Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-06-25, 15:02
  #1
Avstängd
cruelsteins avatar
Jag har länge gått och funderat på att skaffa mig en Ipod. Det ska i så fall vara en 40G eller värre så att jag får plats med hela min samling.

Men jag har hört talas om att det finns vissa som har någon slags random-funktion som gör att spelordningen på mina låtar kan slumpas.

Fråga 1: Finns denna funktion enbart på vissa modeller?

Fråga 2: Är det en "riktig" slumpgenerator eller riskerar man att det är vissa låtar som kommer upp oftare? (att jag frågar beror på att det ryktas att Ipoden favoriserar vissa - men det kan lika gärna vara spekulationer).
Citera
2005-06-25, 15:41
  #2
Medlem
LillUlfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cruelstein
Jag har länge gått och funderat på att skaffa mig en Ipod. Det ska i så fall vara en 40G eller värre så att jag får plats med hela min samling.

Men jag har hört talas om att det finns vissa som har någon slags random-funktion som gör att spelordningen på mina låtar kan slumpas.

Fråga 1: Finns denna funktion enbart på vissa modeller?

Fråga 2: Är det en "riktig" slumpgenerator eller riskerar man att det är vissa låtar som kommer upp oftare? (att jag frågar beror på att det ryktas att Ipoden favoriserar vissa - men det kan lika gärna vara spekulationer).

1: De finns en funktionen som gjort en hel iPod runt de, iPod shuffle, en spelare som är till för att bara slumpa låtar om å om å om å om igen..å lite mer om bara för skojs skull.

2: De finns en slumpfunktion på alla Ipods, bara gå in i menyn å leta lite.
Och ja, de är en riktig slumpgenerator. Kan inte förutsäga vilken låt som kommer här näst (om du inte backar för att sedan gå fram igen..då kommer de samma låt igen...inte så vitigt kanske )

edit: man kan välja att den ska slumpa mellan låtar som är spelade lite mer än andra, men absolut inget måste. man kan också välja att den ska slumpa mellan favoritlåtarna, lr något annat som man vill..finns oändligt me möjligheter på en iPod.

lycka till i ditt köp, du kommer inte bli besviken..Ipod äger allt å alla...(enligt mig )
Citera
2005-06-26, 23:16
  #3
Medlem
oricons avatar
För att förtydliga:

Blanda funktionen finns i lägena: Av, spår och album,

Har man bara koll på sina ID3 taggar så blandar den jättebra!
Citera
2005-06-27, 00:17
  #4
Avstängd
cruelsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oricon
För att förtydliga:

Blanda funktionen finns i lägena: Av, spår och album,

Har man bara koll på sina ID3 taggar så blandar den jättebra!

Med "spår" menar du då att den slumpar bland samtliga inlagda låtar?

Och - ursäkta en okunnig - vad är ID3taggar?
Citera
2005-06-28, 12:15
  #5
Medlem
oricons avatar
Det beror på hur du har lagt in och spelar låtarna. Har du bara en massa låtar inlagda så blandar Ipoden mellan spåren, men har du inlagt olika spellistor så blandar den bara spåren som är med på just den spellistan du använder för tillfället. Så gör iaf min mini

ID3 är informationen runtomkring själva mp3-filen. Artist, album, år osv. Skaffar du Ipod är det enklaste att börja använda Itunes och då kommer du börja hata alla som inte kan sköta om sina ID3 taggar ordentligt
Citera
2005-06-28, 12:23
  #6
Medlem
Barschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oricon
Det beror på hur du har lagt in och spelar låtarna. Har du bara en massa låtar inlagda så blandar Ipoden mellan spåren, men har du inlagt olika spellistor så blandar den bara spåren som är med på just den spellistan du använder för tillfället. Så gör iaf min mini

ID3 är informationen runtomkring själva mp3-filen. Artist, album, år osv. Skaffar du Ipod är det enklaste att börja använda Itunes och då kommer du börja hata alla som inte kan sköta om sina ID3 taggar ordentligt

Kan bara hålla med. Det finns inte mycket som ger mig så mycket banal tillfredsställelse som ett välordnad ID3-information. Det är som elektronisk feng shui!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback