Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-08-28, 00:35
  #1
Medlem
Snusklubbans avatar
Har precis börjat lira lite och tycker det är kul. Ibland blir man bara så frustrerad när man vill syna för att se vad motståndaren sitter på, eller att man i alla fall funderar på hur man spelar en viss hand optimalt. Vad ska man göra för att undvika sådana här "fällor"? Eller är det oundvikligt?

Hold'em No Limit ($0.10/$0.25 USD) -
Table 'Abundantia' 9-max Seat #5 is the button
Seat 1: alza21 ($25 in chips)
Seat 2: KiYoJoLo ($25.12 in chips)
Seat 3: VampInstinct ($24.25 in chips)
Seat 4: Snusklubban ($14.82 in chips)
Seat 5: WJUqunen ($34.42 in chips)
Seat 6: giria555 ($9.75 in chips)
Seat 7: Mark-mee ($9.35 in chips)
Seat 8: spidermax005 ($27.60 in chips)
Seat 9: sèto ($29.29 in chips)
giria555: posts small blind $0.10
Mark-mee: posts big blind $0.25
*** HOLE CARDS ***
Dealt to Snusklubban [Qs Kc]
spidermax005: folds
sèto: folds
alza21: folds
KiYoJoLo: raises $0.50 to $0.75
VampInstinct: folds
Snusklubban: calls $0.75
WJUqunen: folds
giria555: folds
Mark-mee: folds
*** FLOP *** [Qc Jh Kd]
giria555 leaves the table
KiYoJoLo: checks
Snusklubban: bets $0.75
KiYoJoLo: calls $0.75
*** TURN *** [Qc Jh Kd] [3d]
KiYoJoLo: checks
Snusklubban: checks
*** RIVER *** [Qc Jh Kd 3d] [3c]
KiYoJoLo: checks
welniak30 joins the table at seat #6
Snusklubban: bets $1.50
KiYoJoLo: raises $22.12 to $23.62 and is all-in
Snusklubban: folds
Uncalled bet ($22.12) returned to KiYoJoLo
KiYoJoLo collected $6.06 from pot
KiYoJoLo: doesn't show hand
Citera
2013-08-28, 00:40
  #2
Medlem
Självklart ska du värdebetta river, men du lär nog tyvärr lägga dig vid ett sådant överspel. Fi har sällan en sämre hand än KQ där.
Citera
2013-08-28, 00:56
  #3
Medlem
Snusklubbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gizze
Självklart ska du värdebetta river, men du lär nog tyvärr lägga dig vid ett sådant överspel. Fi har sällan en sämre hand än KQ där.

Känns skönt att höra att man gjorde något rätt i alla fall! Upplevde det bara som att man blev vilseledd in i en fälla där fi klämmer åt en med fingrarna i syltburken. Hade ingen tanke på syna men hade varit skönt om man kunde extrahera ut mer värde ur motståndaren och således ha haft en aning om vad denne sitter på.
Citera
2013-08-28, 01:00
  #4
Medlem
Catapillas avatar
Bet turn
Citera
2013-08-28, 12:31
  #5
Medlem
Tyler89Durdens avatar
Ær också relativt nybørjare, men med både færg och stegdrag efter turn så kænns det som du skulle betat.

Fold dær på river kænns iaf som ett korrekt drag!
Citera
2014-05-17, 20:35
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snusklubban
Har precis börjat lira lite och tycker det är kul. Ibland blir man bara så frustrerad när man vill syna för att se vad motståndaren sitter på, eller att man i alla fall funderar på hur man spelar en viss hand optimalt. Vad ska man göra för att undvika sådana här "fällor"? Eller är det oundvikligt?

Hold'em No Limit ($0.10/$0.25 USD) -
Table 'Abundantia' 9-max Seat #5 is the button
Seat 1: alza21 ($25 in chips)
Seat 2: KiYoJoLo ($25.12 in chips)
Seat 3: VampInstinct ($24.25 in chips)
Seat 4: Snusklubban ($14.82 in chips)
Seat 5: WJUqunen ($34.42 in chips)
Seat 6: giria555 ($9.75 in chips)
Seat 7: Mark-mee ($9.35 in chips)
Seat 8: spidermax005 ($27.60 in chips)
Seat 9: sèto ($29.29 in chips)
giria555: posts small blind $0.10
Mark-mee: posts big blind $0.25
*** HOLE CARDS ***
Dealt to Snusklubban [Qs Kc]
spidermax005: folds
sèto: folds
alza21: folds
KiYoJoLo: raises $0.50 to $0.75
VampInstinct: folds
Snusklubban: calls $0.75
WJUqunen: folds
giria555: folds
Mark-mee: folds
*** FLOP *** [Qc Jh Kd]
giria555 leaves the table
KiYoJoLo: checks
Snusklubban: bets $0.75
KiYoJoLo: calls $0.75
*** TURN *** [Qc Jh Kd] [3d]
KiYoJoLo: checks
Snusklubban: checks
*** RIVER *** [Qc Jh Kd 3d] [3c]
KiYoJoLo: checks
welniak30 joins the table at seat #6
Snusklubban: bets $1.50
KiYoJoLo: raises $22.12 to $23.62 and is all-in
Snusklubban: folds
Uncalled bet ($22.12) returned to KiYoJoLo
KiYoJoLo collected $6.06 from pot
KiYoJoLo: doesn't show hand

Betta turn helt klart, med en bättre hand än din hade han bettat eller checkraisat flopp.
Med check på turn med position och pottkontroll visar du svaghet trots att turnkortet inte kan skrämma.
Får in lite mer pengar på turn och sedan checkar man gärna på river med så pass bra showdown-värde
Citera
2014-05-18, 18:38
  #7
Medlem
MrDaggis avatar
Lånar tråden lite. Har precis tagit upp pokern och börjat läsa mycket, körde nyss en hand som jag spekulerar lite över.

Körde vanlig 6-man cash-game och det var bara jag samt en till person som inte lade sig. Jag satt på KK och floppen blir J 2 J. Han checkar och jag höjer med ½ av potten och han callar.
Turnen ger en 7 och båda checkar. River 3 och jag höjer, han re-raisar och visar AA efter jag callat.

Dumt spelat nu när jag ser på det i efterhand men jag undrar vad ligger chansen på ungefär att jag är i underläge efter turnen? Färg samt stege var omöjligt så då kvarstår triss i 4 olika kort, olika fullhouses, quads och AA. Bortsett från att läsa honom och hans bets, gjorde jag rätt beslut på odds sidan? Finns det någon sida eller dylikt som kan räkna ut odds?`Mvh snurrig nybörjare.
Citera
2014-05-18, 23:42
  #8
Medlem
Catapillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrDaggi
Lånar tråden lite. Har precis tagit upp pokern och börjat läsa mycket, körde nyss en hand som jag spekulerar lite över.

Körde vanlig 6-man cash-game och det var bara jag samt en till person som inte lade sig. Jag satt på KK och floppen blir J 2 J. Han checkar och jag höjer med ½ av potten och han callar.
Turnen ger en 7 och båda checkar. River 3 och jag höjer, han re-raisar och visar AA efter jag callat.

Dumt spelat nu när jag ser på det i efterhand men jag undrar vad ligger chansen på ungefär att jag är i underläge efter turnen? Färg samt stege var omöjligt så då kvarstår triss i 4 olika kort, olika fullhouses, quads och AA. Bortsett från att läsa honom och hans bets, gjorde jag rätt beslut på odds sidan? Finns det någon sida eller dylikt som kan räkna ut odds?`Mvh snurrig nybörjare.


Du behöver inte fundera så mycket på den där handen

Spelare 1 hade kings
spelare 2 hade aces
spelare 1 förlorade massa pengar

Det blir inte mer standard än så, bara att skicka den handen till nitlottarkivet och gå vidare.
Citera
2014-05-19, 09:08
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrDaggi
Lånar tråden lite. Har precis tagit upp pokern och börjat läsa mycket, körde nyss en hand som jag spekulerar lite över.

Körde vanlig 6-man cash-game och det var bara jag samt en till person som inte lade sig. Jag satt på KK och floppen blir J 2 J. Han checkar och jag höjer med ½ av potten och han callar.
Turnen ger en 7 och båda checkar. River 3 och jag höjer, han re-raisar och visar AA efter jag callat.

Dumt spelat nu när jag ser på det i efterhand men jag undrar vad ligger chansen på ungefär att jag är i underläge efter turnen? Färg samt stege var omöjligt så då kvarstår triss i 4 olika kort, olika fullhouses, quads och AA. Bortsett från att läsa honom och hans bets, gjorde jag rätt beslut på odds sidan? Finns det någon sida eller dylikt som kan räkna ut odds?`Mvh snurrig nybörjare.
Varför kopierar du inte in handhistoriken? Det är omöjligt för oss att räkna ut odds och sånt om vi inte vet hur mycket pengar det ligger i potten osv. Här är en video om hur man räknar ut "outs" och "odds": https://www.youtube.com/watch?v=9AIT58ZDuL0

Och den vill jag inflika: När du är först att agera på floppen och du vill satsa så heter det BETTA, inte "höja". Höjer gör du före floppen eftersom du höjer BLINDSEN. Höjer gör du även om motståndaren BETTAR och du HÖJER hans BET.

EDIT: Jag tycker nog att det är lite svårt att bedöma handen i sig eftersom vi har fått för lite information. Men bara att du fick KK och motståndaren AA är i sig inte mycket att göra åt. Det är bara att applådera. Dock tror jag nog att du kan överväga att folda river. Tror du att motståndaren är en spelare som slår om river sämre än KK? Som en ren bluff? Om du tror det ska du ju överväga att syna.
__________________
Senast redigerad av NgulBanan 2014-05-19 kl. 09:13.
Citera
2014-06-10, 08:18
  #10
Medlem
Crawzs avatar
Du berättar ju en historia när du spelar, jag tror inte FI var väldigt stark här, kan inte hitta en trea i hans range, såvida han inte råkar ha typ K3, det var ett tag sedan jag spelade dessa stakes, men det verkar knappast så, va?

Poängen är dock att du måste beta turn om du betar flop, eftersom 3d inte förändrar någonting på brädan. Värdebetar du flop, får du värdebeta turn också.

Bet turn. En bra (eller fantastiskt dålig) dag hade jag nog synat river.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback