Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2005-06-25, 13:01
  #1
Medlem
Postkranens avatar
Jag undrar vad ni gör om er dator skiter ner sig totalt och ni inte själva är datakunniga, har tillgång till Win-cd, eller någon datakunnig kompis som kan hjälpa er?

Min dator är helt ok för det jag håller på med. Allt i den rätt så nytt. Men förstås så krashar ena hårddisken, givetvis den som windows/system ligger på.
Det känns ju helt meningslöst att gå och köpa en helt ny dator utan det räcker gott med en ny hårddisk.
Vad finns det för ställen som man skulle kunna lämna in datorn för att få win installerat igen om man inte kan själv?

I Stockholm hittade jag en reklamlapp från något som heter www.compsys.nu. Är de nån som vet nåt om dem?
Är ganska skeptisk till många affärer som åtar sig att just laga/installera datorer. Men det måste ju finnas någon som är bra.
Citera
2005-06-25, 13:03
  #2
Medlem
snuts avatar
Om jag inte hade haft en datapolare, så hade jag nog inte haft nån dator...

Om jag ändå hade haft dator, och ingen datorkunnig vän, så hade jag väl fått lämna in den då...
Citera
2005-06-25, 13:05
  #3
Medlem
Postkranens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snut
Om jag ändå hade haft dator, och ingen datorkunnig vän, så hade jag väl fått lämna in den då...
Vart någonstans hade du lämnat in den då?
Citera
2005-06-25, 13:05
  #4
Medlem
MorrissonEs avatar
Kolla om du har någon datakunnig i släkten eller fråga grannarna, det låter inte som att det är så svårt att fixa. Har du ungar så kan dom säkerligen, eller deras kompisar.
Citera
2005-06-25, 13:06
  #5
Medlem
snuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Postkranen
Vart någonstans hade du lämnat in den då?

Hos den lokala datorbutiken här intill... Jag bor granne med en butik, så det hade garanterat blivit där, ingen aning om de är bäst, men jag bor i mindre stad, så det är väl inte så mkt att välja på....
Citera
2005-06-25, 13:12
  #6
Medlem
Postkranens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MorrissonE
Kolla om du har någon datakunnig i släkten eller fråga grannarna, det låter inte som att det är så svårt att fixa. Har du ungar så kan dom säkerligen, eller deras kompisar.
Jo visst har jag 1 riktigt duktig (på datorer) kompis som gärna hjälper mig.
Det är bara ett problem, han tar god tid på sig. Unjefär ett par månader även fast man ger honom betalt.
Det är alltså just det här beroendet av andra jag vill slippa. Skiter datorn ner sig så skulle jag uppskatta otroligt mycket om det fanns något ställe som man kan lämna in den på och få det fixat på några dagar.
Citera
2005-06-25, 13:12
  #7
Medlem
Bingolikets avatar
Om den är rätt så ny så har du väl garanti.Och i den ingår väl ominstallation om HD pajar?
Citera
2005-06-25, 13:15
  #8
Medlem
Postkranens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bingoliket
Om den är rätt så ny så har du väl garanti.Och i den ingår väl ominstallation om HD pajar?
Tror tyvär inte det. En kompis byggde ihop datorn.
Citera
2005-06-25, 13:16
  #9
Medlem
snuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Postkranen
Jo visst har jag 1 riktigt duktig (på datorer) kompis som gärna hjälper mig.
Det är bara ett problem, han tar god tid på sig. Unjefär ett par månader även fast man ger honom betalt.
Det är alltså just det här beroendet av andra jag vill slippa. Skiter datorn ner sig så skulle jag uppskatta otroligt mycket om det fanns något ställe som man kan lämna in den på och få det fixat på några dagar.


Min datorpolare har alltid häcken fullt med sådana där extra jobb hela tiden, han säger att han hatar det. Jag kan nog förstå honom, han flänger runt som fasen, har svårt att säga nej, då han driver ett företag som handlar med datorer så har han ju minst sagt många datorproblemspolare...

När jag frågar han, men säger att han måste säga till om han inte vill, jag vill inte att han ska göra för att vara shyrre, han säger att det känns som att det är roligare att hjälpa mig, då jag envisas med att säga att han inte får hjölpa mig om han inte vill. Han vet att jag uppskattar hans hjälp....
Citera
2005-06-25, 13:17
  #10
Medlem
MorrissonEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Postkranen
Jo visst har jag 1 riktigt duktig (på datorer) kompis som gärna hjälper mig.
Det är bara ett problem, han tar god tid på sig. Unjefär ett par månader även fast man ger honom betalt.
Det är alltså just det här beroendet av andra jag vill slippa. Skiter datorn ner sig så skulle jag uppskatta otroligt mycket om det fanns något ställe som man kan lämna in den på och få det fixat på några dagar.
Jo, är hdd'n sönder helt och måste bytas eller är det bara ett mmjukvaroproblem? i vilket fall som helst borde det inte ta över 2 timmar att göra. Som nämts tidigare, gå ner till närmsta datorbutik och fråga om de kan hjälpa dig, undvik de större kedjorna (on/off,siba) för dom tar 2-3 månader på sig pga massa klydd.
Citera
2005-06-25, 13:21
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snut
Hos den lokala datorbutiken här intill... Jag bor granne med en butik, så det hade garanterat blivit där, ingen aning om de är bäst, men jag bor i mindre stad, så det är väl inte så mkt att välja på....

perry.se menar du va?
Citera
2005-06-25, 13:22
  #12
Medlem
snuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalliban
perry.se menar du va?

jag förstår inte vad du menar, men heter butiken perry.se?? Isåfall nej, annars, ???? jag förstår inte vad du menar....
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback