Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-08-23, 19:07
  #1
Medlem
Jag befinner mig just nu i Kina, och terminen börjar den kommande September. Jag har därför ingen möjlighet att just nu återvända till Sverige och få ett nytt Bank ID.

Jag har helt och hållet glömt bort mtt bank-ID, jag kan därför inte logga in och ansöka om CSN stöd eller kolla mitt internet bank. Men jag behöver verkligen mitt lösenord. Jädrans glömska hjärna, vet inte vad jag ska göra. Jag kan komma ihåg dom 4 sista siffrorna, men dom 2 första har jag glömt

Här i Kina finns det något jag kan göra för att återhämta mitt lösenord?
Citera
2013-08-23, 19:09
  #2
Medlem
RadikalFails avatar
Ja. Gå in med din bankdosa och byt id, eller skaffa nytt genom att skaffa ett bank-id på datorn.(låter som att du har det på kort nu)
Detta funkar om du har swedbank.
Citera
2013-08-23, 19:10
  #3
Medlem
RompeTodos avatar
Om det bara är de två första siffrorna så kan du ju prova dig fram?
Jag hade tidigare glömt mitt lösenord och provade säkert 15 gånger innan jag lyckades, jag menar, du blir inte "spärrad" eller liknande. Du har ju "bara" 100 olika kombinationer att prova om du vet att det är siffror, bör inte ta särskilt lång tid att nöta igenom 00-99?

Lycka till
Citera
2013-08-23, 19:10
  #4
Medlem
Vilken bank har du?

Jag tror det fungerar ganska olika från bank till bank. Prova att ringa dem annars?
Citera
2013-08-23, 19:12
  #5
Medlem
Gefjons avatar
Bank-ID laddas väl enklast ett nytt via din banks hemsida och en internetdosa för att identifiera dig själv. Där kan du välja ett nytt lösenord.

Men om du saknar din Internetdosa för att logga in på banken har du problem!

Det funkar iaf på Swedbank
Citera
2013-08-23, 20:28
  #6
Medlem
Jag använder handelsbanken internetdosa. Då har man högst 3 försök, sedan spärras kortet
Citera
2013-08-23, 20:32
  #7
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Romulus87
Jag använder handelsbanken internetdosa. Då har man högst 3 försök, sedan spärras kortet

Men logga in och se om du kan skapa internet id på datorn då?
Citera
2013-08-23, 20:37
  #8
Medlem
Problemet är att jag överhuvudtaget inte kan logga in, jag har glömt mitt lösenord
Citera
2013-08-23, 20:42
  #9
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Romulus87
Problemet är att jag överhuvudtaget inte kan logga in, jag har glömt mitt lösenord

Inte ens på din dosa på handelsbanken?
Det var då tusan vad mysko internetbank du har.
Citera
2013-08-23, 20:45
  #10
Moderator
Tystnads avatar
jag har också HB som bank och dess dosa.
kollade nyss i det här häftet som följer med "användareguide" har du den med ?

Enligt den kan man när man är ute och reser logga in från vilken dator som helst utan sladd man behöver inte ladda ner något program utan använder person nr och kontrollkoder som skapas i dosan.
Står mera utförligt i användare guiden har du den med??

Edit: Beskrivning står även på HB sida under inlopggning utan sladd om du klickar på den

Instruktioner för inloggning

Skriv ditt personnummer eller inloggningskortets nummer i första fältet.
Se till att sladden till kortläsaren är utdragen.
Starta kortläsaren genom att sätta i ditt inloggningskort.
"Välj Funktion" visas i kortläsarens fönster. Tryck på LOGIN.
På inloggningssidan finns en Kontrollkod. Knappa in den på kortläsaren och tryck på OK.
"KortPIN" visas i kortläsarens fönster. Knappa in din PIN-kod och tryck på OK.
En Svarskod visas i kortläsarens fönster. Skriv in den på inloggningssidan i fältet Svarskod och klicka på Logga in
__________________
Senast redigerad av Tystnad 2013-08-23 kl. 20:48.
Citera
2013-08-23, 20:54
  #11
Medlem
Med pinkod avses bankomat kod eller bank ID kod? problemet är att jag inte kan logga in då jag glömt lösenordet. Om jag matar in fel kod 3 gånger så spärras kortet
Citera
2013-08-23, 21:02
  #12
Moderator
Tystnads avatar
Jaha!

Ja då är väl enda sättet att kontakta banken och beställa ett nytt kort & pin kod till densamme
Tror inte det går att få nytt pin kod till ett kort som man redan har och glömt koden på.
Frågan är dock om dom skickar den till Kina... tveksamt
Är du skriven hos pärona i sverige ? då kanske dom kan vidarebefodrar kort och kod
Citat:
Om ditt kort har blivit låst så behöver du kontakta ditt bankkontor eller kundsupporten för att beställa ett nytt inloggningskort. Du kan nå kundsupporten på telefon 0771-59 60 60 för privatkunder eller 0771-23 40 00 för företagskunder
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback