Mitt första band lades ner strax efter att jag flyttat från hemstaden för att plugga. Inom nån månad hade jag hittat ett nytt punkband att spela i, och nu har jag tre projekt av varierande karaktär på gång.
Det jag allra helst spelar är någon slags pop/rock, och jag skriver gärna texter också. Har en gitarr och jag spelar på den om det behövs, men jag är långt ifrån kompetent.
Citera
2005-06-26, 23:54
  #7
Medlem
Ukklenitrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FREAKSCENE
Ni som spelar musik hur kom ni in på det? var det era föräldrar som tvingade er gå på lektioner eller var det ni själva?
Hur gamla var ni när ni började spela?
vilka influenser har ni?

Själv har jag en storebror som spelat sen han var 12-13, jag började spela gitarr och sjunga när jag började lyssna på Misfits när jag var 14 och jag har inte lagt ner det, det e mitt stora intresse. har band å skriver låtar osv.
som sagt e jag sångare å gitarrist.
jag va 16,, Spelat gitarr i 2 år ,, Ni som ä duktiga på gitarr, kolla gärna in min nya tråd
Citera
2005-06-27, 00:06
  #8
Banned
drpsyks avatar
Jag sjunger i kyrkokören sedan ett år tillbaka. Har tidigare gått några terminer för att lära mig att spela blockflöjt. Blev tillräckligt bra på det nu så att om det behövs någon blockflöjt i kyrkan på söndagar så får jag spela Om jag inte ska sjunga då.

Var 14 år när jag började sjunga i kyrkokören och 8 när jag började med blockflöjten, och jag brinner verkligen för den musiken
Citera
2005-06-27, 00:14
  #9
Medlem
Började på musikskolan när jag var ca 11 år (gick i fyran).
Nu är jag 19 och spelar fortfarande. Hade dock en paus för typ två-tre år sedan.
Spelar i band gör jag nu igen också, kul som fan.
Elgitarr är instrumentet
Citera
2005-06-27, 01:26
  #10
Avstängd
Dotoars avatar
Om man bortser från den obligatoriska blockflöjten på lågstadiet och att jag spelade trumpet ända upp i 8:an (!) så började jag med gitarr ungefär då också i 8:an, därmed mitt avhopp från såväl trumpeten som musikskolan i övrigt. En 180-kronors Levin som jag satt hemma och övade som en gris på, kompletterades senare med en Sigma elgitarr (som jag fortfarande har kvar, klädd med Helly Hansen-ludd). Sen typ i ettan på gymnasiet köpte jag mina första trummor, Pearl-hopplock, och övade som en gris på dessa. Ja, så har det väl fortsatt kan man säga. Vissa sidospår som bas följer ju naturligt med gitarrkunskaperna och försöker mig även på orgel emellanåt. Mitt huvudinstrument är dock alltjämt trummor, men när jag gör låtar så sker det i huvudsak på gitarr. Svårt att spela melodier med slagverk...

Mina första influenser, som sammanföll med gitarrspelandet på högstadiet, var Beatles och Oasis (!!!!) och andra band i samma fåra. Med tiden blev det lite mer instrumentinriktat med Who i början av gymnasiet (Keith Moon var en stor trumförebild vid denna tid) och därefter (under 2:an) upptäckte jag hårdrocken på allvar i och med Led Zeppelin, Deep Purple, Uriah Heep och Black Sabbath som än idag och antagligen för all framtid, är mina absoluta förebilder såväl musikaliskt som spelmässigt.

Idag är jag kvar i den tidiga hårdrocken och har inga planer på att lämna den, men på senare år har jag även låtit mig influeras av progressivare band såsom Yes, Jethro Tull, Genesis och Rush både vad gäller spelstil och låtskriveri men bakom trummorna så försöker jag alltid vara så Bonham som möjligt. På bandfronten har jag haft rätt mycket otur då det inte är alltför vanligt med sån högkvalitativ musiksmak som krävs för det jag vill spela Håller för närvarande dock på att sätta ihop ett hårdrocksband i tung och mystisk 70-talsanda, så vi får se varthän det leder.

Ingen har nånsin sagt åt mig vad som skall spelas och vad som skall lyssnas på, allra minst min mor som måste ha en eloge för att ha stått ut med mitt bankande bakom trumsetet i alla år. Sätter även en viss ära i att vara helt självlärd, förutom en gång när jag frågade min trumpetlärare hur man tog ett Eb på gitarren... Jag säger inte att det är rätt väg att gå men det känns som att en som sitter och i egen takt tragglar in instrumentet och spelar de låtar man själv valt så formar man sin egen spelstil och satsar man sedan på att göra nåt seriöst med sin musik så har man mycket vunnet i och med att man inte tillbringat tiden framför ett notställ i en musiksal. Lyssna och härma, helt enkelt - ett hett tips!
Citera
2005-06-27, 01:52
  #11
Medlem
idorus avatar
Har spelat i fem år nu. Helt självlärd om man bortser från nån gitarrkurs i sjuan som verkligen inte gav mig ett smack.

Fick ett akustiskt skrälle från 70-talet av en polare innan jag fick råd med min första egna akust. Spelade nåt år på den innan jag fick min första elgitarr (en sjusträngad Squier, favoritbandet då var Korn ). Sålde den i vintras, nu har jag akusten samt två elbasar, varav en blå Fender p-bas med blommor på

Mina största influenser var ett tag Incubus, men nu på sistone spelar jag mer eller mindre enbart akust, så då har Kings of Convenience varit en stark inspirationskälla, likaså Kaki King (den galna gitarrbruden på Letterman) och Jack Johnson med sina sommardoftande bluesräkor.

Spelar sen en tid tillbaka med stämningen CGDGAD på akusten. Kommer på nya melodier hela tiden, kan verkligen rekommendera den.
Citera
2005-06-27, 01:54
  #12
Medlem
morphes avatar
Jag började spela piano vid 10års ålder skulle jag chansa på. Jag höll på i ca. 1år eller liknande tills jag la av. Jag var fortfarande väldigt musikintresserad men spelade inget instrument vilket var väldigt idiotiskt gjort av mig. Sedan, efter ungefär 5-6 år, så började jag att ta pianolektioner. Jag uppskattade pianot väldigt mycket på den tiden men intresset försvann mer och mer efter varje lektion. Redan när jag började att ta pianolektioner så fanns mitt intresse för trummor som nu på senare år har kommit att bli mitt huvudinstrument. (Observera att jag endast är 17år)
Jag ångrar mig som fan jag inte började med det mycket tidigare. Om intresset finns där så borde man göra något åt det direkt. Idiotiska föräldrar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback