Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-08-29, 13:18
  #1
Medlem
Jag behöver lite hjälp med att köpa SSD till Imac. Det är så många ssd där ute, vilket skulle passa imac bäst? Kan man lägga in det själv eller lämna in den? Till slut, är det värt att byta till SSD? Western HDD som dem har inne nu är sämst, låter hela tiden.

Tack på förhand grabbar!
Citera
2013-08-29, 13:24
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kerlon86
Jag behöver lite hjälp med att köpa SSD till Imac. Det är så många ssd där ute, vilket skulle passa imac bäst? Kan man lägga in det själv eller lämna in den? Till slut, är det värt att byta till SSD? Western HDD som dem har inne nu är sämst, låter hela tiden.

Tack på förhand grabbar!


1. Ja det är värt att byta till SSD.
Det låter inte alls, och det är väldigt snabbt.

2. Alla dagens SSD borde väl fungera att stoppa in i iMacen, beror på hur stor och hur mycket pengar du vill lägga.

3. Ja, du kan både byta RAM och hårddisk på en iMac 2011, om du har torx-skruvmejslar och annat.
Finns video på youtube som visar hur.
Citera
2013-08-29, 14:47
  #3
Medlem
Det bästa med SSD är att datorn startar snabbt, och hela systemet känns snabbare tycker jag.

Finns guider på sidan ifixit, jag brukar använda dem. Tänk på att garantin försvinner om du bytar något annat än ram själv.
Citera
2013-08-29, 15:21
  #4
Medlem
FonziEEs avatar
SSD är att rekommendera!
Samsungs 840 serie är bra och stabil. Bra läs och skrivhastigheter, samt schysst prisnivå.
Citera
2013-08-29, 15:59
  #5
Medlem
SirKnasens avatar
Hur har ni tänkt lösa problemet med rusande fläktar när ni byter ut orginaldisken mot SSD?
Orginaldisken måste sitta kvar för att datorn ska kunna läsa av hårddiskens temperatur.
Citera
2013-08-29, 17:53
  #6
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirKnasen
Hur har ni tänkt lösa problemet med rusande fläktar när ni byter ut orginaldisken mot SSD?
Orginaldisken måste sitta kvar för att datorn ska kunna läsa av hårddiskens temperatur.
Är det inte bara att kortsluta två pluggar på SATA-kontakten eller något liknande?
Citera
2013-08-29, 21:52
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirKnasen
Hur har ni tänkt lösa problemet med rusande fläktar när ni byter ut orginaldisken mot SSD?
Orginaldisken måste sitta kvar för att datorn ska kunna läsa av hårddiskens temperatur.
Lätt, det händer helt enkelt inte om man följer guiden på exempelvis ifixit. Fläkthastigheten justeras bäst medelst smcfancontrol som vanligt.
Citera
2013-08-30, 07:42
  #8
Medlem
Köp Intels SSD dom funkar fint i Mac men installera TrimEnabler så du får trimfunktionen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback