Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-08-24, 17:39
  #1
Medlem
Hej!

Förvarning: jag är total nybörjare på PHP?

Hur gör jag ett login för min hemsida (vars server har stöd för PHP) utan att använda phpmyadmin, xampp och andra program som jag inte ser behovet av. Är det möjligt?

Och hur fungerar det när jag gör en sådan fil? Skriver jag en login.php som också kan innehålla html kod? Jag vill ju också att övriga hemsidan ska skötas av filen...

Jag ser gärna på walkthroughs eller tutorials MEN i princip inga behandlar enbart PHP, de vill alltid köra via phpmyadmin osv.... har ni tips på bra böcker/videon/PDF osv så får ni gärna säga till
2013-08-24, 19:22
  #2
Medlem
Tvillingens avatar
Phpmyadmin är bara ett användargränssnitt till databasen, så det klarar du dig gott och väl utan. Likaså klarar du dig utan xampp för det är bara för att underlätta så att det går snabbt och smidigt att installera allt man behöver.

Du verkar inte ha någon koll på PHP överhuvudtaget, så jag föreslår att du tar och börjar med något lite lättare till att börja med. Att blanda in HTML, databaser och ett helt användarssystem känns lite väl mycket till att börja med.

Du borde dessutom kunna följa de flesta guiderna utan phpmyadmin, bara att fixa något likvärdigt eller köra frågor direkt till databasen med det som behövs. Du kommer även behöva läsa på om databaser efter du har läst på om PHP, men bara onödigt att blanda in allt för mycket på direkten.
2013-08-24, 19:39
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tvillingen
Phpmyadmin är bara ett användargränssnitt till databasen, så det klarar du dig gott och väl utan. Likaså klarar du dig utan xampp för det är bara för att underlätta så att det går snabbt och smidigt att installera allt man behöver.

Du verkar inte ha någon koll på PHP överhuvudtaget, så jag föreslår att du tar och börjar med något lite lättare till att börja med. Att blanda in HTML, databaser och ett helt användarssystem känns lite väl mycket till att börja med.

Du borde dessutom kunna följa de flesta guiderna utan phpmyadmin, bara att fixa något likvärdigt eller köra frågor direkt till databasen med det som behövs. Du kommer även behöva läsa på om databaser efter du har läst på om PHP, men bara onödigt att blanda in allt för mycket på direkten.

Tack för svaret!

En bok jag äger täcker PHP och MySQL. Behandlar SQL dessa databaser som du nämnde att jag kommer behöva?
2013-08-24, 22:26
  #4
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uldorul
Tack för svaret!

En bok jag äger täcker PHP och MySQL. Behandlar SQL dessa databaser som du nämnde att jag kommer behöva?
SQL = Structured Query Language, ett strukturerat frågespråk för att ställa frågor mot din databas, så ja, sql är en nödvändighet om du använder relationsdatabaser i din tänkta applikation.

För övrigt håller jag med föregående talare, börja med något enklare än ett loginsystem, speciellt eftersom dina grundkunskaper inte verkar finnas på plats ännu. För övrigt finns det miljoner trådar om php login på flashback, dessa hittar man om man söker.
2013-08-26, 07:47
  #5
Medlem
droles avatar
Klart det går att hålla användare i en array eller fil och låta inloggningen ske på det sättet men en databas är att rekomendera.

Jag slängde ihop ett litet snabbt exempel här:
login.php - https://pastie.se/b7dde48e
loggedIn.php - https://pastie.se/67658bab
__________________
Senast redigerad av drole 2013-08-26 kl. 08:01.
2013-08-27, 10:39
  #6
Moderator
Protons avatar
Med detta sagt stänger vi denna tråd och hänvisar TS till https://www.flashback.org/sok/php+login framöver. Tråd låst/Mod

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback