Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-06-23, 19:40
  #1
Medlem
Naglfars avatar
Jag ska skaffa en ny personalpc. Jag har fått några olika förslag och är lite kluven när det gäller vissa delar.

De datorer som är intressanta är följande:
Dell Dimension 9100
Dell Dimension XPS

Den större skillnaden är att den undre har en chipset Intel@955 och den övre har Intel@945P. Nu är det så att jag inte har en aning om vad det betyder. Processorerna ser annars ut att vara likadana. Sen har den undre tre hd varav då är sammankopplade via 8mb cache databurst, medans den andra bara har en hd. Vad innebär just detta 8mb cache osv.. ?

Den ena har mer watt på fläkten. Värför det då datorerna är i princip likadana. Jag är som ni säkert förstår intresserad av om ni tycker att den undre datorn är värd de extra pengarna som den kostar?

Sen kommer vi då till skärmen. Jag står inför två väl även där varav båda är plattskärmar och båda har 16 ms i responstid (duger detta då man spelar)?
Den ena är 20" och är av vanligt format. Den andra är 24" och är av widescreenformat. Finns det någon anledning till att skaffa widescreen om man inte tittar på film på datorn (det jag gör är spelar och internet)? Stödjer alla spel ws?
Sen kommer en massa beteckningar som jag hoppas att ni kan guida ut åt mig:
20" / 24"
Ljusstyrka: 250 nits / 500 nits (vad innebär detta och är det bra att ha högt eller lågt?)
Konstrast ration: 400:1 / 1000:1 (samma frågeställning som ovan)
Pixel pitch: 0.255 / 0.27 (samma frågeställning som ovan)

Nu är jag snart klar, bara en sak kvar, nämligen högtalare vilket det är två val av oxå. Den ena är Dells egna 5.1system med subwoofer osv. Den andra är Creative Labs S750 7.1system som har thx och hela baletten. Frågan denna gång är om Dells egna har tillräckligt bra ljud, då jag känner att 7.1 är lite overkill då jag inte kan placera ut högtalarna som de ska pga rummets utseende.

Jag vore hemskt tacksam för svar!

Naglfar out.
Citera
2005-06-23, 20:25
  #2
Medlem
phreakdentas avatar
Dator och IT-support >> Köpråd och tips
Citera
2005-06-24, 07:25
  #3
Medlem
dagsjobergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naglfar
De datorer som är intressanta är följande:
Dell Dimension 9100
Dell Dimension XPS

XPS tror jag e Dells varsting speldator paket.

Citat:
Ursprungligen postat av Naglfar

Jag står inför två väl även där varav båda är plattskärmar och båda har 16 ms i responstid (duger detta då man spelar)?
Den ena är 20" och är av vanligt format. Den andra är 24" och är av widescreenformat. Finns det någon anledning till att skaffa widescreen om man inte tittar på film på datorn (det jag gör är spelar och internet)? Stödjer alla spel ws?
Sen kommer en massa beteckningar som jag hoppas att ni kan guida ut åt mig:
20" / 24"
Ljusstyrka: 250 nits / 500 nits (vad innebär detta och är det bra att ha högt eller lågt?)
Konstrast ration: 400:1 / 1000:1 (samma frågeställning som ovan)
Pixel pitch: 0.255 / 0.27 (samma frågeställning som ovan)

Kanner inte till just de skarmarna men mindre tft skarmar 17" av dell brukar inte ga att spela med sarskilt bra men de har hogre repsonstid an 16ms visserligen.

Ljusstyrka e val hur ljus skarmen ar. Ju hogre desto ljusare.
Kontrast ration borde val vara hur omfattande kontrasten ar, hur den visar ljusa och morka farger, ju hogre desto battre fargatergivning. TFT skarmar brukar ha svart for att ha samma fargatergivningen, speciellt med svart farg som en gammal CRT skarm darfor ar det battre med hog kontrast om kommer kolla mkt pa film eller halla pa med fotoredigering.

Pixel pitch ar ett matt pa bildens skarpa, ju lagre desto skarpare.

Kortsagt kan man saga att 20" skarmen ar lampad for vanligt bruk, dvs surfa & jobba pa medans 20" ws skarmen ar mer lampad for multimedia dvs att kolla pa film med och halla pa med fotoredigering, ev spela spel.

Citat:
Ursprungligen postat av Naglfar

Nu är jag snart klar, bara en sak kvar, nämligen högtalare vilket det är två val av oxå. Den ena är Dells egna 5.1system med subwoofer osv. Den andra är Creative Labs S750 7.1system som har thx och hela baletten. Frågan denna gång är om Dells egna har tillräckligt bra ljud, då jag känner att 7.1 är lite overkill då jag inte kan placera ut högtalarna som de ska pga rummets utseende.

Hogtalarna e en smaksak. Tycker du ska lyssna pa de innan du koper annars sa se till att det finns oppet kop ut i fall att du skulle angra dig och vilja ha den andra. Sjalv tycker jag 2.1 duger alldeles utmarkt till datorn men bast av allt ar att koppla den till stereon om du har en.
Citera
2005-06-25, 09:06
  #4
Medlem
Naglfars avatar
Tack så mycket för svaret!

Naglfar out.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback