2013-08-24, 18:03
Medlem
Det som jag har hittat som talar för tro är

Ephesians 2:8 ''For by grace are ye saved through faith; and that not of yourselves: it is the gift of God:''

Ephesians 3:17 ''That Christ may dwell in your hearts by faith; that ye, being rooted and grounded''

Hebrews 11:6

But without faith it is impossible to please him: for he that cometh to God must believe that he is, and that he is a rewarder of them that diligently seek him.

Romans 5:1-2

Therefore being justified by faith, we have peace with God through our Lord Jesus Christ:

2. By whom also we have access by faith into this grace wherein we stand, and rejoice in hope of the glory of God.

Det som jag har hittat som talar för gärningar

James 2:17-26

''17Even so faith, if it hath not works, is dead, being alone.

18 Yea, a man may say, Thou hast faith, and I have works: shew me thy faith without thy works, and I will shew thee my faith by my works.

19 Thou believest that there is one God; thou doest well: the devils also believe, and tremble.

20 But wilt thou know, O vain man, that faith without works is dead?

21 Was not Abraham our father justified by works, when he had offered Isaac his son upon the altar?

22 Seest thou how faith wrought with his works, and by works was faith made perfect?

23 And the scripture was fulfilled which saith, Abraham believed God, and it was imputed unto him for righteousness: and he was called the Friend of God.

24 Ye see then how that by works a man is justified, and not by faith only.

25 Likewise also was not Rahab the harlot justified by works, when she had received the messengers, and had sent them out another way?

26 For as the body without the spirit is dead, so faith without works is dead also.''

Så jag undrar nu på huvudfrågan vad är det som räddar oss tro eller gärningar?
Senast redigerad av mavex 2013-08-24 kl. 18:09.
Citera
2013-08-24, 18:14
Medlem
gockeligocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mavex

Så du ska inte själv fundera på vad som är gott utan söka i boken efter vad du ska anta och sedan göra så?

Tips: Gud finns inte så tro är meningslöst. Gärningar däremot, om de är goda, är alldeles utmärkt och kräver ju ingen tro för att vara bra. Det är mycket finare att vara god mot en människa för den människans och själva godhetens skull än för guds skull.
Citera
2013-08-24, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gockeligock
Så du ska inte själv fundera på vad som är gott utan söka i boken efter vad du ska anta och sedan göra så?

Tips: Gud finns inte så tro är meningslöst. Gärningar däremot, om de är goda, är alldeles utmärkt och kräver ju ingen tro för att vara bra. Det är mycket finare att vara god mot en människa för den människans och själva godhetens skull än för guds skull.

Kände på mig att ett sådant inlägg skulle komma. Du vet säkert att ditt uttalande är ett absolut vilket du inte kan bevisa. Samt att utan gud så tror jag inte det finns någon objektiv moral men allt det här är ot. Så jag kommer inte fortsätta svara eftersom detta inte är topic.
Citera
2013-08-24, 18:23
Medlem
gockeligocks avatar
Citat:
Kände på mig att ett sådant inlägg skulle komma. Du vet säkert att ditt uttalande är ett absolut vilket du inte kan bevisa. Samt att utan gud så tror jag inte det finns någon objektiv moral men allt det här är ot. Så jag kommer inte fortsätta svara eftersom detta inte är topic.

Nu skrev jag "tips" vilket inte nödvändigtvis betyder att jag vet helt säkert. Att moral inte är avhängigt gudomar går däremot självklart att bevisa.
Citera
2013-08-24, 18:32
Medlem
Snorungekukens avatar
Vad är en tro utan gärningar värd? Exakt! Den är DÖD! Andra kapitlet i Jakobs brev samanfattar det ganska bra.
http://www.folkbibeln.net/chapter/se...fset=1&bok=Jak
Jakobs brev är en helt bortglömd del av bibeln..
Citera
2013-08-24, 18:34
Medlem
Citat:
En tro utan gärningar är död och meningslös. Men tomma gärningar, som att rabbla tomma ord som de gör i vissa religioner, det är en tro UTAN meningsfulla gärningar. Det handlar då bara om ritualer, som de håller på med i katolska kyrkan. Det är en form av tillbedjan som Gud inte vill ha. Han vill att vi tillber i ande och sanning. Så¨du blir inte rättfärdig bara för att du följer Mose lag, som innehåller en mängd människobud. Om du vill göra gärningar som behagar Gud och människor ska du osjälviskt hjälpa dina medmänniskor utan att begära nånting tillbaka.
Citera
2013-08-24, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
En tro utan gärningar är död och meningslös. Men tomma gärningar, som att rabbla tomma ord som de gör i vissa religioner, det är en tro UTAN meningsfulla gärningar. Det handlar då bara om ritualer, som de håller på med i katolska kyrkan. Det är en form av tillbedjan som Gud inte vill ha. Han vill att vi tillber i ande och sanning. Så¨du blir inte rättfärdig bara för att du följer Mose lag, som innehåller en mängd människobud. Om du vill göra gärningar som behagar Gud och människor ska du osjälviskt hjälpa dina medmänniskor utan att begära nånting tillbaka.

Måste tacka för svaren på ursprungsfrågan. Hur ska man följa något sånt utan att hamna i lagiskhet i sina gärningar att man hjälper för att det beordras av en? eller ett annat problem är ju att hur hjälper man andra utan att ha andra motiv då att hjälpa andra får än att må bra vilket om man har den vetskapen så blir det svårt att hjälpa andra utan att ha andra motiv även om det är medvetet eller omedvetet.
Senast redigerad av mavex 2013-08-24 kl. 18:45.
Citera
2013-08-24, 18:45
Medlem
Citat:
Hur ska man följa något sånt utan att hamna i lagiskhet i sina gärningar att man hjälper för att det beordras av en? eller ett annat problem är ju att hur hjälper man andra utan att ha andra motiv då att hjälpa andra får än att må bra vilket om man har den vetskapen så blir det svårt att hjälpa andra utan att ha andra motiv även om det är medvetet eller omedvetet.
Du löser det genom att göra vad du känner för, annars blir det tvångsmässigt. Då får du beröm av Gud, inte av människor.
Citera
2013-08-24, 18:51
Medlem
Citat:

Frälsta blir människorna enligt Bibeln och klassiskt kristen tro genom Tron allena. Att kräva botgöring, avlat, tionde och tribut av stackars förskrämda människor och hota med att de annars blir fördömda är lagiskhet och ett rovgirigt judaiserande beteende ovärdigt alla sanna kristna. Mot denna framför andra irrläror och missbruk från Rom dundrade Martin Luther när han inledde den välbehövliga reformationen av kristenheten på 1500-talet.

Påvar och papister ville förstås liksom de mer chauvinistiska av de gamla judiska profeterna gärna kunna kräva in folkens rikedomar i sina egna skattkammare. Därför hittade man på villoläran om frälsning genom gärningar. Men Nya testamentet är mycket tydligt med vad som gäller, som det så fint heter i det redan citerade Efesierbrevet:

"Ty av nåd är ni frälsta genom tron, inte av er själva, Guds gåva är det. Det beror inte på gärningar, ingen skall kunna berömma sig. Vi är hans verk, skapade genom Kristus Jesus till att göra de goda gärningar som Gud från början har bestämt oss till."

Nåden allena, Tron allena. Det räcker med att säga så mycket som så.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sola_fide
http://en.wikipedia.org/wiki/Sola_gratia

Angående Jakobsbrevet råder delade meningar om detta; den gode Luther ville en tid gärna förpassa det ur kanon, då det missbrukades av papisterna till att predika lagisk gärningstro. Ett sådant radikalt förhållningssätt är dock inte nödvändigt, då en rätt uttolkning av brevet alls inte förespråkar en sådan.

http://www.biblelineministries.org/a...+WITHOUT+WORKS
Senast redigerad av Menschenkind 2013-08-24 kl. 18:55.
Citera
2013-08-24, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menschenkind
Frälsta blir människorna enligt Bibeln och klassiskt kristen tro genom Tron allena. Att kräva botgöring, avlat, tionde och tribut av stackars förskrämda människor och hota med att de annars blir fördömda är lagiskhet och ett rovgirigt judaiserande beteende ovärdigt alla sanna kristna. Mot denna framför andra irrläror och missbruk från Rom dundrade Martin Luther när han inledde den välbehövliga reformationen av kristenheten på 1500-talet.

Påvar och papister ville förstås liksom de mer chauvinistiska av de gamla judiska profeterna gärna kunna kräva in folkens rikedomar i sina egna skattkammare. Därför hittade man på villoläran om frälsning genom gärningar. Men Nya testamentet är mycket tydligt med vad som gäller, som det så fint heter i det redan citerade Efesierbrevet:

"Ty av nåd är ni frälsta genom tron, inte av er själva, Guds gåva är det. Det beror inte på gärningar, ingen skall kunna berömma sig. Vi är hans verk, skapade genom Kristus Jesus till att göra de goda gärningar som Gud från början har bestämt oss till."

Nåden allena, Tron allena. Det räcker med att säga så mycket som så.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sola_fide
http://en.wikipedia.org/wiki/Sola_gratia

Angående Jakobsbrevet råder delade meningar om detta; den gode Luther ville en tid gärna förpassa det ur kanon, då det missbrukades av papisterna till att predika lagisk gärningstro. Ett sådant radikalt förhållningssätt är dock inte nödvändigt, då en rätt uttolkning av brevet alls inte förespråkar en sådan.

Tänkte just att nämna det du gick in på att frågan var inte om vi borde hjälpa folk eller inte utan om vi blir frälsta och räddade genom att tro på bibeln Gud, Jesus eller genom både tron och gärningar för att försöka förklara det enkelt. Måste tacka för ett intressant svar.
Senast redigerad av mavex 2013-08-24 kl. 18:58.
Citera
2013-08-24, 18:58
Medlem
Citat:
Tänkte just att nämna det du gick in på att frågan var inte om vi borde hjälpa folk eller inte utan om vi blir frälsta och räddade genom att tro på bibeln.

Enligt Nya testamentet kommer frälsningen genom tron på Jesus som Kristus och Guds Son. Biblisk "bokstavstro" eller liknande är inte nödvändig (fast vad jag kan se inte heller förbjuden).

Att sedan en god kristen gör goda gärningar är förstås att vänta. Men som Luther poängterade är det inte frälsningen som kommer sig av gärningarna, utan gärningarna som kommer sig av den kristnes Tro och Guds Nåd.
Citera
2013-08-25, 21:34
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof

Det verkar vara en sorts 50/50.

Men "osjälvisk hjälpa dina medmänniskor" är inte helt så enkelt som det låtar. Vad är referensraman?

Om man nu t.ex. användar "for your own good"-metoden ... med sin egen etik som underlag .... är det då att "osjälvisk hjälpa"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in