• 1
  • 2
2013-08-30, 00:38
Medlem
orvarens avatar
Mersedes Vanus,"eller vad den heter"..
Citera
2013-08-30, 08:02
Medlem
SirKnasens avatar
Stivali's förslag i tidigare inlägg är ju riktigt bra men är det verkligen någon av dom som är 8-sitsig? De flesta (alla?) verkar vara högst 7. Toyotan har jag förvisso sett någon enstaka modell som är 8-sits.
Citera
2013-08-30, 08:54
Medlem
Larseverts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirKnasen
Stivali's förslag i tidigare inlägg är ju riktigt bra men är det verkligen någon av dom som är 8-sitsig? De flesta (alla?) verkar vara högst 7. Toyotan har jag förvisso sett någon enstaka modell som är 8-sits.
Det har du rätt i, det ts söker är nog en vw t4, t5 eller en toyota hiace. Hyundai h1 verkar ok åtminstone efter -08.
Citera
2013-08-30, 11:22
Medlem
Chryslern finns som 8 sits med 2 soffor, man kan även själv köpa en soffa på skroten och byta ut stolarna i mitten raden.

Tänkte föreslå en Hiace om TS var intresserad av låga driftkostnader/problemfrihet, men dom är sällsynta, finns nu bara 2 st på Blocket, alla har gått till Afrika.
Citera
2013-08-30, 11:32
Medlem
batman4evers avatar
V70 me takbox?...
Citera
2013-08-30, 12:28
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 163cm
Chryslern finns som 8 sits med 2 soffor, man kan även själv köpa en soffa på skroten och byta ut stolarna i mitten raden.

Det är dock inte tillåtet för den är bara reggad för upp till 7 personer. Man får inte åka 8 i den även om det finns sittplatser, med undantag för särskilda barnstolar som inte placeras ovanpå befintliga platser. Till t.ex. Chrysler fanns tidigare en speciell barnstol som placerades mellan de två mittstolarna i de modeller som hade soffa bak och två stolar i mitten.

Till Volvo kombi finns sådan barnstol med två platser som placeras i bagageutrymmet. När det gäller övriga bilmärken så är det mer tunnsått.

När det gäller 8-sitsiga bilar som säljs i Sverige så är det inte mycket kvar efter att TS ratat t.ex. Peugeot 807 och dess kusiner samt Mercedes.

Toyota Previa är nog den enda som går att få för vettiga pengar på begagnatmarknaden. Ganska höga servicekostnader gör att priserna hålls nere. man får dock se upp med äldre bilar som inte servats enligt boken.

Toyota Hiace har aldrig varit särskilt vanlig i Sverige då det i stort sett bara är biluthyrare som haft dem och dessa har ofta sålts utomlands när biluthyrarna säljer ut sina bilar. Därför är den ovanlig på begagnatmarknaden. Reservdelarna är också otroligt dyra men det beror nog mest på att omsättningen är ganska låg samt att styrleder etc håller ganska bra och sällan behöver bytas. Man bör kolla upp först så man slipper överaskningar om bilprovningen klagar..
Senast redigerad av Megaforce 2013-08-30 kl. 12:34.
Citera
2013-09-05, 18:30
Medlem
oj, vad många som har svarat. Vi vill inte ge 200 000kr eller mer kan jag väl säga.
Vi har idag en 7 sitsig bil men den börjar bli lite liten.

Vilken av bussarna är de bästa egentligen? jag har hittat mycket på de där bilarna som ser likadana som t.ex de är inte starka i axlarna och att motorhaveri förekommit på många.
Citera
2013-09-05, 23:08
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
8-sits,alltså 7 passagerare plus föraren?

Har för mig att om det är 8 eller fler passagerare,så är det en buss och D-körkort krävs..

Buick Roadmaster,ligger väl iofs ofta runt 40-50k..

En gammal Caprice HGV..20-30k,kanske en -84'a,eller tidigare (skattefri)

En del volvo kombisar har 7 pass också..

Van? Dodge/GMC/Chevrolet..Finns väl från typ 15k och uppåt..
BALLE...

FAIL!

Ska ju vara "högst nio personer,föraren inräknad" alltså,om man sitter med frugan och 8 ungar,så är det en D-kortskrävande buss. Är ynglen bara 7 till antalet (som dvärgarna i sagan) så klarar man sig med B-kort.
Citera
2013-09-08, 21:27
Medlem
Greve.Moltkes avatar
Varför sågar folk vanar i tråden? Finns ju inte så många bilar med plats för 8 personer så vanar är definitivt värt att överväga. Dock är dom flesta vanarna 7 sitsiga, två stycken längst fram, två på mitten samt soffa bak med plats för tre. Dock finns det vanar med plats för 8 eller 9 personer som är max som du får köra utan att ha busskort, då pratar vi alltså om förare + 8 passagerare.

Dessa vanar har antingen en tresitssoffa på mitten istället för dom normala två stolarna och vinner således en extra sitplats på detta. Eller så finns det en förlängd variant med en ytterliggare stolsrad så man sitter två fram, två på mitten, två bakom och sist en soffa med plats för tre. Dock så blir en redan otymplig bil ännu otympligare med detta så parkeringsfrågan kan man behöva se över. En normal van, alltså utan den extra stolsraden är redan runt fem och en halv meter lång och det är knappt så den längdmässigt går in på en ruta utan att sticka ut alltför mycket framåt och bakåt.

Första människor tänker på när man säger van är bränsleförbrukningen och visst är dom törstiga. Räkna med runt 1,3 l/mil på landsvägen och runt 1/7 l/mil blandad körning om du i båda fallen kör försiktigt. Om du har tung högerfot så kan du utan problem komma upp över två liter milen.

Den höga bränsleförbrukningen kompenseras dock av att reservdelspriserna är väldigt billiga samt att bilarna brukar hålla väldigt bra om man ger dom sin service. Många slarvar med att smörja bussningarna (en gång per år) och då går bussningarna sönder väldigt fort. Annars håller dom väldigt länge, vet inte hur länge faktiskt eftersom jag bara bytt en bussning på min kärra sen jag köpte den.

Vanar har två svaga punkter. Rosten och växellådorna. Rosten eftersom bilarna vanligtvis inte är rostskyddade för vårat klimat. Men det är lätt att kolla, vanar rostar "ärligt". Det är lätt att se rosten tidigt och den kommer på ställen som är lätta att kolla såsom dörrars nederkanter, skärmkanter och liknande. Vanarna är rambyggda så det krävs en hel del innan ramen är så rutten att besiktningen dömmer ut den. Dock så har många tidigare ägare rostskyddat själva och det är förhållandevis enkelt att göra själv.

Andra svaga punkten växellådan. Den skall servas (olje och oljefilterbyte) var 6000:e mil men många skiter i detta och bara kör. Hittar du en van med bra servicehistorik eller nybytt/renoverad automatlåda så är detta guld värt. Såg på Blocket att dom sålde renoverade automatlådor till vanar för ca 16000 kr. Annars ligger renoveringarna på runt 25000 kr.

För övrigt så är dom väldigt robusta. Reservdelar är inga problem att hitta, finns flera stora importörer som håller bra priser. Själv så servar jag min på en Mekonomenverkstad och det funkar kanon. Och som alltid med amerikanska bilar så är skicket viktigare än miltalet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in