Citat:
Ursprungligen postat av
Gincan
Tiden ställs givetvis automatiskt efter solen position på himlen, detta görs i realtid via en server eller inbyggd funktion i armbandsuret. Det finns idag inga tekniska hinder för att göra detta korrekt.
Du skall på affärer i en stad västerut. Du åker med din väldigt snabba bil dit. Teoretiskt kan du alltså åka hemifrån dig efter mötet skulle ha börjat vid din position. Exakt samma sak som idag alltså.
Men nu, det konstiga! Alla tider jag ser är ju relativa till en väldigt specifik latitud. Jag måste alltså inte bara hålla koll på tiden utan även kunna räkna på den relativa förändring i min position. Om vi skall mötas så måste vi ha en tid x som är relativt mötesplatsen y. Då måste jag hålla koll på min tid
a vid den punkt jag är vid just nu
b. För att sedan veta när jag skall åka för att vara framme vid y kl.x måste jag alltså räkna den relativa skillnaden min förflyttning medför. Du måste alltså kunna behandla (och även räkna) mycket fler variabler än vid det vanliga systemet där det är behändigt fördelat i tidszoner.
Dessutom är vår tidräkning en skapelse av människan samt allmänt accepterad. Jag tror inte att din teori om att "dagens tidsräkning visar fel tid" håller då det är du som förespråkar att vi skall använda oss av en annan definition än en erkänd (och väl fungerande).