Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-08-24, 17:39
  #1
Medlem
Hej!

Förvarning: jag är total nybörjare på PHP?

Hur gör jag ett login för min hemsida (vars server har stöd för PHP) utan att använda phpmyadmin, xampp och andra program som jag inte ser behovet av. Är det möjligt?

Och hur fungerar det när jag gör en sådan fil? Skriver jag en login.php som också kan innehålla html kod? Jag vill ju också att övriga hemsidan ska skötas av filen...

Jag ser gärna på walkthroughs eller tutorials MEN i princip inga behandlar enbart PHP, de vill alltid köra via phpmyadmin osv.... har ni tips på bra böcker/videon/PDF osv så får ni gärna säga till
2013-08-24, 19:22
  #2
Medlem
Tvillingens avatar
Phpmyadmin är bara ett användargränssnitt till databasen, så det klarar du dig gott och väl utan. Likaså klarar du dig utan xampp för det är bara för att underlätta så att det går snabbt och smidigt att installera allt man behöver.

Du verkar inte ha någon koll på PHP överhuvudtaget, så jag föreslår att du tar och börjar med något lite lättare till att börja med. Att blanda in HTML, databaser och ett helt användarssystem känns lite väl mycket till att börja med.

Du borde dessutom kunna följa de flesta guiderna utan phpmyadmin, bara att fixa något likvärdigt eller köra frågor direkt till databasen med det som behövs. Du kommer även behöva läsa på om databaser efter du har läst på om PHP, men bara onödigt att blanda in allt för mycket på direkten.
2013-08-24, 19:39
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tvillingen
Phpmyadmin är bara ett användargränssnitt till databasen, så det klarar du dig gott och väl utan. Likaså klarar du dig utan xampp för det är bara för att underlätta så att det går snabbt och smidigt att installera allt man behöver.

Du verkar inte ha någon koll på PHP överhuvudtaget, så jag föreslår att du tar och börjar med något lite lättare till att börja med. Att blanda in HTML, databaser och ett helt användarssystem känns lite väl mycket till att börja med.