Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-08-31, 16:50
  #1
Medlem
Såg precis en match där bollen ska ha träffat insidan av ett fotbollsmål på ett av hjulen och sedan studsat ut igen. Tyvärr missade jag situationen och vet därför inte om hela bollen var över linjen eller ej. Domaren dömde nedsläpp med hänvisning till att det ska finnas en regel som säger att nedsläpp gäller när bollen studsar på hjulen och ut igen - men jag lyckas inte hitta något i regelboken.

Någon som kan bringa klarhet?
Citera
2013-08-31, 18:00
  #2
Medlem
gurka5OOs avatar
Påminner mig om en situation som hände under min tidiga domarkarriär. Dömde en cup i 7 manna och det var slutspel. Det stod 3-3 och var bara några minuter kvar. I ena målet så hade någon slarvat med att fälla in hjulen ordentligt och oturligt nog så skjöt det ena laget ett hårt skott mitt på hjulet som låg bredvid stolpen, bollen pendlar mellan linjen och målvakten slägner sig och slår bort den. Jag viste att bollen hade gått i mål om hjulet inte var där. Jag väntade runt 3 sekunder innan jag fattade mitt beslut, det kändes som ett år. Det blev förvirring på planen och spelare från båda lagen och publiken ropar sin åsikt på det hela. Jag fattade mod och blåste mål. Ena laget blev jätteglada och började springa runt på planen och fira. Det andra laget forsar mot mig och klagar högjutt. Publiken ropar skällsord mot mig och jag känner mig värdelös.

Det är den match som har tagit mig hårdast. Vet dock inte om det skulle vara mål eller inte
Citera
2013-08-31, 19:27
  #3
Medlem
Untouchables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurka5OO
Påminner mig om en situation som hände under min tidiga domarkarriär. Dömde en cup i 7 manna och det var slutspel. Det stod 3-3 och var bara några minuter kvar. I ena målet så hade någon slarvat med att fälla in hjulen ordentligt och oturligt nog så skjöt det ena laget ett hårt skott mitt på hjulet som låg bredvid stolpen, bollen pendlar mellan linjen och målvakten slägner sig och slår bort den. Jag viste att bollen hade gått i mål om hjulet inte var där. Jag väntade runt 3 sekunder innan jag fattade mitt beslut, det kändes som ett år. Det blev förvirring på planen och spelare från båda lagen och publiken ropar sin åsikt på det hela. Jag fattade mod och blåste mål. Ena laget blev jätteglada och började springa runt på planen och fira. Det andra laget forsar mot mig och klagar högjutt. Publiken ropar skällsord mot mig och jag känner mig värdelös.

Det är den match som har tagit mig hårdast. Vet dock inte om det skulle vara mål eller inte

Det skulle inte ha blåsts för mål. Grundregeln är att hela bollen ska vara över hela linjen för att mål ska dömas.

Det ingår i domarens planinspektion innan matchstart att se till att hjulen inte kan hindra ett eventuellt mål, men om hjulen likförbannat finns där och situationen uppstår så är jag rätt säker på att spelet fortsätter utan avbrott. Hjulen ses då som ett dött föremål i stil med målstolparna.
Citera
2013-08-31, 20:57
  #4
Medlem
gurka5OOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Untouchable
Det skulle inte ha blåsts för mål. Grundregeln är att hela bollen ska vara över hela linjen för att mål ska dömas.

Det ingår i domarens planinspektion innan matchstart att se till att hjulen inte kan hindra ett eventuellt mål, men om hjulen likförbannat finns där och situationen uppstår så är jag rätt säker på att spelet fortsätter utan avbrott. Hjulen ses då som ett dött föremål i stil med målstolparna.
Det är cup. Matcherna ska spelas väldigt snabbt efter varandra.

Inte tänkte jag på det där när jag var 12 och hade det där på mig...
Citera
2013-08-31, 21:35
  #5
Medlem
knibens avatar
jag skulle nog tänkt som Gurkan.....
Citera
2013-08-31, 22:07
  #6
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurka5OO
Det är cup. Matcherna ska spelas väldigt snabbt efter varandra.

Inte tänkte jag på det där när jag var 12 och hade det där på mig...

Man undrar vad det är för sorts folk som står i publiken & ropar skällsord till en 12-åring som dömer en 7-mannamatch & tvingas ta ett svårt & hastigt beslut.
Citera
2013-09-01, 12:56
  #7
Medlem
Guldet som dömdes bort, '92:

http://www.youtube.com/watch?v=-HN5rF-ZPDE

Östers mål vid 1.55.
Citera
2013-09-01, 13:40
  #8
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helter
Guldet som dömdes bort, '92:

http://www.youtube.com/watch?v=-HN5rF-ZPDE

Östers mål vid 1.55.
En klassisk svensk domarinsats.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback