Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2005-06-23, 21:50
  #1
Medlem
Avva66s avatar
Sökte lite om blåsyra, och det verkar inte vara ett så speciellt trevligt gift, eftersom det inte verkar lukta illa. Saken är det att jag ibland jobbar med smörjfett, och jag har fått höra att vissa fetter innehåller just denna syra. Nån här dom kan lite mer om detta?
Citera
2005-06-23, 21:53
  #2
Medlem
Är inte blåsyra ett annat namn (gammalt hederligt svenskt) på cyanväte?
Citera
2005-06-23, 21:59
  #3
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaizer
Är inte blåsyra ett annat namn (gammalt hederligt svenskt) på cyanväte?
Ok, jag kan nada om kemi, så det är möjligt.
och det lät ju ännu sämre, saken är den att smörjfett är nått som jag får på händerna varje dag, och det står inget om dessa ämnen på tuben.
Scary! Är det farligt tro? att få på huden alltså.
om det nu stämmer att vissa fetter innehåller just Blåsyra.
Citera
2005-06-23, 22:02
  #4
Medlem
Rent generellt skall man väl undvika att få alltför m ycket oljor på huden, det är inte nyttigt alls. Om de inte är avsedda för bruk på huden..typ massageolja...
Citera
2005-06-23, 22:03
  #5
Medlem
Mockens avatar
Cyanväte, HCN[color=#0000ff]?[/color] (väte[color=#0000ff]cyanid[/color]) är en starkt giftig gas eller vätska som även kallas blåsyra. Några enstaka gram gas är tillräckligt för att utgöra dödlig dos i ett normalstort rum. Den svenska kemisten [color=#0000ff]Carl Wilhelm Scheele[/color] antas ha dött av att han tappade en flaska med cyanväte i golvet. Ämnet har en behaglig doft och smak (som dock i ren form bara kan uppfattas av en dryg tredejedel av alla människor) och därför har många blivit förgiftade utan att hinna upptäcka det. Lukten påminner om lukten från pappersklister som Björnklister eller Pritt. http://susning.nu/susning.fcgi?action=browse&id=Cyanv%e4te&oldid=Bl% e5syra
Citera
2005-06-23, 22:04
  #6
Medlem
Ifall det verkligen är farligt så står det garanterat på flaskan. Har inte din mamma lärt dig att läsa varningsettiketter?
Citera
2005-06-23, 22:10
  #7
Medlem
Obersturmfuhrers avatar
Blåsyra och cyanväte är samma sak. HCN. Zyklon B är ett annat namn. Genom att reagera den med K eller KOH så får vi fram det populära självmordsgiftet cyankalium/kaliumcyanid KCN. Var den gasen man tror tog livet av en av Sveriges mest framgångsrika kemister Carl Wilhelm Scheele.
HCN som bildas då 10g NaCN reageras med H2SO4 är tillräckligt för att ta död på 78 personer.

Förr användes syran för att bli av med vägglöss.

Gasen är väldigt lätt och stiger därför kunde man inte använda den som stridsgas.

Syran är även explosiv och initieras med 8# tändhatt.

Vid inandning av gasen stoppas blodets förmåga att uppta syra och man kvävs på kemisk väg. Det finns än så länge inget fullkomligt botemedel mot cyanidförgiftning. Man dör av gasen på ca ½ minut.

Ämnet är känsligt för oxidering.

När siden (tror jag det var) så bildas HCN.
Citera
2005-06-23, 22:11
  #8
Medlem
Obersturmfuhrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obersturmfuhrer
Blåsyra och cyanväte är samma sak. HCN. Zyklon B är ett annat namn. Genom att reagera den med K eller KOH så får vi fram det populära självmordsgiftet cyankalium/kaliumcyanid KCN. Var den gasen man tror tog livet av en av Sveriges mest framgångsrika kemister Carl Wilhelm Scheele.
HCN som bildas då 10g NaCN reageras med H2SO4 är tillräckligt för att ta död på 78 personer.

Förr användes syran för att bli av med vägglöss.

Gasen är väldigt lätt och stiger därför kunde man inte använda den som stridsgas.

Syran är även explosiv och initieras med 8# tändhatt.

Vid inandning av gasen stoppas blodets förmåga att uppta syra och man kvävs på kemisk väg. Det finns än så länge inget fullkomligt botemedel mot cyanidförgiftning. Man dör av gasen på ca ½ minut.

Ämnet är känsligt för oxidering.

När siden (tror jag det var) så bildas HCN.

Nån hann vist före med en del info.
Citera
2005-06-23, 22:29
  #9
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oxymoron
Ifall det verkligen är farligt så står det garanterat på flaskan. Har inte din mamma lärt dig att läsa varningsettiketter?
Easy on the throttle now, jag har inte sagt att det inte har varit nån form av varningstext på tuben, men det står inget om det på dom fetter som jag använder. Så det kanske inte innehåller blåsyra. Om det nu över huvud taget finns fett som gör det. Men vem fan kan lita på det?
Fö, tack för info.
Citera
2005-06-23, 22:52
  #10
Medlem
Psychopatics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obersturmfuhrer
Det finns än så länge inget fullkomligt botemedel mot cyanidförgiftning.
Jag har hört att natriumtiosulfat, om det ges tillräckligt snabbt ska kunna rädda den som drabbats av cyanväte-förgiftning.
Citera
2005-06-23, 23:31
  #11
Medlem
Jomazis avatar
Undrar hur, ombildning av CN- till den betydligt mindre giftiga SCN-? Höga doser hydroxycobolamin (ett ämne som kemiskt liknar vitamin B12) ska tydligen också hjälpa, kanske genom komplexbildning.
Citera
2005-06-23, 23:37
  #12
Medlem
Gemene Mans avatar
Kärnorna av stenfrukter (persikor, körsbär, mandel mm) innehåller amygdalin, ett ämne som i kroppen spjälkas till bla CN, lyckligtvis har vi enzymer i magsäcken som normalt kan förhindra att några större skador sker. Dock bör man tänka på att bittermandel innehåller ca 0,6% eterisk olja (bittermandelolja) vilken i sin tur kan innehålla upp till 4% blåsyra. Större intag av stenfruktskärnor KAN alltså vara riktigt farligt. Inte för att det är något problem för de med någorlunda normal diet, men ändå.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback