• 1
  • 2
2013-08-23, 16:10
Medlem
Jg har länge undrat varför vi envisas med att använda oss av otidsenliga tidszoner. Varför inte använda sig av soltid? Kl 12 är då när solen står som högst på himlen precis just där jag befinner mig. På detta sättet undviker man det helt ologiska systemet vi idag använder oss av där klockan bara är rätt en enda dag på året medan resterande 364 dagar är fel i förhållande till solens position på himlen.

Det irriterar mig frunktansvärt att vi inte använder oss av logisk tidskalibrering, det finns inget mer förvirrande än att vakna upp i en ny stad och inse att solen inte befinner sig där den befann sig i staden jag lämnade vid samma klockslag. Som det är nu kan skillnaden var flera timmar fel beroende var på planeten jag befinner mig och om det är sommar eller vintertid som används.
Citera
2013-08-23, 16:24
Medlem
Hejsan!

Tycker du inte det blir ännu mer förvirrande när du måste ändra tid bara du kör en bil i några minuter?
Citera
2013-08-23, 16:25
Medlem
Bussen går 14.51 från första stationen och är framme 14.24. Ser du inte problemet?
Citera
2013-08-23, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjukesvensken
Hejsan!

Tycker du inte det blir ännu mer förvirrande när du måste ändra tid bara du kör en bil i några minuter?

Tiden ställs givetvis automatiskt efter solen position på himlen, detta görs i realtid via en server eller inbyggd funktion i armbandsuret. Det finns idag inga tekniska hinder för att göra detta korrekt.

Citat:
Ursprungligen postat av GoMute
Bussen går 14.51 från första stationen och är framme 14.24. Ser du inte problemet?

Nej jag ser inga som helst problem, redan idag kan du lyfta med ett plan i Paris kl 12 och landa i London kl 11:30.

Tidstabeller kan digitaliseras och följa solens position på himlen, det finns inga tekniska hinder för detta.
Senast redigerad av Gincan 2013-08-23 kl. 16:38.
Citera
2013-08-23, 16:29
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Tja, fram till att tåg började bli vanliga så använde man sig väl i regel av en klocka kalibrerad efter solen.
Men när folk fick möjlighet att röra på sig längre sträckor under en och samma dag blev det lite opraktiskt.
För att inte tala om stackaren som skulle göra tidtabeller.

Om jag bestämmer med min mor att hon ska ringa mig klockan 12 är det ju smidigt om vi båda menar samma tid trots att vi bor i olika städer.
Citera
2013-08-23, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Om jag bestämmer med min mor att hon ska ringa mig klockan 12 är det ju smidigt om vi båda menar samma tid trots att vi bor i olika städer.

Busenkelt, din mammas klocka vet givetvis när klockan är 12 där du bor, på samma sätt vet din klocka när klockan är 12 där hon bor, inga tekniska problem att lösa där inte. Vi har alla numera en GPS-mottagare i fickan som talar om för oss och alla andra var vi befinner oss.
Senast redigerad av Gincan 2013-08-23 kl. 16:37.
Citera
2013-08-23, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gincan
Busenkelt, din mammas klocka vet givetvis när klockan är 12 där du bor, på samma sätt vet din klocka när klockan är 12 där hon bor, inga tekniska problem att lösa där inte. Vi har alla numera en GPS i fickan som talar om för oss och alla andra var vi befinner oss.

Det blir ju bara jobbigt om du ska kolla upp vilken tid det är hos han/hon som du ska ringa till.
Citera
2013-08-23, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjukesvensken
Det blir ju bara jobbigt om du ska kolla upp vilken tid det är hos han/hon som du ska ringa till.

På vilket sätt är det jobbigt? Befinner hen sig i samma stad är tidsskillnaden obefintlig, skall du ringa någon i en annan stad i samma land är det på sin höjd en skllnad på 30-40 minuter, man lär sig snabbt att räkna ut mer eller mindre exakt vad klockan är i stad x. Exempelvis är skillnaden mellan Stockholm och Göteborg inte ens en halvtimma i soltid.
Citera
2013-08-23, 16:45
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Busenkelt, din mammas klocka vet givetvis när klockan är 12 där du bor, på samma sätt vet din klocka när klockan är 12 där hon bor, inga tekniska problem att lösa där inte. Vi har alla numera en GPS-mottagare i fickan som talar om för oss och alla andra var vi befinner oss.

Jättesmidigt, jag tror alla vill delge sin position på metern till alla andra människor i hela världen.
Tidszoner finns där för att lösa praktiska problem i samband med kommunikation över sådana avstånd att det inte smidigt går att säga att klockan är exakt 12 när solen står som högst och även om det (vilket jag inte tror) skulle gå att lösa allt det praktiskt med modern teknik så ser jag ingen mening med det, det blir mycket krångel och ingen egentlig vinst.

Vill jag hålla koll på både klockslag och hur länge jag har färdats när jag sitter i bilen i öst-västlig riktning så måste jag ha två kronometrar igång. Känns inte jättepraktiskt.
Citera
2013-08-23, 16:54
Medlem
Citat:
Jättesmidigt, jag tror alla vill delge sin position på metern till alla andra människor i hela världen.

Tja, rent tekniskt gör du det redan idag med din mobil, varesig du vill eller inte. Det är hur som helst en funktion som görs i bakgrunden och du behöver inte bekymra dig ett enda dugg då allt sköts automatiskt.

Citat:
exakt[/i] 12 när solen står som högst och även om det (vilket jag inte tror) skulle gå att lösa allt det praktiskt med modern teknik så ser jag ingen mening med det, det blir mycket krångel och ingen egentlig vinst.

Exakt vad är det som är krångligt? Tvärt om är det väldigt enkelt eftersom du inte behöver hålla reda på någonting alls, det gör din mobil, surfplatta eller armbandsur åt dig.

Citat:
Vill jag hålla koll på både klockslag och hur länge jag har färdats när jag sitter i bilen i öst-västlig riktning så måste jag ha två kronometrar igång. Känns inte jättepraktiskt.

Du vet ju när du for, då vet du även när du kommer fram, att sedan ta fram restiden är en smal sak. Till det behövs inte extra kronometrar, det kan skötas automatiskt av ett enkelt armbandsur.
Citera
2013-08-23, 16:56
Medlem
Citat:
Tiden ställs givetvis automatiskt efter solen position på himlen, detta görs i realtid via en server eller inbyggd funktion i armbandsuret. Det finns idag inga tekniska hinder för att göra detta korrekt.

Du skall på affärer i en stad västerut. Du åker med din väldigt snabba bil dit. Teoretiskt kan du alltså åka hemifrån dig efter mötet skulle ha börjat vid din position. Exakt samma sak som idag alltså.

Men nu, det konstiga! Alla tider jag ser är ju relativa till en väldigt specifik latitud. Jag måste alltså inte bara hålla koll på tiden utan även kunna räkna på den relativa förändring i min position. Om vi skall mötas så måste vi ha en tid x som är relativt mötesplatsen y. Då måste jag hålla koll på min tid a vid den punkt jag är vid just nu b. För att sedan veta när jag skall åka för att vara framme vid y kl.x måste jag alltså räkna den relativa skillnaden min förflyttning medför. Du måste alltså kunna behandla (och även räkna) mycket fler variabler än vid det vanliga systemet där det är behändigt fördelat i tidszoner.

Dessutom är vår tidräkning en skapelse av människan samt allmänt accepterad. Jag tror inte att din teori om att "dagens tidsräkning visar fel tid" håller då det är du som förespråkar att vi skall använda oss av en annan definition än en erkänd (och väl fungerande).
Citera
2013-08-23, 17:07
Medlem
Citat:
Du skall på affärer i en stad västerut. Du åker med din väldigt snabba bil dit. Teoretiskt kan du alltså åka hemifrån dig efter mötet skulle ha börjat vid din position. Exakt samma sak som idag alltså.

Men nu, det konstiga! Alla tider jag ser är ju relativa till en väldigt specifik latitud. Jag måste alltså inte bara hålla koll på tiden utan även kunna räkna på den relativa förändring i min position. Om vi skall mötas så måste vi ha en tid x som är relativt mötesplatsen y. Då måste jag hålla koll på min tid a vid den punkt jag är vid just nu b. För att sedan veta när jag skall åka för att vara framme vid y kl.x måste jag alltså räkna den relativa skillnaden min förflyttning medför. Du måste alltså kunna behandla (och även räkna) mycket fler variabler än vid det vanliga systemet där det är behändigt fördelat i tidszoner.

Allt detta görs naturligtvis inte av dig utan av din mobil, surfplatta eller ditt armbandsur, du behöver inte hålla reda på någonting mer än vad du redan behöver hålla reda på idag. Mötet är på plats x och klockslaget y, du reser från plats a vid klockslaget b. Både variabel a och variabel b får du angivet för dig av din mobil/surfplatta/armbandsur etc.

Citat:
Dessutom är vår tidräkning en skapelse av människan samt allmänt accepterad. Jag tror inte att din teori om att "dagens tidsräkning visar fel tid" håller då det är du som förespråkar att vi skall använda oss av en annan definition än en erkänd (och väl fungerande).

Jag är fullt medveten om att en så drastiskt förändring av ett etablerat system tar lång tid, men likväl är det fullt genomförbart. Det handlar mer om att se fördelarna med det nya systemet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in