Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-08-23, 17:00
  #1
Medlem
Christopher.s avatar
Personliga förutsättningar:
- Student på högstatusutbildning
- Jobbar mycket extra under studierna och nätverkar
- Årligt sparande som student (ca 100 000 netto årligen)
- Förväntat sparande efter studierna (ca 200 000 netto årligen)
- Sparandet fördelas till ca 50 % värdepapper, 40 % ränteplaceringar, 10 % alternativa placeringar
- Förväntat arv om ca 30 år (4 miljoner +-1 miljon) kanske blir ännu mer... (vi är 3 barn)
- Nuvarande förmögenhet ca 340 000 netto, 380 000 brutto
- Om 30 år kanske jag har 10-15 miljoner som bäst
- Snart ombildning till bostadsrätt vilket bör öka min nettoförmögenhet till ca 6-700 000.
- Är inte snål i dagsläget, köper det jag vill ha - dyra kapitalvaror som används under längre tid - kvalité framför kvantitet är min målsättning.
- Målfokuserad, arbetsnarkoman och lättlärd
- Drivet eget AB vid sidan om studierna och arbetet som genererar lite extrapengar (någon tusenlapp här och där...

Mål:
- snuskigt rik, herrgård och godsägare.
- Kunna göra vad jag vill när jag vill, hur jag vill. Lyx och flärd.
- Tänk "the great gatsby"

Problem:
- Även om jag en dag kommer betraktas som rik bland svenskar så är det inte nog. Jag skulle vara nöjd om jag kunde bli snuskigt rik. 100 miljoner om 30 år skulle göra mig tillfredsställd.

Lösning:

Det är detta jag vill ha hjälp med, kan någon komma på en konstruktiv lösning på mitt pengaproblem?
Citera
2013-08-23, 17:03
  #2
Medlem
Diaramas avatar
Spel av alla möjliga slag i helvetet.
Citera
2013-08-23, 17:03
  #3
Medlem
Tuxedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Personliga förutsättningar:
- Student på högstatusutbildning
- Jobbar mycket extra under studierna och nätverkar
- Årligt sparande som student (ca 100 000 netto årligen)
- Förväntat sparande efter studierna (ca 200 000 netto årligen)
- Sparandet fördelas till ca 50 % värdepapper, 40 % ränteplaceringar, 10 % alternativa placeringar
- Förväntat arv om ca 30 år (4 miljoner +-1 miljon) kanske blir ännu mer... (vi är 3 barn)
- Nuvarande förmögenhet ca 340 000 netto, 380 000 brutto
- Om 30 år kanske jag har 10-15 miljoner som bäst
- Snart ombildning till bostadsrätt vilket bör öka min nettoförmögenhet till ca 6-700 000.
- Är inte snål i dagsläget, köper det jag vill ha - dyra kapitalvaror som används under längre tid - kvalité framför kvantitet är min målsättning.
- Målfokuserad, arbetsnarkoman och lättlärd
- Drivet eget AB vid sidan om studierna och arbetet som genererar lite extrapengar (någon tusenlapp här och där...

Mål:
- snuskigt rik, herrgård och godsägare.
- Kunna göra vad jag vill när jag vill, hur jag vill. Lyx och flärd.
- Tänk "the great gatsby"

Problem:
- Även om jag en dag kommer betraktas som rik bland svenskar så är det inte nog. Jag skulle vara nöjd om jag kunde bli snuskigt rik. 100 miljoner om 30 år skulle göra mig tillfredsställd.

Lösning:

Det är detta jag vill ha hjälp med, kan någon komma på en konstruktiv lösning på mitt pengaproblem?

Dubai.
Citera
2013-08-23, 17:09
  #4
Medlem
mjps avatar
om du blir arbetsnarkoman så skiter det sig fullständigt då kommer du aldrig lära dig var kärlek är utan sitta ensam i ditt hus och grina till kalle anka på julafton.....beentheredonethat
Citera
2013-08-23, 17:14
  #5
Medlem
Så rik som du beskriver kan man aldrig bli av att vara anställd, oasvett vilken utbildning man har. Gemensamt för de allra rikaste är att de driver eget företag och gör det bra.

Kom på grym affärsidè, slit häcken av dig och återinvestera all vinst. Upprepa i många år. Profit.
Citera
2013-08-23, 17:20
  #6
Medlem
För att bli snuskigt rik, bör man vara en entreprenör av rang. Kom på en egen produkt som folk över hela världen vill köpa.

Du kan inte direkt bli en återförsäljare av blöjor i Norge.
Citera
2013-08-23, 17:25
  #7
Medlem
boppaloozs avatar
Börja spela trummor i nåt sunkigt band, bli kompis med nån musiker i nåt annat band som har fått framgångar på svensktoppen. Gift er sen men varsin svensktoppssångerska och bilda ett nytt band med ett namn bildat av era initialer och som är likadant som ett konservburksföretag. Ställ sen upp i Eurovision Song test och turnera runt en del, skriv ihop några musikaler, och sen ska du se att du är hemma.

Ett annat sätt är att skriva ihop ett sunkigt operativsystem som du lurar på alla hårdvarutillverkare.

Eller börja med nån idrott som tennis, fotboll eller hockey
Citera
2013-08-23, 17:48
  #8
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Så rik som du beskriver kan man aldrig bli av att vara anställd, oasvett vilken utbildning man har. Gemensamt för de allra rikaste är att de driver eget företag och gör det bra.

Kom på grym affärsidè, slit häcken av dig och återinvestera all vinst. Upprepa i många år. Profit.

Det är en sanning med modifikation skulle jaf säga, men i Sverige är det lurigt. Det finns ju direktörer och höga chefer som tjänar bra med deg utomlands. Läkare med rätt specialitet i USA tjänar bra, så det går helt klart att håva i ett par miljoner per år på lönearbete. Ha ett land med låg skatt och Investera dem klokt, lev snålt och vänta 25-30 år så kan man helt ha en fin förmögenhet sen. Problemet är förstås att det är roligare att spendera dem när man är ung.

Andra varianter är yrken som är starkt kopplade till "eget företagande". Advokat till exempel inom rätt område, skicklig marknadsförare (ekonomutbildad från handels, inte grafiker), revisor o.s.v. Då kan man, om man är duktig, efter ett tag landa ett delägarskap i en firma, eller med några duktiga bekanta i branschen, etablera en egen firma - när man är respekterad och har mycket kontakter. Allra bäst är förstås åter att göra detta utomlands, men det förutsätter naturligtvis att man jobbat där från början.

Man att bli rik i Sverige som ingenjör, läkare eller dylikt blir man naturligtvis inte, eftersom sosseriet sätter stopp för allt sånt. Förmögenhet kan man skaffa och tjäna en bra bit över 100 000 i månaden ( särskilt som stafettläkare) men rik blir man inte.
Citera
2013-08-23, 17:55
  #9
Medlem
Många bland de rikaste i världen satsade inte på rikedom, de hade en jävla bra idé och ett driv.

Fixa en bra idé, plugga IT, häng med intelligenta människor, skaffa lite kunskap om det mesta.

Eller så satsar du allt du äger på rött en gång om året. Filma när du gör det, kanske kan bli en Youtube-hit!
Citera
2013-08-23, 18:04
  #10
Medlem
svampgaffels avatar
Flytta från Sverige så fort du är klar med utbildningen. USA eller Dubai som någon sade. I Schweiz kan man nog också dra in mycket stålar om man klarar levnadskostnaderna. Jobba där pengarna finns. En poolskötare i ex. StTropez tjänar långt mer än en mellanchef i Sverige och jobbar kanske 1/3 så mycket.

Starta eget eller försök joina en någon lämplig startup med potential. Eventuell jobba på ett bra jobb i USA några år och sedan knoppa av och starta eget. Sedan handlar det väl tyvärr mycket om tur också.
Citera
2013-08-23, 18:51
  #11
Medlem
Stygotiuss avatar
Starta eget inom en bransch du är intresserad av. Det spelar ingen roll vilken bransch det är, det går att tjäna riktigt mycket pengar inom alla branscher. Gör ett överskott om ungefär 350 TKR/månad så hamnar du kring din önskade förmögenhet efter 30 år. Svårt, och kommer kräva mycket jobb, men verkligen inte omöjligt.
Citera
2013-08-26, 08:55
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El Capitano
Det är en sanning med modifikation skulle jaf säga, men i Sverige är det lurigt. Det finns ju direktörer och höga chefer som tjänar bra med deg utomlands. Läkare med rätt specialitet i USA tjänar bra, så det går helt klart att håva i ett par miljoner per år på lönearbete. Ha ett land med låg skatt och Investera dem klokt, lev snålt och vänta 25-30 år så kan man helt ha en fin förmögenhet sen. Problemet är förstås att det är roligare att spendera dem när man är ung.

Andra varianter är yrken som är starkt kopplade till "eget företagande". Advokat till exempel inom rätt område, skicklig marknadsförare (ekonomutbildad från handels, inte grafiker), revisor o.s.v. Då kan man, om man är duktig, efter ett tag landa ett delägarskap i en firma, eller med några duktiga bekanta i branschen, etablera en egen firma - när man är respekterad och har mycket kontakter. Allra bäst är förstås åter att göra detta utomlands, men det förutsätter naturligtvis att man jobbat där från början.

Man att bli rik i Sverige som ingenjör, läkare eller dylikt blir man naturligtvis inte, eftersom sosseriet sätter stopp för allt sånt. Förmögenhet kan man skaffa och tjäna en bra bit över 100 000 i månaden ( särskilt som stafettläkare) men rik blir man inte.

På vilket sätt sker detta menar du?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback