• 1
  • 2
2013-08-29, 14:10
Medlem
Vi behöver en bil snart och då behöver vi en 8 sits och vi har tittat på caravelle ett bra tag men priserna är höga även på de bilarna som har gått över 20 000 mil.

Vad finns det mera?. mercedes har vi strukit och även de där 3 bilarna som är likdana fast olika märken i grillen. Tro ena heter traffic.

Det får gärna vara en bil som man kan få in en barnvagn utan något problem.

tack på förhand.
Citera
2013-08-29, 14:24
Medlem
Qashqai + 2 ? kanske bara är 7 sits
Citera
2013-08-29, 17:52
Medlem
nej den är förliten som du skrev. Vi får ju mer leta efter minibussar och kanske inte vanlig bil med fem säten i.
Citera
2013-08-29, 18:13
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandra888
Vi behöver en bil snart och då behöver vi en 8 sits och vi har tittat på caravelle ett bra tag men priserna är höga även på de bilarna som har gått över 20 000 mil.

Vad finns det mera?. mercedes har vi strukit och även de där 3 bilarna som är likdana fast olika märken i grillen. Tro ena heter traffic.

tack på förhand.

Trafic är ju en gammal Renault-skåpbil. Är det Peugeot/Citroën/FIAT ni har strukit kanske? Undrar lite varför, de där är väl de bästa, snyggaste & mest prisvärda minibussarna man kan hitta. Modellen har fått mycket goda betyg i begagnattester & finns till överkomliga priser. Pris från 35 000kr står det i "Stora Begbilboken" på Peugeot 807. Absolut en bil jag skulle tittat på om jag behövde en minibuss. FIAT Ulysse är kanske ännu billigare då det är ett udda märke i Sverige. FIAT är dock storsäljare i resten av Europa & de bygger bra bilar.

EDIT: Eller det var kanske VW/SEAT/Ford du tänkte på? Även dom borde väl vara okej bilar. Jag har dock ingen större koll på det där.
Senast redigerad av Stivali 2013-08-29 kl. 18:15.
Citera
2013-08-29, 19:53
Medlem
P55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandra888

tack på förhand.

Sandra888, det vore bra om du skrev hur mycket ni har planerat att lägga på bilköpet.
Glöm heller inte att ju högre inköpspris ni vill ge desto mindre underhållskostnader blir det senare.
Citera
2013-08-29, 20:21
Medlem
Volkswagen Sharan kanske?
Citera
2013-08-29, 20:31
Medlem
SirKnasens avatar
Om ni inte har råd med en gammal Caravelle som gått över 20k mil så vet jag inte hur ni ska lösa situationen. Går väl på mellan 15-25 tusen.
Citera
2013-08-29, 21:02
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirKnasen
Om ni inte har råd med en gammal Caravelle som gått över 20k mil så vet jag inte hur ni ska lösa situationen. Går väl på mellan 15-25 tusen.

Jag antar att alla gamla bussar som Toyota Hiace exporterats till U-länder så det är nog svårare att hitta just minibussar i det billigaste segmentet.
Citera
2013-08-29, 21:03
Medlem
När jag var yngre hade mina föräldrar en vit Toyota Previa, aka "ägget". Mina föräldrar var helnöjda med den, fanns gott om utrymme för oss barn med tillhörande vänner (8 sits), säten kunde fällas ihop för att generera gigantiskt bagageutrymme som säkerligen har utrymme för en barnvagn och kanske framförallt krånglade aldrig bilen. Har dock ingen aning hur Previan står sig idag, om de ens fortfarande görs. Skulle kolla upp den!
Senast redigerad av Pellebelle 2013-08-29 kl. 21:07.
Citera
2013-08-29, 21:53
Medlem
orvarens avatar
8-sits,alltså 7 passagerare plus föraren?

Har för mig att om det är 8 eller fler passagerare,så är det en buss och D-körkort krävs..

Buick Roadmaster,ligger väl iofs ofta runt 40-50k..

En gammal Caprice HGV..20-30k,kanske en -84'a,eller tidigare (skattefri)

En del volvo kombisar har 7 pass också..

Van? Dodge/GMC/Chevrolet..Finns väl från typ 15k och uppåt..
Citera
2013-08-30, 00:14
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
8-sits,alltså 7 passagerare plus föraren?

Har för mig att om det är 8 eller fler passagerare,så är det en buss och D-körkort krävs..

Buick Roadmaster,ligger väl iofs ofta runt 40-50k..

En gammal Caprice HGV..20-30k,kanske en -84'a,eller tidigare (skattefri)

En del volvo kombisar har 7 pass också..

Van? Dodge/GMC/Chevrolet..Finns väl från typ 15k och uppåt..

Även om jag själv älskar dessa gamla bilar som byggdes på längden & avskyr de nya bussarna som är byggda på höjden, så är gamla jänkare inte riktigt aktuella på begagnatmarknaden för barnfamiljer längre. Jag tror inte riktigt att det är en sån bil hon är ute efter. Man bör nog vara lite entusiast för att köpa en sådan. Vanliga bilköpare upplever nog att nackdelarna med gammal jänkare är för många.

Även Peugeot 505 Break var en riktig överdängare med sanslös lastkapacitet. Lastade faktiskt tyngre än Chevan. Själv skulle jag köpt en Caprice, 505 Break eller gamla Buick Electra Estate Wagon. Tråden handlar dock inte om vad jag själv skulle satsat på utan om vad som passar TS. Här är nog Pellebelles tråkiga men vettiga förslag om Toyota Previa mer lämpligt.

Amerikanska Vans har väl aldrig varit några lämpliga bilar för någon förutom A-Team.

Sammanfattning:

Mina förslag
Toyota Previa
Citroën Evasion
Peugeot 806
Peugeot 807

Dessa skulle jag själv köpt
Peugeot 505 Break
Chevrolet Caprice
Buick Electra Wagon

Undvik
Opel Sintra
Chevrolet Trans Sport
Chrysler Voyager
Renault Espace
Ford Windstar
Mercedes Vad fan eländet nu heter
+ Alla amerikanska Vans
Citera
2013-08-30, 00:36
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Även om jag själv älskar dessa gamla bilar som byggdes på längden & avskyr de nya bussarna som är byggda på höjden, så är gamla jänkare inte riktigt aktuella på begagnatmarknaden för barnfamiljer längre. Jag tror inte riktigt att det är en sån bil hon är ute efter. Man bör nog vara lite entusiast för att köpa en sådan. Vanliga bilköpare upplever nog att nackdelarna med gammal jänkare är för många.

Även Peugeot 505 Break var en riktig överdängare med sanslös lastkapacitet. Lastade faktiskt tyngre än Chevan. Själv skulle jag köpt en Caprice, 505 Break eller gamla Buick Electra Estate Wagon. Tråden handlar dock inte om vad jag själv skulle satsat på utan om vad som passar TS. Här är nog Pellebelles tråkiga men vettiga förslag om Toyota Previa mer lämpligt.

Amerikanska Vans har väl aldrig varit några lämpliga bilar för någon förutom A-Team.

Sammanfattning:

Mina förslag
Toyota Previa
Citroën Evasion
Peugeot 806
Peugeot 807

Dessa skulle jag själv köpt
Peugeot 505 Break
Chevrolet Caprice
Buick Electra Wagon

Undvik
Opel Sintra
Chevrolet Trans Sport
Chrysler Voyager
Renault Espace
Ford Windstar
Mercedes Vad fan eländet nu heter
+ Alla amerikanska Vans
Klockrent!!

Dock kanske lite mer än "lite entusiast" är en underdrift..

Mina tips var lite mer "vidga vyerna" kanske än konkreta tips för någon som inte vill bli smutsig av bilen när man byter spindel-led (vilket man på t.ex en cheva van behöver en hydraulpress för att göra..)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in