Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-08-31, 20:54
  #1
Medlem
Lill-Einars avatar
Har för mig att jag fick lära mig i skolan USA, Storbritannien, Frankrike, Kina och Sovjetunionen var de fem segernationerna i andra världskriget. Men kan man säga att Frankrike vann någonting i kriget, först blev de ockuperade av tyskarna , sedan kom deras allierade och slog tillbaka tyskarna. Spelade Frankrike egentligen en större roll för de allierades seger än vad exempelvis Belgien och Polen gjorde?
Citera
2013-08-31, 21:08
  #2
Medlem
Höjde iaf garanterat moralen hos de allierade.

Att förlora Frankrike var förkrossande för Tyskland.... Nu fanns det inget land mellan Tyskland och de allierade....
Citera
2013-08-31, 21:22
  #3
Medlem
RiverStyxs avatar
Nej de spelade ingen nämnvärd roll. Men de fick behålla sitt territorium och befolkningen slapp undan de värsta umbärande under kriget. Och de stod på segrarnas sida. Så, ja, man får väl räkna dem till segrarna, även om det inte var av egen förtjänst.
Citera
2013-08-31, 21:53
  #4
Medlem
Moramannens avatar
De fria franska styrkorna spelade ju en viss roll. Det är nog mest därför.
Citera
2013-08-31, 22:02
  #5
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moramannen
De fria franska styrkorna spelade ju en viss roll. Det är nog mest därför.

De polska styrkorna i exil gjorde nog en ännu större insats, men Polen låg ju inom Stalins intresssesfär.
Franska styrkor ockuperade en del av Tyskland efter kriget (Saarland).
Citera
2013-08-31, 22:02
  #6
Medlem
Jermuks avatar
Fransmännen deporterade judar och var tyskarnas villiga hantlangare under kriget. Att vissa män som under ockupationen varit passiva skulle visa sig som stora patrioter och raka håret av kvinnor efter befrielsen samt att fransmännen (tillsammans med amerikaner) avsiktligt lät drygt en miljon tyska krigsfångar dö av svält och sjukdomar i överbefolkade, taggtrådsomgärdade läger är något att ta i en annan tråd.

Som svar på Topic: Enligt historieskrivningen är visst Frankrike en av segrarmakterna, men som de ockuperade tyskarna själva kallade fransmännen, "De parfymerade erövrarna", så ansåg åtminstone inte dessa att fransmännen själva stått för någon reell erövring av Tyskland och det anser inte jag heller.
Citera
2013-08-31, 22:09
  #7
Medlem
Moramannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
De polska styrkorna i exil gjorde nog en ännu större insats, men Polen låg ju inom Stalins intresssesfär.
Franska styrkor ockuperade en del av Tyskland efter kriget (Saarland).
Håller helt med dig. Polackerna blev blåsta på sin del av segern. Jag menade bara att utan de fria franska styrkorna skulle nog de allierade haft svårt att hitta många skäl för att förklara Frankrike som segrarmakt.
Citera
2013-08-31, 22:28
  #8
Medlem
Cykeltutas avatar
Frankrike har fått dyngpisk i 3 krig på raken av tyskarna. Jag tycker verkligen inte de ska räknas till segrarna.
Citera
2013-08-31, 22:37
  #9
Medlem
Moramannens avatar
Att Frankrike räknas som segrare har mer med politik att göra än militär skulle jag tro.
Citera
2013-09-01, 00:03
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cykeltuta
Frankrike har fått dyngpisk i 3 krig på raken av tyskarna. Jag tycker verkligen inte de ska räknas till segrarna.
Vilka tre krig skulle det vara?
Citera
2013-09-01, 00:27
  #11
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
De polska styrkorna i exil gjorde nog en ännu större insats, men Polen låg ju inom Stalins intresssesfär.
Franska styrkor ockuperade en del av Tyskland efter kriget (Saarland).

Totalt så tjänstgjorde 250'000 polacker i väst
och i öst ett likvärdigt antal.

Vid krigsslutet så hade fransmännen 1,3 miljoner man i vapen,
fördelade mellan bl.a. 19st divisioner.

Så i Europa så var den franska insatsen storleksmässigt nr 4 bland de allierade,
efter Sovjet, USA och Storbritannien.
Citera
2013-09-01, 00:42
  #12
Medlem
DearLeaders avatar
Ja. Frankrikes krigsinsats var betydligt större, blodigare och viktigare än vad gemene man ofta tror ("vet"). Både innan 1940, och efter. Myten om fransmännens kollektiva feghet, oduglighet och inkompetens är både felaktig och tröttsam. (Har dock aldrig hört att denna myt skulle vara speciellt utbredd i tex Tyskland).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback