Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-09-01, 23:49
  #1
Medlem
RandomIams avatar
Helvete. köpte en beggad laptop och allt funkar som det ska men tangentbordet är vidrigt med klegg, hår, fastklibbat damm och fan vet allt. Tangenterna är sega och mellanslag registrerar inte varje slag vilket drar ner funktionaliteten för en som skriver mycket.
Tips på vad fan man kan göra? skulle helst dränka skiten i kemikalier eller är det bara till att varsamt ta bort tangenterna och gnugga?
Citera
2013-09-02, 00:50
  #2
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Det finns specialrengöringsmedel för tangentbord, kanske borde prova det & microfiberduk i första hand?
Sedan kan man ju blåsa rent också, men det är ju mest för damm och lättare skit.

I sista hand så får man väl öppna upp och göra en ordentlig rengöring, men det rekommenderas inte om man inte verkligen vet vad man gör
Citera
2013-09-02, 00:56
  #3
Medlem
EvilGuys avatar
Lite rengöringsalkohol (t.ex. etanol eller isopropanol eller en blandning av dessa) i kombination med ett par tops, ett par tandpetare och en tygtrasa brukar göra underverk på äckliga tangentbord.
Citera
2013-09-02, 01:07
  #4
Medlem
Skadat godss avatar
  1. Tryckluft på macken/bilverkstaden. Passa på att även blåsa rent kylfläkt och luftkanaler.
  2. Dammsuga med borstmunstycke.
  3. Tunnare målarpensel imellan och under tangenterna.
  4. Rödsprit och trasa (till skärmen brukar lite tändvätska och torkpapper funka bra).

Om man skriver mycket på dator är det smartare att inte köpa beg laptop, dock så finns det ju USB-tgb att komplettera med.
__________________
Senast redigerad av Skadat gods 2013-09-02 kl. 01:10.
Citera
2013-09-02, 01:11
  #5
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Tänk på att skydda mot statisk elektricitet om du dammsuger datorn bland annat. Annars så kan det få saker att paja.
Citera
2013-09-02, 01:13
  #6
Medlem
RolleWests avatar
- Följ de kloka råden från tidigare kommentarer ,

Om det är för jävla äckligt kladdigt kan man faktiskt ta upp en knapp i taget , sen in med bomulls tops å röd sprit . Sen , köp en burk med tryckluft för dammet .
Citera
2017-05-23, 17:51
  #7
Medlem
Fûrims avatar
Jag lånar tråden lite då det är högst aktuellt för mig att rengöra tangentbordet på min laptop.

Jag har en Lenovo G50 vars tangentbord är lite integrerat i själva datorn så jag misstänker att jag måste skruva upp den för att verkligen rengöra.
Men ni som är haj på datorer kanske vet om det går att bända upp varje tangent försiktigt och sedan blåsa med luft på burk eller något?

Här en bild på eländet i dagsläget:
Fullt med brödsmulor, damm och diverse djurpäls.

Och här är en bild från tillverkaren.

Är det någon som har erfarenhet av att rengöra denna laptop?
Det börjar bli riktigt irriterande för nu är där så mycket skit att vissa tangenter som ctrl och alt hålls nere av sig själva vilket medför dubbelklick vid enkelklick på musen osv.
Citera
2017-05-24, 07:42
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fûrim
Jag lånar tråden lite då det är högst aktuellt för mig att rengöra tangentbordet på min laptop.

Jag har en Lenovo G50 vars tangentbord är lite integrerat i själva datorn så jag misstänker att jag måste skruva upp den för att verkligen rengöra.
Men ni som är haj på datorer kanske vet om det går att bända upp varje tangent försiktigt och sedan blåsa med luft på burk eller något?

Här en bild på eländet i dagsläget:
Fullt med brödsmulor, damm och diverse djurpäls.

Och här är en bild från tillverkaren.

Är det någon som har erfarenhet av att rengöra denna laptop?
Det börjar bli riktigt irriterande för nu är där så mycket skit att vissa tangenter som ctrl och alt hålls nere av sig själva vilket medför dubbelklick vid enkelklick på musen osv.

https://www.how-fixit.com/laptop-rep...lenovo-g50-45/

Isopropylalkohol/K-Sprit fungerar bra rengöra med.

Bästa är att skruva isär datorn helt. då kan du även rengöra fläkt och ev byta kylpasta till cpu men en enklare variant nedan...

Placera datorn med tangentbord upp & ner, spraya sedan rikligt med ovan sprit från en sprayflaska samtidigt som du motionerar tangenterna, låt sedan spriten dunsta.
__________________
Senast redigerad av peckapecan 2017-05-24 kl. 07:48.
Citera
2017-05-24, 08:12
  #9
Medlem
Fûrims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
https://www.how-fixit.com/laptop-rep...lenovo-g50-45/

Isopropylalkohol/K-Sprit fungerar bra rengöra med.

Bästa är att skruva isär datorn helt. då kan du även rengöra fläkt och ev byta kylpasta till cpu men en enklare variant nedan...

Placera datorn med tangentbord upp & ner, spraya sedan rikligt med ovan sprit från en sprayflaska samtidigt som du motionerar tangenterna, låt sedan spriten dunsta.

Tusen tack för ditt svar, jag begriper inte hur jag kunde missa den sidan när jag satt och googlade, men men!
Jag förstår att garantin osv ryker genom fönstret när jag väl öppnar upp datorn, är det stor chans att något går sönder även om man inte har tummen mitt i hand?
Citera
2017-05-24, 16:32
  #10
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fûrim
är det stor chans att något går sönder även om man inte har tummen mitt i hand?
Alkohol löser fett, det kan också fördärva plast och lösa upp själva texten på tangenterna. Jag rekommenderar hellre en mild blandning vatten och diskmedel, en urvriden och endast fuktig wettextrasa.

Att bryta loss tangenttopparna på en laptop leder ofta till att de inte går få dit sedan, de vill gärna spricka sönder.

"Luft på burk" är ett tryggare val för att få bort ludd och skräp som hamnat under tangenterna, ställ datorn på högkant och blås neråt mot bordet den står på.
Citera
2017-05-24, 19:45
  #11
Medlem
Fûrims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Alkohol löser fett, det kan också fördärva plast och lösa upp själva texten på tangenterna. Jag rekommenderar hellre en mild blandning vatten och diskmedel, en urvriden och endast fuktig wettextrasa.

Att bryta loss tangenttopparna på en laptop leder ofta till att de inte går få dit sedan, de vill gärna spricka sönder.

"Luft på burk" är ett tryggare val för att få bort ludd och skräp som hamnat under tangenterna, ställ datorn på högkant och blås neråt mot bordet den står på.

Tackar för tipset, ska ta och prova ditt luft på burk trick innan jag ger mig på att skruva isär datorn!
Citera
2017-05-28, 23:00
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Alkohol löser fett, det kan också fördärva plast och lösa upp själva texten på tangenterna. Jag rekommenderar hellre en mild blandning vatten och diskmedel, en urvriden och endast fuktig wettextrasa.

Att bryta loss tangenttopparna på en laptop leder ofta till att de inte går få dit sedan, de vill gärna spricka sönder.

"Luft på burk" är ett tryggare val för att få bort ludd och skräp som hamnat under tangenterna, ställ datorn på högkant och blås neråt mot bordet den står på.

K-sprit har jag använt i många år utan problem
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback