Citat:
Ursprungligen postat av Dightkuz
Polen (och förmodligen även de baltiska länderna)
Jag kommer själv från Östeuropa men Polen är det värsta landet jag nånstans varit i. Åkte med tjejen till Gdansk för att kolla Gamla stan och njuta av de berömda polska stränderna. Näst intill ingen i hela Polen kunde prata engelska, dom körde med polska istället och det lät som om dom skällde ut oss, fattar inte varför. Bussförare på lokala linjer (vi åkte till Stegna som är en liten semesterby vid havet) var värsta, kunde varken engelska eller konsten att le. Det fanns inte heller någon läsbar information på busstationer och vi hade tur som lyckades ta oss fram.
Stränderna var okej, ungefär som på Österlen, men det fanns massa jobbigt folk som ropade och kastade bollar överallt, det fanns även högtalare på stranden (??) som spelade upp nån radiostation som körde med 90tals musik. Havet var smutsigast som jag nånsin sett så vi lät bli att döpa oss överhuvudtaget, det var nästan olivgrönt/bajsbrunt. Fattar inte hur folk vågar bada där. Gamla stan i Gdansk var ganska fin men sjabbig och nedgången, och till och med Stockholms lilla Gamla stan tyckte vi var finare. Förutom Gamla stan finns det knappast något att se i hela Gdansk, gamla byggnader är fina men undergångna och nya påminner mest om miljonprogrammets förorter.
För att inte låta helt negativt så måste jag säja att dom få polackerna som kunde engelska var ganska snälla. Gdanska Gamla stan är också ganska mysig med dess fina torg, och även alkohol finns tillgänglig i alla mataffärer och är snäppet billigare än i Sverige (typ 2 gånger

)
Strax efter Polen åkte vi till Skrea Strand i Falkenberg och det var lugnt, tyst och rent, mycket skönare sandstrandsupplevelse. Polen kommer jag aldrig åka till igen, även för den billiga ölens skull!